Kjapp og trygg hosting for Wordpress

bytte url-oppbygning på siden

jagarock

Information Research & Analytics
jeg har bytta url-oppbygning for linkene mine for å bli bedre på visse søkeord osv.
gjorde dette for 3-4 dager siden.

idag ser jeg siden min har stupt i rank på google på søkeordet jeg optimaliserte for.

de nye linkene er fortsatt ikke indeksert ser det ut som, noe jeg syns er rart siden google er innom hver dag.

jeg bruker en custom 404 side for de gamle linkene (som fortsatt linkes til fra google), som jeg htaccessfikser slik:
ErrorDocument 404 /?404

er det feil måte å gjøre det på? alle linkene jeg har til de gamle urlene mine vil vel være 0 verdt nå?

burde jeg kjøre redirect isteden, til de nye urlene istedenfor 404?
 

jagarock

Information Research & Analytics
Eller skader bittelitt....
noi, tror nok ikke det skader. eller, skader vel serp rank en liten periode bare.

dette er hva jeg gjorde med produktlinkene mine:

eksempel på før-link:
http://www.eksempelblomsterbutikk.no/blomster/sommerblomster/rosa-blomster/rosa-sommerbukett.htm

etter-link:
http://www.eksempelblomsterbutikk.no/sommerblomster/rosa-blomster/rosa-sommerbukett.htm

så jeg har fjerna det første leddet, som var et statisk ord, i tilfellet til denne butikken "blomster". det passet ikke alltid å ha det i linken, fks hvis produktet var et gavekort.

så i hovedsak:
* fjernet et statisk ord fra lenken som ikke alltid var relevant for produktet
* kortere url
 

jagarock

Information Research & Analytics
Det du har gjort der er veldig bra for brukeropplevelsen. SEO-messig merker du nok ikke noen effekt i det hele tatt.
kanskje ikke. men er lov å håpe på litt. at hovedkategori og dermed en del av søkeordet kommer tidligere i lenken istedenfor midt inni har kanskje 0.1% effekt? hehe. samme med kortere url? har hørt at man egentlig ikke bør ha så mange ord i url..
 

picxx

Well-Known Member
det er ikke noen seo effekt ved å bruke en 301.
Du forteller alle at siden din er flyttet fra en url til en annen.
Hvilken fordel skal det være?
 
Topp