Kjapp og trygg hosting for Wordpress

En enorm liste over linker til SEO-tips

Kom over denne på Sphinn i kveld:

One Week of Sphinn SEO Lessons

Her er linker om hva man skal passe på når man ansetter SEO-konsulenter (viktig!), SEO Bascis, Advanced SEO, nøkkelord, lenkebygging, webanalyse, blogging, duplicate content, verktøy samt diskusjoner og meninger.

Her er det bare å begynne å lese.

Med vennlig hilsen

Ole Irgens
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Kan tenke meg det ligger litt jobb bak den listen der, men tror ikke det står så utrolig mye der i forhold til de 900 milliarder andre SEO guidene man finner rundt omkring på nett.

Men, det var da en grei oppsummering om man er ny med SEO.
 

basicus

SEO Eggspert
Jeg leser aldri på slike steder. Hovedgrunnen er at jeg har for lengst innsett at nesten ingen av de som uttaler seg om temaer rundt SEO har noensinne vist til kontrollerte tester hvor de kan bevise at det de sier stemmer.

Samtlige som uttaler seg gjør dette på i alt for stor grad basert på "fakta" de har plukket opp fra andre. Dermed blir det mange etablerte "faktumer" som egentlig bare er løse rykter.

Så, skal man virkelig forstå SEO må man gå den lange (gørrkjedelige) veien og teste seg frem på egenhånd. Gjør du det, vil du fort innse at alle "faktaene" om SEO som flyter rundt (Sphinn ikke minst) er rent oppspinn. Danny Sullivan er en fin fyr han, men han har heller ikke bevist noe som jeg har sett.

Det er nettopp det at SEO ikke akkurat er rocket science som gjør det så vanskelig. Alt man skal teste tar evigheter, og det aller meste av denne typen forskning er drepende kjedelig. Derfor er det mye lettere å hoppe på de etablerte sannhetene.
 

semb

Medlem
Jeg er helt uenig med deg Basicus. Du lærer masse av å lese på blogger og forum, særlig de som er litt på siden av det du kan regne deg som ekspert på. Er du for eksempel god på teknisk SEO, kan du lære mye av copywriting-blogger, eller du kan lære mye av adwords-blogger osv.

Ingen disrespekt, men jeg tviler på at du kan hevde at du kan alt det skrives om i bloggosfæren.

Når det er sagt, er det ingen tvil om at noen henter "inspirasjon" fra andres blogger/forum når de skriver egne blogginnlegg. Og det er nok en del spesialister som holder igjen litt av den beste juicen for å gjøre seg selv mer uunnværlige på konsulentmarkedet.
 

basicus

SEO Eggspert
Min uttalelse her var generell. Det øyeblikket jeg leser noe fra noen som kan bakke opp sine uttalelser med harde fakta forandrer saken helt og holdent. Jeg har selv tilbragt tusenvis av timer på DIgitalpoint sitt forum til Sitepoint, Webmasterworld og mange andre forumer.

Problemet jeg ser med alle disse plassene er at det er så langt mellom gullkornene og reell kunnskap at det ganske enkelt ikke er verd tiden.

Men som du sier. JEG kan ikke alt om alle aspekter rundt SEO. Absolutt ikke. Det er også derfor jeg tester meg frem. De aller fleste testene jeg har foretatt har dessuten ofte vært basert på påstander rundt "etablerte fakta".
 
Topp