Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan begynne?

orjan

Medlem
Hei,

Har vært passiv leser i forumet et par måneder, og suger stadig til meg litt kunnskap fra de mange medlemmene her med høy kompetanse.
Tenkte å gå fra en passiv til aktiv deltakelse i forumet ettersom de varme sommerdagene (og nettene) sakte, men sikkert, går over til regnfulle dager der pc og internett brukes mer aktivt.

Har gått med en idé om en nettside lenge som jeg mener vil ha stor interesse for mange mennesker. Domenet er nå registrert, og jeg går i gang med arbeidet.
Sjøl om dette i førsteomgang er ment som et prosjekt på hobbybasis, er det selvfølgelig ikke dumt hvis det kan dryppe noen kroner til dekking av serverleie etc. Tenkte derfor å ta steget inn i "deres verden". :)

Spørsmål som følger: Hva slags type nettside fungerer best i forhold til mange treff, annonser, klatring i søkemotorer etc.? Joomla-type side med noe statisk og noe dynamisk, Wordpress-side med hyppige oppdateringer eller et forum med mange aktive brukere?

Når siden er satt opp og "alt er klart": Finnes det en 1-2-3-guide som sier noe om hvordan man bør gå fram for å få folk til sidene, hvordan sette opp ad-sense etc.?

Takk for alle tilbakemeldinger!
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Min erfaring er at nettsidene jeg har laget selv klatrer best i søkemotorene, rett og slett fordi det er lettere å tilpasse siden 100% slik jeg vil ha den da!

Om du ikke har kunnskapene til å lage noe fra bunnen av (eventuelt på et eksisterende rammeverk, slik jeg gjør) vil jeg anbefale Wordpress.
 

picxx

Well-Known Member
Spørsmål som følger: Hva slags type nettside fungerer best i forhold til mange treff, annonser, klatring i søkemotorer etc.? Joomla-type side med noe statisk og noe dynamisk, Wordpress-side med hyppige oppdateringer eller et forum med mange aktive brukere?

Den optimale side er en side hvor brukerne både genererer innhold, inntekt og nye brukere(les:medlemmer).

Om du aldri har drevet en nettside før må vel blogging være en fin start.
Du har mulighet til å ytre dine synspunkter/din hobby/din jobb, du har mulighet til å tjene noen kroner, og du vil lære hvordan man driver en nettside både med statisk og dynamisk innhold.

Noen 1-2-3 "quick startup guide" hadde vært flott, men på internett (og ellers i verden) er det slik at det som virker for en, ikke vil virke for en annen, så det absolutt beste er å snoke litt rundt, prøve, feile, prøve, feile...---->

Uansett hva du velger er du ihvertfall velkommen til å stille ethvert spørsmål her i webforumet, for, som de sier, de dumme spørsmålene er de som aldri blir stilt ;)

Velkommen til webforumet, og lykke til :)
 

orjan

Medlem
Hei alle,

Takk for (raske) svar!
Var nok litt utydelig i første post, men er jo litt vanskelig første gang (det gjelder vel alt :rolleyes:).

Jeg jobber innenfor PR- og reklamebransjen, så er kjent med markedsføring av blant annet nettsider. Har satt opp mange Wordpress-blogger, Joomla-sider og diverse andre CMS-sider, men i de fleste tilfellene kun for privat bruk.

Det jeg har lyst til å prøve nå, er å lage en side innenfor et tema/segment jeg vet mange i Norge interesserer seg for, men som ikke har tilstrekkelig gode sider per i dag. Ønsker at siden skal ha et "todelt" perspektiv: En side for nyheter (alla blogg) og et forum. Jeg er ganske sikker på, at med god nok arbeid med SEO og markedsføring av siden, vil dette generere mange treff og brukere.

Jeg er i planleggingsfasen nå, og vil derfor bestemme meg for type side å sette opp. Dernest har jeg selvfølgelig lyst til å lære mer om hvordan jeg, på en ålreit måte, kan få tjent noen penger på siden, dog dette er langt i fra førstepri. Men det jeg ønsker å kartlegge i planleggingsfasen, er om det er noe jeg legge til rette for tidlig i arbeidet slik at det ikke blir store omlegginger etc. på et senere tidspunkt for å legge til annonser etc.

Eksempelvis: Hvordan er det med annonseinntekter på et forum? Hvilket forum er mest brukt (vBulletin, som her?).

Leser gjennom dette forumet i de fleste tråder og finner mange tips, men tar gjerne i mot flere.

Takk for velkommensten, forresten!
 

Adrian

New Member
Det mest brukte forumsystemet er vel phpBB • Creating Communities Worldwide, som faktisk er helt gratis.
Det viktigste å tenke på er om det er satt av plass til annonser i templatet du bruker. I første omgang kan du jo bruke disse plassene til å annonsere for f.eks forumet ditt. For så å bytte de ut senere til reklame du tjener penger på.
 

ksandven

Medlem
Lager du innhold som dreier seg om et emne som tilstrekkelig antall mennesker er interessert i, og du kan finne produkter å koble dette mot som de samme menneskene er interessert i å kjøpe, vil mye være gjort ;)
Du kan forøvrig ta en kikk på denne: Thirty Day Challenge
Interessant side som tar for seg mye av det du vil komme ut for.
 

ksandven

Medlem
Selve konseptet er interessant, ved at de går gjennom hvordan du bygger opp en blogg med innhold som treffer en spesifikk målgruppe fra bunnen av, og lærer deg forskjellige grep for å tjene penger på dette.
Jeg har benyttet noen av elementene selv i min virksomhet. Poenget var mer at dette er et sted man kan hente idéer og inspirasjon fra.

Om et nettsted eller en metode er ukjent beror vel på den som leser...
 
Topp