Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan outsource en SEO-jobb?

testdriver

Ha det bra..
Vurderer å outsource en SEO-jobb på et nettsted. Tenker ikke så mye på on-site SEO, men bygging av backlinks, artikler etc. Hvordan gjøres egentlig dette?

Jeg er mest interessert i å (kanskje) betale for en liten analyse, for så å kun betale hvis jeg rangerer høyere enn #4 på et gitt søkeord innen en viss tid. Er det akseptable vilkår? Hvis ikke, er det andre vilkår som kan settes for å ivareta min sikkerhet?

Til slutt, jeg har spart mye på å gi web-jobber til folk i Pakistan, India og lignende land. Vil det være en håpløs oppgave å gi samme gutta denne type jobb?

Det gjelder et .no-domene med norsk tekst.
 

picxx

Well-Known Member
Personlig ville jeg aldri i verden satt bort en SEO jobb til andre enn meg selv.
Si at jeg eier et 100 talls nettsider, noen med en ganske grei PR.
Ved å putte inn linken din med søkeord som ankertekst hadde jeg fått deg til å rangere dritbra på ditt søkeord i løpet av kort tid. Etter du har betalt plukker jeg bare ned linkene, og du er tilbake til scratch, men noen kroner fattigere.
 

testdriver

Ha det bra..
Sant det. Ender vel fort opp med å bli lurt. Får vel skrive artikler, bytte linker og gjøre jobben selv framover også. :-|

"Defy human nature – do the work yourself."
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det var jo litt av en innstilling. Du får hva du betaler for. Er du ute etter billige løsninger, så får du som oftest "billige resultater" også. Når du kjøper en SEO tjeneste av en skikkelig firma er det som oftest delt inn i 3 deler: innhold, teknisk og trust (lenker). De to første har MYE å si for rankeringen din, spesielt for Norge sider hvor konkurransen ikke er så høy. Når kontrakten din går ut med SEO selskapet, så er ikke dette noe de kan endre. Når det gjelder lenker fra andre nettsteder, så kan selvfølgelig de trekkes ned, men derfor gjelder deg også å ha en avtale som sikrer deg i det lange løpet. F.eks kan dette være:

1. Høy provisjon når siden går opp i rankeringene.
2. En lavere løpende provisjon for å holde nettsiden på den rankeringen.

Skal du tjene penger, må du bruke penger. Ikke fall i fellen hvor du innbiler deg at "skal du ha noe gjort, må du gjøre det selv". Det er akkurat derfor det finnes alt for mange halvdårlige og halvferdige prosjekter rundt omkring.

PS: Styr langt unna Indiske selskaper om du ikke selv har god erfaring med de, eller kjenner noen som har det. Det kan fort skape deg mye mer hodebry enn de er verdt.
 

testdriver

Ha det bra..
Takk for gode råd. Dette med løpende provisjon var interessant.

Finnes det noe sted å få et røfflig anslag på priser uten å gå ut med detaljer? Jeg har overhode ikke peiling.

Det gjelder to nøkkelord med hhv 10.000 og 5.000 søk i måneden i Norge. På 10k-ordet rangerer siden på #35, men har såvidt vært oppe på #8 i et par uker. På disse ordene har siden 25-30% bounce rate med Adwords.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er jo forsåvidt alltid vanskelig å sette en pris på rankeringen. Det første man må spørre er jo hvor mye det er verdt for deg? I den optimale verden skal du betale minst mulig og selger mest mulig. Det skal samtidig være lønnsomt for dere begge, da du ikke skal tape på det og konsulent ikke jobbe for en lavere sum enn tiden er verdt.

Det sier seg vel også selv at prisen som oftest kommer ann på konkurransen rundt søkeordet, hva slags nisje det er innen osv. Vet du hvor mye disse ordene koster deg i Adwords?
 

testdriver

Ha det bra..
Hm, i Adwords har begge ordene 0,25 kr first page bid. Sist måned betalte jeg (allikevel) i snitt 0,85 og 0,97. Til sammen rundt 300 klikk på eksakt disse ordene. Mulig det kan fortelle noe om konkurransen.

Skjønner godt at det nærmest blir umulig å si noe uten noe mer info, men jeg har virkelig ingen idè om det koster 2.500 eller 25.000 kr. Hva er nærmest, tror du?
 

testdriver

Ha det bra..
Hei

162.000 'sider i Norge' på det viktigste nøkkelordet, men nesten ingen har fokus på ordet, det bare er et naturlig ord å ha med her og der. Iom at jeg selv, med mine begrensede ferdigheter, har klart å få den opp til #8 i et begrenset tidsrom, tror jeg det er realistisk å få den til topps etterhvert.

keyword site:no 105.000
intitle:keyword site:no 2.800
inurl:keyword site:no 32.600

Takk for link - skal lese den nå.
 
Sist redigert:

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
En ting jeg ikke tar sjansen på er å leie inn et firma til lenkebygging uten å ha 100% kontroll på lenkene som bygges. Om en velger å leie inn et firma for lenkebyggig, sørg for å få oversikt over alle linker som bygges og at disse ikke kommer fra dårlige nabolag eller linknettverk.
 
Topp