Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kan noen forklare meg SEO med teskje?

Marita

ordleker
Jeg har lest og lest om SEO, men jeg kan ikke si at jeg skjønner så mye av det. Eller, jeg skjønner at det handler om søkemotoroptimalisering og at det visstnok er uhyre viktig for promotering av en side, men jeg aner ikke hvordan jeg skal bruke det.

På bloggen min har jeg installert "All in One SEO Pack".. holder det å bruke den? Og hvis det gjør det - hva i all verden fyller jeg inn i alle feltene? Fins det et sted man kan finne ut lure fine nøkkelord jeg kan bruke?

Bloggen min er jo temmelig generell, tips om alt fra helse til miljøvern - og etterhvert vil det jo bli flere artikler, skal man da endre på nøkkelord? Jeg kommer nok til å finne meg 3-4 kategorier etterhvert som jeg vil konsentrere meg mest om, men jeg har ikke tydelig nok for meg hva. Iallfall helse og selvutvikling.

Som dere skjønner så er jeg helt blåst på dette området, så hvis noen iallfall kunne pekt meg i riktig retning, hadde det vært supert :) Jeg har sett igjennom endel tråder på dette underforumet, men det går rett over hodet på meg :rolleyes:
 

Travellingman

Nettgrunder
På bloggen min har jeg installert "All in One SEO Pack".. holder det å bruke den? Og hvis det gjør det - hva i all verden fyller jeg inn i alle feltene? Fins det et sted man kan finne ut lure fine nøkkelord jeg kan bruke?

Jeg har ikke fylt ut noe, bruker den rett ut av pakken, trenger man egentlig gjøre noe mer?

Ellers så bruker jeg Simple Tags som er en fin plugin.
 

Bew

Medlem
En ting du kan gjøre for å søkemotoroptimalisere bloggen din bedre, er å forandre linkene til de forskjellige postene slik at
Kode:
http://www.smartetips.no/?p=48
forandres til
Kode:
http://www.smartetips.no/kurer-fobier-med-tankefeltterapi
.
Dette gjør du i wordpress-admin ved å velge underkategori settings-->permalinks.
Der er det nå markert ved "default". Velg "custom structure" og skriv inn /%postname%/
Etter dette er gjort må følgende legges til i .htaccess :
Kode:
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]
</IfModule
 

Marita

ordleker
Ah, hjertelig takk for tips, Bew! Det vil ha tilbakevirkende kraft også?

Hva med æøå? Jeg skjønner at det vil gjøres om i urlen, men hva med søkemotorene - "forstår" de ordene? Som "/røykeslutt" f.eks..
 

Marita

ordleker
Bra Bew, brukervennlige urler er bra for alt.
Og som regel legges det der til automatisk i .htaccess.

.. så jeg trenger ikke gjøre noe der? Hvor finner jeg forøvrig denne .htaccess?

Hm, leser her nå; Using Permalinks « WordPress Codex

Og der står det at hvis man bare velger postname, uten å gjøre noe med .htaccess, kan det visst kødde opp ting.

If you use postname as the only element in your permalinks to create a structure such as example.com/post-title, the rewrite rules may make it impossible to access pages such as your stylesheet (which has a similar format) or the /wp-admin/ folder . It's best to include some numeric data (e.g. the post ID or date) in the permalink to prevent this from happening.

Hva om jeg bruker /%category%/%postname%/ - hva vil det gjøre i forhold til SEO?
 

Bew

Medlem
Min erfaring er at om jeg endrer til kun /%postname%/ må jeg også endre .htaccess manuelt, men det er i grunnen fort gjort.

Hva om jeg bruker /%category%/%postname%/ - hva vil det gjøre i forhold til SEO?
Dette er mye bedre for seo enn den varianten du kjører nå ;) Og med denne endringen fører det ikke med seg noe manuelt arbeid med .htaccess

EDIT: kan jo svare på et spørsmål også..
.htaccess skal ligge i rot for det området den gjelder for, i ditt tilfelle samme plass som wp-admin folderen, wp-content osv ligger... (public html)
Det kan hende du ikke har en .htaccess, da skriver du det du ønsker av koder i en tekstfil på maskinen din (notatblokk er fint), lagrer den som htaccess.txt og laster den opp via ftp (eller via browser alt etter hva du bruker) til der du ønsker den. Deretter endrer du navnet til .htaccess

Klønete forklart... men men :eek:
 
Sist redigert:

Marita

ordleker
Flott, da prøver jeg på det :) Hva om det skjer at jeg ønsker å plassere en post i to kategorier, la oss si helse og selvutvikling, hvordan vil det gjøre seg utslag i url?
 
Topp