100% not provided - ingen flere søkeord fra Google i Analytics

En tråd i 'Webanalyse og -optimalisering' startet av zapotek, 24 Sep 2013.

1. zapotek

zapotek Medlem

Encrypted Search (Google)

Andelen søk som bare vises som "Encrypted Search" i diverse trafikkmålingsverktøy ("Not provided" i G. Analytics), har blitt helt vanvittig høy i det siste. Kan det virkelig stemme at mer enn 50% av nettsurferne er innlogget med Googlekontoen sin når de søker?

2. kongen

kongen kongemedlem

Google kryptere nå alle søk, både for innlogget og ikke innlogget brukere.

3. zapotek

zapotek Medlem

Hm virker som du har rett når jeg ser på tallene. Av en eller annen grunn er det brukerne fra Google.com som ikke blir kryptert..

4. kongen

kongen kongemedlem

5. looper Medlem

6. Frode

Frode Medlem

Blir nok høyere omsetning på adwords nå....

7. looper Medlem

8. Tonny Kluften

Tonny Kluften Administrator

Men man kan fortsatt se hvilke nettsider som får besøk fra Googlesøk, da er det bare å legge 2+2 sammen så er man ihvertfall ganske nærme svaret, eller man får ihvertfall 3,5 - 4,5 og det hjelper.

Dette viser hvor usikkert det er å jobbe med spesifike ting på nett. Dette er jo ei skikkelig bombe for mange som må omskolere seg i en fei. Det er ei bombe for meg også, men jeg er glad for at jeg har gått over til å lage bra innhold istedenfor å fokusere kun på å optimalisere for spesifike søkeord, derfor tar jeg det ikke så tungt.
    Dessuten kan man jo fortsatt optimalisere for søkeord, det blir bare vanskeligere å måle resultatene.

Sist redigert: 24 Sep 2013
  9. zapotek

zapotek Medlem

Jepp, dette kombinert med at de stengte den eksterne keywordtoolen er bad news indeed.

I sum så har dette to årsaker (tror jeg): 1) De vil ha mindre fokus på ekstrem SEOoptimalisering på keywords 2) mer $$$$$$$ gjennom Adwords.

10. pleb

pleb Medlem

Dette er vel hva som skjer når monopolister ønsker mer penger...

At folk går over til å lage gode innholdsrike og nyttige sider ser jeg dog ikke noe problem i.

11. looper Medlem

12. Kenneth Dreyer

Kenneth Dreyer Well-Known Member

Skrev om dette i dag på bloggen min:
    (not provided) i Google Analytics | Kenneth Dreyer

Det blir ikke lettere å tracke fremover, men de gode nyhetene er at GWT har blitt bedre og at vi fortsatt kan analysere rangeringer og trafikk på landingssider. Ikke i nærheten av like bra som før, men vi ser jo fortsatt fremgang!

13. timepoint

timepoint Medlem

Organiske søkeord i Google Analytics borte?

Dette er kanskje en av de største endringene Google har gjort på mange år!

Ok, så kanskje flere og flere vil installere Google Webmaster Tools, og kanskje flere vil følge med på søkeord i Adwords. Tiden vil vise.

Jeg tror mange nettsider har grei oversikt over hvilke søkeord/ fraser som driver trafikken inn. Men det å se søkefrasene i Analytics har gitt god innsikt i hva folk søker, og har for min egen del vært essensielt til videreutvikling av nettsider og content SEO forbedringer.

Jeg og mange andre har også kastet bort mange timer på å lese søkeordslistene fra Google, så jeg tror dette blir en positiv endring for min egen tidsbruk.

- Jeg kommer til å bruke mere tid på å lage godt innhold, layout og call to actions.
    - Se på alle kildene som gir trafikk til nettsiden og jobbe for mer henvisningstrafikk

Hva skal du bruke den ledige tiden til?

14. kongen

kongen kongemedlem

Keyword kommer kanskje tilbake nå...

15. Tonny Kluften

Tonny Kluften Administrator

Tja, kanskje flere keywords i Webmaster tools, hvem vet.

Del denne siden