Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Adsense Contributor

Tonny Kluften

Administrator
Fikk en epost fra Google i dag.

"Contributor er en ny inntektskilde for nettstedet ditt, finansiert direkte av besøkende på nettstedet. Med Contributor velger brukerne et månedlig bidragsnivå (enten USD 2, 5 eller 10), og en del av disse beløpene blir brukt til å betale deg – i stedet for å vise annonser. Resultatet er at brukerne ser færre annonser, og du får fortsatt betalt."

Noen her som kommer til å benytte seg av dette? I hva slags nisjer vil det faktisk fungere slik at leserne bidrar? Kan vel tenke meg at det stort sett er nettsider med høy kvalitet som får noen contributions.
 

Stoppet

Banned
Det betyr vel egentlig bare at annonsørene må øke budene for å overgå de som ønsker å kjøpe seg fri. Og så spørs det da hvor mange som synes det er så plagsomt at de vil betale for å bli kvitt annonsene. Tror ikke det er så mange.
 

alterego

Medlem
Flott at Google kommer med alternativer, selv om jeg ikke tror Contributor vil få særlig stort omfang i sin nåværende form.

Contributor ser ut til å stille seg midt mellom annonsefinansiert- og abonnementfinansiert innhold og passer vel best for nettsteder som ofte blir gjenbesøkt, som nettaviser, Wikipedia, blogger osv.

Du blir ikke kvitt annonsene, men gjennom å betale et månedlig bidrag, får du se færre annonser. Antagelig får du dermed se annonser som er mer relevante og har høyere kvalitet. Kanskje blir det også dyrere for annonsørene å nå opp med sine bud fordi budene vil konkurrere mot brukerbetalingen (Contributor).

Internett har gått fra å være en tilleggskanal til å bli en hovedkanal for nyheter og informasjon. Overgangen fra gratis tilleggskanal til hovedkanal har vist seg å være vanskelig, da mange har en forventning om at alt skal være åpent og gratis på internett.

Det koster å produsere innhold og noen må betale for denne produksjonen, enten det er annonsører eller brukere. Denne virkeligheten får stadig fastere grep, noe vi bla. ser ved pluss-abonnementene til nettavisene, Wikipedia sine donasjons-kampanjer og økende mengde reklame på nettsider.

Blir spennende å se om Contributor faktisk får brukere til å betale for å få redusert mengden reklame. Selv tror jeg Contributor ville fungert bedre om det ble en teknisk plattform for abonnement for tilgang til innhold. F.eks. at du fikk se et visst antall artikler gratis, men må betale abonnement for full tilgang, samt at nettstedinnholdet likevel ble indeksert og søkbart i sin helhet.
 

T SL

Active Member
Jeg synes det kan bli interessant, men vil tro det er mest aktuelt for nettsider med høy kvalitet på innholdet, og innhold som ikke finnes andre steder. I tillegg krever det en form for enkel betaling, enten via mobil eller Paypal for at folk skal gidde å gjøre det.

De som er såpass irritert på reklame at de ønsker å kjøpe seg fri, kjører kanskje allerede adblock?

Personlig er jeg mer fan av å ikke kjøre Adsense, men heller reklamere for sitt eget brand, f.eks. ved å selge tjenester, samle inn e-postadresser eller lenke ut til egne nettsider i samme eller parallelle nisjer som er mer spisset mot salg. Eventuelt selge leads til andre som betaler per lead.

Et alternativ som funker bra med overnenvte modell er f.eks. betal med share/tweet eller å lukke innholdet bak en "betalingsvegg" hvor du "betaler" ved å melde deg på nyhetsbrev e.l.
 
Topp