Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Adsense i næringsoppgave

Blitzy

New Member
Hei. Jeg startet i fjor opp et enkeltpersonsforetak. De eneste inntektene jeg har hatt på dette foretaket er fra Google Adsense. Driver nå og fyller ut forenklet næringsoppgave. Det jeg lurer på er hvilken post disse inntektene skal legges i? Skal det legges i post 3200 salgsinntekter, 3700 provisjonsinntektereller post 3900 andre driftsinntekter? Håper noen kan hjelpe meg litt her, veldig takknemlig for svar :)
 

Blitzy

New Member
Jeg hadde inntekt på over 50000 kr, så jeg har ikke fritak for å skrive næringsoppgave. Lurer bare på hvor inntekten fra adsense skal føres.
 

Steve Cash

Medlem
Hva skjer? Innleggene mine lagres ikke, nå har jeg prøvd å svare på dette to ganger.
Disse inntektene omfattes av mva-loven, men er unntatt for avgift, derfor skal beløpet føres i post 3100.
 

Blitzy

New Member
Tusen takk for svar, Steve Cash. Vet du om enkeltpersonforetaket må registreres i mva-registret når jeg kun har inntekter fra Adsense?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, når en har omsetning innenfor loven over 50 000 i løpet av 12 måneder skal en registreres, selv om omsetningen er fritatt for avgift. Forskjellen på å selge innenfor og utenfor er bl.a. at når en er innenfor så har en fradragsrett for inngående merverdiavgift.
 
Topp