Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Aksjesparekonto

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg har opprettet aksjesparekonto og flyttet sparingsavtalen over.
Nå lurer jeg på: jeg setter av mva når jeg driver det inn, og setter det på separat konto. Den betaler jeg 1x i året.

Disse pengene står på en konto der de ikke gjør nytte for seg.
Jeg kan åpne en sparekonto hos f.eks. santander der jeg får 1.85% rente, men så tenkte at jeg også kan kjøpe noen aksjer gjennom aksjesparekontoen, og selge når jeg må sende mva'en - dvs i mars 2018.

Evt. renter havner automatisk på selvangivelsen - vil det samme skje for realiserte gevinster via aksjesparekonto?
Er det noen andre sider ved dette som jeg overser?
 

ekri

New Member
Ja, du kan sette inn skyldig mva på aksjesparekontoen, kjøpe aksjer og selge igjen når mva skal betales. Det opprinnelige innskuddet (mva-beløpet) kan du ta ut igjen uten å måtte betale noe skatt. Hvis du har solgt aksjene med gevinst, utløses det skatt hvis du tar ut disse pengene fra aksjesparekontoen. Vil anta at det automatisk kommer på selvangivelsen. Dersom du ikke trenger gevinsten, kan denne stå på aksjesparekontoen og evnt re-investeres uten at du må skatte.

Vet ikke om du "overser" det, men dersom aksjene har falt i verdi, risikerer du jo å tape deler av mva beløpet som du skylder staten. Dette er forsåvidt greit, så lenge du klarer å betale mva med penger fra andre steder, men hvis du ikke har midler til å dekke et evnt. tap, kan du risikere å sitte med mva-gjeld til staten som du ikke klarer å gjøre opp. Og staten er ingen snill kreditor, blir tvangsmulkt som løper daglig ved forsinkelse.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det er åpenbart at en ikke må investere penger en ikke råd til å tape i aksjer eller annet med høy risiko. Bare en liten korreksjon: Tvangsmulkt gjelder manglende innlevering av mva-melding, manglende betaling fører kun til rentebelastning (selv om det også kan bli dyrt nok.)
 
Topp