Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Antall timer arbeidet i firma = verdi?

AlexanderAhlsen

New Member
Hei!

Vi er for øyeblikket under forhandling med en investor. Selskapet vårt ble startet i Januar og har gått veldig bra siden det. Vi etablerer et AS for øyeblikket og vi har en investor som har fått øye på oss.
De er meget interessert i vår drivkraft innen markedet vi er i og merket vi har utviklet. De er også veldig interessert i at jeg skal bli med i teamet og hjelpe til med utviklingen av plattformen flere av deres nettbutikker er basert på.

Greia er at vi har ikke lagt inn så mye penger i firmaet, enda. Men både jeg og partneren min har lagt inn utallig mange timer. Jeg har fått høre og lest at en kan regne ut disse timene, sette en pris for de og legge inn dette som timer firmaet "skylder" oss i lønn. Men jeg er veldig usikker på om dette stemmer?

Vi er ikke interessert i å gi bort så altfor stor del av firmaet, men vi ser nytten av deres kompetanse. Men jeg tror min kompetanse innen de andre feltene er på lik linje med hva dere har innen deres felt. Så jeg tror det kunne vært en god utveksling av tjenester.

Hva tenker dere?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, en kan kostnadsføre påløpt lønn med tilhørende påløpt arbeidsgiveravgift og påløpte feriepenger, såfremt intensjonen er å utbetale beløpet.

Forbehold 1: Kostnader skal egentlig føres når de påløper. Det kan være en utfordring å dokumetnere timene i ettertid, du sier selv at de er utallige. Men det er kanskje mulig å finne ut omtrent hva som har skjedd siden januar, det er jo ikke mer enn et halvt år.

Forbehold 2: Dette medfører en kostnad pluss en gjeldspost i firmaet, følgelig vil overskuddet gå ned/underskuddet opp. (Hvis da ikke dette er arbeid som skal føres som beholdning.) Uansett dukker det opp en betalingsforpliktelse. Det spørs jo om denne investoren er like villig hvis det dukker opp en slik som ikke var der da forhandlingene startet. Men dekning for arbeid du og din partner har utført blir jo en del av forhandlingene.

Forbehold 3: Du sier at dere "etablerer et AS for øyeblikket". Betyr dette at de utallige arbeidstimene siden januar har påløpt før selskapet ble etablert? I så fall blir det neppe noe enklere å få dem med. Dreier det seg om omdanning fra et annet foretak eller salg av rettigheter eller produkt fra et annet foretak til det nye aksjeselskapet? I så fall må nok denne posten være med i tall som tas inn i selskapet ved oppstart.
 

AlexanderAhlsen

New Member
1. Det skal ikke være noe problem å få koll på disse timene, bare brukte uttrykke for å understreke at det var veldig mange timer.

2. Hvis vi velger å føre det som beholdning, vil det si at verdien av timene blir liggende i firmaet uten at det "skylder" oss penger? Det kunne vært interessant ettersom vi i bunn og grunn kun er ute etter å øke verdien for firmaet.

3. Vi har foreløpig jobbet via et enkeltmannsforetak ettersom det er meg og min samboer som har jobber med dette.
 

Steve Cash

Medlem
2. Nei, foretaket vil skylde dere pengene, å føre beløpet som beholdning betyr bare at en aktiverer verdien av arbeidsgtimene. Det er kun aktuelt dersom det er utviklet et produkt som blir til noe som har en varig verdi.

3. En tar ikke ut lønn i et enkeltpersonforetak, jeg tror planen stopper der, uten at jeg har tenkt veldig dypt på dette. Eneste mulighet tror jeg er hvis dere har laget noe av verdi i enkeltpersonforetaket som kan brukes som tinginnskudd i aksjeselskapet. (Det krever verdsettelse av revisor, med tilhørende kostad. Og skattefri omdanning må gjøres før 1. juli for å virke for 2016.)
 

mra

Active Member
Jeg har investert i noen startups (småbeløp) og jobbet en del for inkubatorer både i Norge og Asia, så min mening er kanskje litt farget av det, men uansett; Alle vet at det krever veldig mye jobb å starte et nytt firma og det er ofte ikke timer man direkte kan sette en pris på. I mine øyne gir ikke antall timer jobbet noe nyttig indikasjon på verdien av selskapet. Dere kan jo være super erfarne og ha fått gjort svært mye i tiden dere har lagt ned, eller dere kan ha vært komplette nybegynnere og brukt mye tid på trivialiteter som mer erfarne folk hadde løst på et par timer.

På den ene siden vil dere jo gjerne ha så mye igjen/gi fra dere minst mulig av firmaet, på den andre siden ønsker en investor ikke å betale for mulig fremtidig verdistigning. Du skriver at dere ser nytte i investorens kompetanse, og det er veldig bra, da har dere på en måte alt signalisert at dette ikke bare dreier seg om penger. Jeg antar da også at det forventes at investoren må legge ned en betydelig egeninnsats i firmaet for å hjelpe med å drive ting fremover? For at investoren skal ha den nødvendige motivasjonen for dette, må de normalt sett ha en del "skin in the game". Veldig få investorer er interessert i å bruke mye egentid på et nystartet firma, hvis de bare eier 5-10% av selskapet. Risikoen de tar blir da rett og slett større enn den mulige gevinsten (gitt at dere ikke har et helt unikt, nyskapende produkt med ekstremt potensiale).

Personlig ville jeg, i deres tilfelle, ikke brukt mye tid på å verdifastsette bedriften idag, det blir uansett et lavt og unøyaktig beløp. Fokuser heller på en eierfordeling som sikrer at både investoren og dere virkelig blir motivert for jobben som kommer og som sikrer at alle parter vinner den dagen dere får suksess. Husk at det alltid er bedre å eie en liten bit av en stor kake, enn en stor bit av en liten kake.
 

Johan

Medlem
Ja, en kan kostnadsføre påløpt lønn med tilhørende påløpt arbeidsgiveravgift og påløpte feriepenger, såfremt intensjonen er å utbetale beløpet.
i

Med en gang du gjør det utløser du skatt og AGA som må betales
 

Steve Cash

Medlem
Nei, Johan, det stemmer ikke. Den ansatte skal først skatte av beløpet når han/hun får det utbetalt, eller kunne fått det utbetalt. Avsatt kostnad fører ikke til skatteplikt for framtidig mottaker, lønn er av de få tilfellene der en fortsatt bruker kontantprinsippet. Heller ikke arbeidsgiveravgift skal betales før lønnen er utbetalt. Se under overskriften Området for kontantprinsippet her: http://www.skatteetaten.no/no/Radgi...r/Lignings-ABC/Kapitler/T/?mainchapter=133324

Dessuten er ikke noe av dette relevant i akkurat dette tilfellet, ettersom det kom fram i tråden at arbeidet er gjort i et enkeltpersonforetak, og der fører ikke lønn. Derimot kan en få et problem hvis en skal aktivere arbeidet som produktutvikling i enkeltpersonforetak, jeg antar at motposten må inntektsføres.
http://www.skatteetaten.no/no/Radgi...r/Lignings-ABC/Kapitler/T/?mainchapter=133324
 
Topp