Kjapp og trygg hosting for Wordpress

AS - Registreringsgebyr Brønnøysundregistrene

lse

New Member
Hei,

Jeg har startet et AS og er rimelig grønn. Har sikkert 10 annuleringer av inngående balanse, og hadde vært kjekt med litt hjelp! :D

Den første fakturaen er fra Brønnøysundregistrene. I stiftelsesdokumentet skrev jeg at selskapet skal dekke utgiftene ved stiftelsen. Nå sitter jeg her med fakturaen fra Brreg og har ikke snøring hva jeg skal gjøre.

Jeg har kommet så langt:

Kredit
2000 Egenkapital -30.000,-

Debet:
1920 Bank 30.000,-


Kan noen hjelpe meg litt på veien videre? Det kom nye regler etter 2013 og det er litt blandet på hva som burde gjøres.
 

Steve Cash

Medlem
Hvis du bare har registrert firmaet uten revisor er det egentlig ikke en åpningsbalanse du har, du skal bare føre regninga fra Brønnøysund som et periodisk bilag. Men i stiftelsespapirene så har du/skal du ha sagt at selskapet skal dekke stiftelsesomkostninger inntil et visst beløp. La oss for eksemplets skyld si 6000 kroner.
Posteringen du har gjort over er riktig, i tillegg skal du avsette de 6000. Det gjør du slik:

debet 2030 annen innskutt egenkapital kredit 2990 annen kortsiktig gjeld kr 6000

Så kommer regninga på registrering fra Brøynnøysund, den er for tiden på 5570 hvis du har gjort det elektronisk (det er ikke mva på den).
Du fører fakturaen debet 2990 kredit leverandørkonto kr 5570
Betalingen føres selvfølgelig debet leverandørkonto kredit bank kr 5570 når du betaler.

Nå står du igjen med 430 kroner kredit på konto 2990, denne saldoen kvitter du deg med ved å føre debet 2990 kredit 2030 kr 430. (Hvis du har avsatt den nøyaktige kostanden så trengs ikke denne posteringen, men ofte avsetter en et rundt beløp.)

Nå har du negativ annen innskudd egenkapital på kr 5570, den blir borte ved disponering av overskudd i årsoppgjøret, forhåpentligvis første år.

Nå står det igjen en ting du må huske: Du har så langt ikke fått fradrag for registreringsgebyret. Det pussige er at dette bare gir fradrag i skatteregnskapet, ikke i finansregnskapet, det er grunnen til at det skal føres mot konto 2030 og ikke mot en kostnadskonto. Når du kommer til næringsopgpaven så skal beløpet trekkes på side 4, post 0877, og vil redusere skattepliktig overskudd med 5570.

Dette eksemplet var ganske enkelt fordi jeg bare tok gebyret i Brønnøysund. Tankegangen blir den samme hvis du har betalt honorar til noen for å registrere selskapet, men du får en postering eller to til. Hvis det også skal trekkes ut mva på dette honoraret så baller det litt på seg, men hvis du følger eksemplet over så får du det til.
 

lse

New Member
Hei Steve Cash,

Takk for svar! Det gjelder kun gebyret på kr 5.570,- og summen står i stiftelsesdokumentet.

Nå har jeg gjort dette:
debet 1920 Bank - kredit 2000 Egenkapital ; 30.000,-
debet 2030 Annen innskutt egenkapital - kredit 2999 annen kortsiktig gjeld ; 5.570,-
debet 2400 leverandør - kredit 1920 Bank ; 5.570,-

saldo.png

Er det slik det skal se ut til slutt? Det føles litt feil o_O
 

lse

New Member
Jeg prøvde litt til og det ser ut rett nå! Jeg hadde bare glemt en postering, men skjønte ikke bæra av hva jeg gjorde. Men nå gir det faktisk mening etter mye prøving å feiling.

Inngående balanse (fant denne (alt. 2) som hjalp meg å forstå):
debet 1920 Bank - kredit 2000 Egenkapital ; 30.000,-
debet 2030 Annen innskutt egenkapital - kredit 2999 annen kortsiktig gjeld ; 5.570,-

Flytt den kortsiktige gjelden til leverandør:
debet 2999 annen kortsiktig gjeld - kredit 2400 leverandør ; 5.570,-

Betal leverandør:
debet 2400 leverandør - kredit 1920 Bank ; 5.570,-

saldo2.png

Ser ut som den satt! :D:D:D

Et lite spørsmål, hvorfor må man gå igjennom kontoen 2999? Kunne man ikke bare smeltet sammen steg 2 og 3?

Takk for hjelpen!
 
Sist redigert:

lse

New Member
Det ser ut som det ikke er helt rett allikavel?

Jeg tror jeg har blingset med den siste posteringen. Skal jeg opprette en faktura trenger jeg å velge en kostnadskonto for summen på 5.570,-. Den eneste som gir mening er 7798 - Annen kostnad, fradragsberettiget.

saldo3.png

Nå ramlet jeg helt ut, det ser jo ikke helt rett ut at leverandørgjeld henger igjen o_O
 
Sist redigert:

lse

New Member
Det er vel sånn det skal gjøres når selskapet dekker stiftelsesutgiftene. Tenkte du bare å føre det som en ordinær faktura?
 

Steve Cash

Medlem
Du skal ikke føre mot 7798, som jeg skrev over er utgifter til registrering ikke en kostnad i finansregnskapet, altså det regnskapet der du puncher bilag, det gir bare skattemessig fradrag. Hvis vi hopper over føringen 2030/2990, så blir det slik (selv om det kanskje ikke er helt riktig å gjøre det):
1. Debet 1920 bank - kredit 2000 aksjekapital kr 30000
2. Debet 2030 annen innkutt egenkapital - kredit 2400 leverandørgjeld kr 5570
3. Debet 2400 leverandørgjeld - kredit 1920 bank kr 5570

Så da skulle balansen bli;
Kto 1920 bank kr 24430
Kto 2030 annen innskutt egenkapital kr 5570
Kto 2000 aksjekapital kr -30000

24430 + 5570 - 30000 = 0. Med andre ord er debet og kredit like stor.

For de som lurer på hva som er hensikten så er det rett og slett slik en starter opp regnskapet i et aksjeselskap der selskapet dekker oppstartskostnadene uten at det er betalt inn overkurs for å dekke disse kostnadene.
 

Steve Cash

Medlem
Hmm, du skriver at du må opprette en kostnadskonto for å føre inngående faktura fra Brønnøysund. Det skal ikke være nødvendig, men i tilfelle regnskapsprogrammet ditt har en teknisk finurlighet så kan du antakelig føre debet konto 7798 først og så nule mot 2030 etterpå, altså debet 2030 kredit 7798.
 

lse

New Member
Problemet kom når jeg skulle gjøre en bankavstemming, den fant ikke kjøpet noe som gjor at det ikke stemte. Så det er nok en liten teknisk finesse.

Mener du bare å ta rett fram:
1. Debet 1920 bank - kredit 2000 aksjekapital kr 30000
2. Debet 2030 annen innskutt egenkapital - kredit 7798 annen kostnad fradragsberettiget kr 5570

Kjøp:
3. Debet 7798 annen kostnad fradragsberettiget(endret) - kredit 2400 leverandør kr 5570

Betaling:
4. Debet 2400 leverandør - kredit 1920 bank kr 5570

saldo4.png
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Ja, da vil du ende opp med riktig resultat, selv om framgangsmåten er litt uortodoks. Det er unektelig pussig at en ikke kan føre en inngående faktura mot en balansekonto, det er jo ikke helt uvanlig.

(Du skrev feil tekst på konto 7798 i punkt 3, men så lenge du bruker riktig kontonummer så er det jo greit.)
 
Topp