Kjapp og trygg hosting for Wordpress

AS

stigolsen

Member
Hei,

Har såvidt begynt å tjene noen kroner på nettbutikken som selger digitalt innhold.

Tenker å starte et AS og ta ut disse pengene som utbytte en gang i blant. Det vil ikke være lønnsomt å betale personskatt av disse.

Kan jeg flytte penger som allerede er kommet på konto inn i et AS som jeg oppretter nå? Ingenting er registrert enda. Første salg var for en mnd siden. Hvordan bør jeg gjøre dette?

Mvh
Stig
 

Steve Cash

Medlem
Du kan ikke starte driften i selskapet før det er registrert, så svaret er nei, i alle fall hvis du skal følge loven. Det er noe som heter skattefri omdanning, men det må gjøres i første halvår, det er dessuten en litt vidløftig operasjon, så det skal være noe strørrelse på tallene før det lønner seg.

Om det lønner seg å ta ut utbytte eller lønn er et regnestykke. Tommelfingerreglen sier at det lønner seg å ta utbytte opp til en får toppskatt og deretter utbytte. Nå heter det jo ikke toppskatt lenger, men trinnskatt, en kan likevel gå ut fra omtrent samme inntektsgrense, uten at jeg har regnet nøye på det foreløpig. Husk at du får trygderettigheter av lønnsinntekt, det er derfor en bør ha det. Hvis du har full jobb ved siden av må en selvfølgelig ta med den lønnen i vuderingen.

Det er heller ikke slik at en uten videre kan ta ut utbytte "en gang i blant". Utbytte skal tas ut etter vedtak på generalforsamling, normalt en gang i året. Og så kan generalforsamlingen gi styret fullmakt til å dele ut tilleggsutbytte senere, det vil være redningen. Ekstraordinært utbytte skal du styre unna, det krever revisor.
 

stigolsen

Member
Takk for god info!
Pengene for denne måneden er kommet inn via Stripe og Paypal og videre inn på konto. Det må vel finnes en måte å få disse registrert i AS'et? Det er jo ikke alltid man vet om man kan få til butikk på noe så det er litt upraktisk å opprette et AS før det første kundeforholdet er på plass.

Jeg har en dagjobb, og dette er ikke penger jeg er avhengig av så derfor vil jeg ikke kjøre det inn i personbeskatningen.

Stig
 

Steve Cash

Medlem
Nei, det gjør den ikke. For det første så er skatten i AS nå 25 %. Videre sier du at du vil ta ut pengene som utbytte, da beskattes du med 28,75 prosent i tillegg for 2016. Men ikke av hele beløpet, bare det som ikke er beskattet. Derfor blir regnestykket slik:
0,75 * 0,2875 = 0,216, eller 21,6 prosent om du vil. 25 +21,6=46,6. Det vil si at når du har pengene i hånda så har du og selskapet ditt betalt 46,6 prosent skatt til sammen. Ikke så forskjellig fra skatten i enkeltpersonforetak, det er også myndighetenes mening at det ikke skal være.

Selvfølgelig kan selskapet ditt fakturere deg for en eller annen tjeneste du finner ut at det har gjort for deg, men som en metode til å flytte omsetning stiller jeg meg tvilende og skeptisk. Men det er da heller ikke min sak hva du og andre gjør i et slikt tilfelle.
 
  • Like
Reaksjoner: mra

stigolsen

Member
Det du mener er at jeg personlig blir trekt (la oss si) 25% av inntekten (lønnsinntekt) + utbytteprosenten etter at beløpet er fakturert for i AS'et, når utbyttet utbetales. Det som er glemt her er vel som Tony sier et fradrag?
 

Steve Cash

Medlem
Nei, jeg sier ikke det. Hva du mener i ditt siste innlegg må jeg tilstå at jeg ikke skjønner.
Det er altså slik: Et askjeselskap betaler 25 prosent skatt av sitt overskudd. Mottaker av utbytte beskattes i 28,75 prosent i 2016. Hvis en også eier hele selskapet kan en se skatten samlet, den blir 46,6 prosent. Altså blir skatten omtrent den samme uansett foretaksform hvis du velger å ta ut pengene. Så lenge pengene står i selskapet er skatten bare 25 prosent, og det er jo gunstig, men da har du heller ingen glede av dem personlig.
 
Det er mulig jeg misforstår, men kan du ikke bare bruke pengene du har tjent som egenkapital i AS-et du skal starte?
 

stigolsen

Member
Ok, takk for info alle sammen!
Jeg skjønner nå at selskapsform ikke er av stor betydning isolert sett om en ser kun på skatt.

Er det mulig "trekke fra"arbeidstimer på noen som helst måte, slik at jeg kun betaler skatt for det som blir igjen etter at lønn er betalt. Er det forskjeller her på ENK og AS?

Stig
 

T SL

Active Member
Med AS (jeg driver fra utlandet, men regner med at det er likt for Norge) er lønn en kostnad. Så når du trekker fra lønn og andre kostnader etc. sitter du igjen med enten overskudd eller undeskudd som er utgangspunkt for selskapsskatten. Enkelt forklart.

Et enk. og deg selv er det sammen skattesubjektet, i hvert fall i praktisk forstand, så du trekker fra utgifter (ikke lønn), og resten er overskudd/din lønn.
 

stigolsen

Member
Takk. Ja, og da kan det være at regnestykket som er presentert over ikke er så enkelt og at jeg derfor kan komme bedre ut med et AS. Dersom jeg feks utgiftsfører hele inntekten som lønn så gjenstår det jo ingen skatt, kun en eventuell utbytteskatt?
 

Steve Cash

Medlem
Hvis du "utgiftsfører hele inntekten som lønn" som må jo noen ta den lønnen til inntekt, ikke sant? Og noen er vel i dette tilfelle deg?
 
Topp