Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Avskrivnig i ENK eller føre hele utgiften til fradrag

For noen år siden hadde jeg en avskrivningssak, og da fylte jeg ut et skjema som het "Avskrivingsskjema for saldoavskrivinger og lineære avskrivinger". På skjemaet valgte jeg avskrivnignssats (jeg tok 20%) i året. Beløpet (altså 20%) ble så ført over i "Næringsoppgaven" i posten som omfatter avskrivinger - og blir da trukket fra driftsinntekten. Dette var 4 år siden, så det er mulig at det er kommet nye skjemaer. Avskrivingsskjemaet var den gang merket med (RF-1084B).
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Jeg vil tro at dette i praksis blir som å kjøpe kundefordringer, altså omløpsmidler og ikke anleggsmidler. I oversikten over saldoklasser for avskriving står det bare nevnt kontormaskiner, båter, helikoptre, maskiner osv., det står ikke noe om mer "organiske" ting som kunder eller kontrakter. Så jeg vil tro du kan skrive av hele investeringen samme år.
 
Kjøp av kunder

Jeg vil tro at dette i praksis blir som å kjøpe kundefordringer, altså omløpsmidler og ikke anleggsmidler. I oversikten over saldoklasser for avskriving står det bare nevnt kontormaskiner, båter, helikoptre, maskiner osv., det står ikke noe om mer "organiske" ting som kunder eller kontrakter. Så jeg vil tro du kan skrive av hele investeringen samme år.

Denne er jeg litt uenig i. Kjøp av kunder er, etter det jeg har lært, en immateriell eiendel og kan klassifiseres som et anleggsmiddel, regnskapsmessig ville jeg avskrevet likt skattemessig over 5 år. Jeg tror at kjøp av kunder skal inn i saldogruppe B, Goodwill (ervervet forretningsverdi) og avskrives 20 % skattemessig årlig.

Kan være lurt å ta kontakt med Skatteetaten for å få bekreftet/avbekreftet sistnevnte.
 

hansson

Langveisfarende
Godt poeng. Men goodwill, altså "ervervet forretningsverdi" er trolig bare en del av bildet. Slik jeg leser Lignings-ABC er Tonnys kjøp bare delvis en ervervet forretningsverdi.

Fordringsdelen er nok ikke en forretningsverdi, men et kjøp av et "fysisk" kundekartotek med evt. utestående fordringer tilknyttet, samt domener som evt. følger med på kjøpet og andre mer eller mindre identifiserbare materielle verdier. Mye vil kunne settes på vanlige utgiftsposter, som f.eks. domenekostnader eller serverdrift. At overtagelse av kundene vil utgjøre utgifter styrker etter mitt syn indisiene på at mye av dette er materielle eiendeler. Altså noe annet enn ervervet forretningsverdi/goodwill som er en mer filosofisk størrelse. (Hvis man ser på lista nedenfor ser man at disse punktene utgjør potensielle inntekter, ikke utgifter ut over det man var klar over da man kjøpte virksomheten (lønn m.m.).)

Ifølge Skatteetaten skal verdien av alle materielle og identifiserbare verdier ved et kjøp fordeles på de respektive kontoene, og det er først hvis det finnes en restverdi ut over dette man kaller det for ervervet forretningsverdi og som som skal avskrives. Hvis Tonny greier å forsvare at mye av dette er vanlige kostnader vil han kunne fradragsføre hele denne delen samme år.

Skatteetaten: (Kostnader – oppkjøp av foretak mv.)
Ved erverv av alle eiendeler i en virksomhet, skal samlede oppkjøpskostnader fordeles mellom og tilordnes de enkelte formuesobjektene i virksomheten som inngangsverdi.

Litt mer om goodwill:

Forretningsverdi defineres negativt og kan ikke fastsettes før en har fastsatt verdien av alle materielle og identifiserbare immaterielle eiendeler. Forretningsverdi er således den restverdi som eventuelt framkommer når en fra foretakets samlede verdi, trekker ut markedsverdien av alle identifiserbare eiendeler (formuesobjekter), herunder immaterielle eiendeler. Ved overdragelse av virksomhet skal vederlaget først allokeres til samtlige materielle og identifiserbare immaterielle eiendeler. Bare dersom det etter dette kan påvises en restverdi, må det vurderes om det foreligger forretningsverdi, jf. sktl. § 6‑10 (2).

Goodwill/ervervet forretningsverdi kan være f.eks.

* etablert og rasjonell organisasjon
* særlig kvalifiserte og erfarne ansatte
* gode kontorrutiner
* godt renommé, som er godt profilert
* kundekretsen har god bransjetilhørighet, sammensetning, soliditet mv.
* lite rom for nyetableringer innen bransjen, generelt eller i distriktet.

Det er mulig ikke noe av dette gjelder Tonnys kjøp. At selgeren hadde et godt renommé vil trolig ikke hjelpe Tonny i arbeidet videre, da merkevaren legges død ved salget og trolig ikke bringer inn noen flere kunder. Det er merkevaren til Tonny som gjelder nå.

Heller ikke andre immaterielle eiendeler som kan gå som driftsmidler vil berøre Tonny slik jeg ser det. Det står ikke at nye kunder er en immateriell eiendel. Dette gjelder heller patenter, lisenser, konsesjoner, programvare, kopiretter, osv.

Problemet er at Tonny (mest sannsynlig) har betalt en overpris for å få lov til å overta kundene. Det er denne delen som må fastsettes med skjønn. Men hvis prisen var 2500 er det også mulig han har fått kundene til en underpris, fordi f.eks. den tidligere eieren ville kvitte seg med dem raskt. Er prisen som ble betalt for lav i forhold til hva markedsverdien for en slik verdi ville vært, vil nok hele summen kunne gå inn som ren kostnad og dermed fradragsføres direkte.

Uansett. Her står vi igjen med en kompleks føring i regnskapet som i stor grad beror på skjønn. Du bør skaffe deg hjelp fra en proff så du ikke trår feil.

Kilder:

Driftsmiddel – forretningsverdi (goodwill)

Driftsmiddel – immaterielt (ikke-fysisk) driftsmiddel som ikke er forretningsverdi
 
Sist redigert:
Topp