Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bare trøbbel med Magento

Msites Ltd

Livsnyter

Jeg trodde jo jeg hadde gjort det..... Men, så ut som det var noe rettigheter som måtte rettes og da fikk jeg i alle fall alle filer/mapper ned på magentoinstallasjonen! Nå skal det bli spennende å se om jeg kan klare å installere et theme via magento connect.....

Var visst noe med rettigheter som måtte passes på der og....

Jeg synes det hele virker delikat og at det er mange funksjoner, men jeg savner noen guider for det som er etter at vi har installert! Er det noen som har tips om noen gode guider jeg ikke skulle ha fått med meg... :)
 

haugslett

Medlem
Opplevde også endel problemer med rettigheter under installasjonen. Om du får en feilmelding fra apache, kan error-loggen i for eks. cpanel fortelle deg akkurat hva som er galt.

Themes går greit å installere. Om du får feilmelding om at themet du vil installere ikke er stable, kan du legge til versjonsnummeret som står i feilmeldingen.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg velger å fortsette på denne tråden da jeg fremdeles sitter og roter med Magento!

Jeg trodde det stort sett var å installere og så begynne å tilpasse, legge inn kategorier, produkter etc - men, jeg får fanken ikke noe til å vise seg på nettsiden.....og nå har jeg sett meg blind! Er det noe enkelt jeg overser?
 

picxx

Well-Known Member
La selv inn magento for en drøy mnd. siden.
Null problem med innstallasjon, men jeg skjønte faktisk ikke tyttebæret av hvordan man satte opp shoppen fra admin, så løsningen for meg var å bare slette hele innstallasjonen og legge inn oscommerce (som jeg har vært borti før). Og jo, jeg brukte noen dager på å prøve å finne ut hvordan det fungerte... kall meg gjerne dum, hehe.
 

picxx

Well-Known Member
Det finnes jo en masse dokumentasjon da, men for meg ble den for omfattende.
Medmindre du betaler noen for å lære deg opp vil jeg vel tro du blir stuck med den samme infoen som meg :)

Kan jo være at mere er skrevet siden jeg var på utkikk...hvem vet? :)
 

kongen

kongemedlem
Warning: include_once(Mage/Core/functions.php) [function.include-once]: failed to open stream: No such file or directory in /home/1/m/mobelfabrikken/www/app/Mage.php on line 50

Problemet ligger i at funksjonen "include" kan ikke kjøres på php5 pga sikkerhet. Det fungerer på php4, men ettersom oppdateringene til php4 er avsluttet går alle seriøse isp'er over til php5, noe f.eks Domeneshop har gjort.

Til opplysning utvikles php6 nå.

Magento henger tydeligvis etter med oppdateringer (php4 språk), så du bør heller vurdere Jommla. Du vil aldri kunne kjøre funksjonen "include" slik med php5.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det der er ikke problemet lenger - kongen...

Men, interessant det du sier der.... men, det er sikkert løst i siste oppdatering av Magento ;)

Magento er installert, men problemet mitt nå er sikkert noe instillinger som ikke er gjort riktig så jeg får vist innholdet på forsiden
 

picxx

Well-Known Member
men problemet mitt nå er sikkert noe instillinger som ikke er gjort riktig så jeg får vist innholdet på forsiden

Les, og lær, all dokumentasjon på magento.
Uten det kommer du ikke særlig videre. :)
(been there, done that)
 

SolidHost

Medlem
Problemet ligger i at funksjonen "include" kan ikke kjøres på php5 pga sikkerhet. Det fungerer på php4, men ettersom oppdateringene til php4 er avsluttet går alle seriøse isp'er over til php5, noe f.eks Domeneshop har gjort.

FYI: Include fungerer uten problemer i PHP5. Forskjellen fra PHP4 til PHP5 er at du kun kan bruke include-funksjonen til å inkludere filer som ligger på serveren hvor scriptet kjøres. ;)

@Msites Ltd
Er ingen ekspert på Magento, men jeg skjønner ikke helt problemet du vil ha hjelp med. Er det at oppdateringene du gjor i admin delen ikke vises (nye kategorier, etc) eller er det at det ikke vises noe i det hele tatt (blank skjerm)?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Fant nå ut av siste problem. Var jeg som tydeligvis hadde opprettet kategorier i feil mappe/mappenivå....

Men - det er hele tiden nye problemer som dukker opp! Så nå er jeg igang med en ny en :) som jeg tror jeg er på vei til å løse....

Jeg holder folket oppdatert! Magento ser jo bare ekstremt bra ut - så den skal opp og gå... Og, når denne er oppe skal jeg i gang med et par nye :)
 

picxx

Well-Known Member
Magento ser jo bare ekstremt bra ut - så den skal opp og gå...

Enig...

i løpet av at jeg hadde lært meg magento hadde jeg satt opp minst 3 osc intstallasjoner, så jo, den er super!
mulig osc ikke har optimal kode, men jeg er ingen koder....så lenge ting funker, driter jeg i resten.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg holder folket oppdatert! Magento ser jo bare ekstremt bra ut - så den skal opp og gå... Og, når denne er oppe skal jeg i gang med et par nye :)

Bra holdning! Magento er et lite helvete når du skal sette det opp og ikke har noen erfaring med det fra før. Det er så absolutt ikke noe du kan sette opp uten å lese dokumentasjon (uansett hvor erfaren du er med å installere scripts og systemer). Jeg har forståelse for at det fort kan være enklelt å gi opp når man ikke får det til, men hang in there. Etterhvert går lysene opp for deg og da vil Magento være et utrolig fantastisk verktøy som kommer til å være et enormt salgsverktøy for deg, i forhold til mange av alternativene der ute.

Når jeg lærte meg det Google jeg selvfølgelig problemet først og det var ofte noen blogger som hadde skrevet om det. Nummer to var å ty til manualen, som faktisk er utrolig hjelpsom om man leser den skikkelig. Mine to tips til de som vil lære magento:

- Prøv alle funksjoner. Ikke si deg fornøyd når du har klart å få ut produkter og kategorier. Test ALT før du kjører aktivt.
- Gå gjennom manualen og prøv ut alt de lærer deg der.
 
Topp