Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Beskatning av ENK ved siden av fulltidsstilling

Jahn

New Member
Hei

Nå har jeg lest rundt til jeg nesten har blitt grønn. Og telefonen til skatteetaten i dag gjorde ikke akkurat ting bedre.

Saken er den: Jeg er arbeidstaker i et selskap innenfor oljeindustrien her til lands hvor jeg selvfølgelig er lønnstaker. Men jeg har startet et enkeltpersonsforetak hvor jeg vil drive mitt eget klesmerke. Jeg har søkt varemerkeregistrering. Jeg har fått med meg at det er 10,7% toll på klær grovt sagt. 25% MVA på importen pluss ting jeg allerede har glemt.

Men det jeg er usikker på er hvor sterkt staten vil dra buksa ned til anklene mine og bøye meg over i forhold til skatt.

Dette med beskatning gjør meg helt grøt i toppen.

Beskattes inntekten ifra arbeidsgiveren min for seg og eventuell inntekt ifra ENK for seg med separerte skattesatser? Eller slåes begge inntektene sammen og så beskattes jeg ut ifra det som et ENK? I så fall taper jeg jo så det ljommer etter i og med at prosentsatsen øker på hele lønningen min kun fordi jeg tilføyer f eks lusne 50.000 ekstra kroner i året via ENK.

Når jeg var på tlf med et "klokt" hode ifra skatteetaten i dag spurte jeg om hva som skjedde om jeg f eks ville tjene 60.000 via ENK på siden av jobben min. Da fikk jeg svar at jeg ville nok få en økt prosentsats på en 5%. Det vil jo si at hele lønna mi inkludert den ifra arbeidsgiveren min også øker med 5%. Om dette er en linær sak vil altså skatten min øke med 5% for hver 60.000 i omsetning og jeg vil faktisk TAPE penger ved å bidra ytterligere til statskassen. Jeg må altså omsette for mer enn 300.000 på selskapet mitt før jeg tjener 500 lusne kroner ekstra i forhold til det jeg har i dag uten å gjøre noe ekstra ved siden av jobben. Kan dette virkelig stemme? Er det norske skattesystemet så ufattelig ute og kjører? I så fall er det rene vannvidden å drive ENK.

Er det noen som har litt stålpeiling på dette? Har lest mengder med besserwisser kommentarer rundt om på nettet som ikke gjør saken noe bedre. Hadde satt stor pris på om noen kunne klargjort dette. For slik jeg ser det nå er det jo bare å legge ned før jeg praktisk talt har kommet i gang.

SKulle det være noe dere lurer på for å svare på dette så bare spør.
 

Jahn

New Member
Så om jeg f eks tjener 40.000 brutto per mnd og opererer med tabelltrekk 7116 som gir en beskatning på 11 346 sitter jeg igjen med 28654 fra arbeidsgiveren min.

Om jeg da f eks selger klær for la oss si 10000 kroner per mnd via ENK mitt får jeg 2500 i MVA kostnader, sitter igjen med 7500 brutto som tilføyes bruttolønn ifra arbeidsgiver som legger meg på 47500 brutto per mnd og med tabelltrekk 7116 får jeg da en trekk på 15224 og en netto på 32276. Ikke at dette er bra men trodde det var langt værre. I hvert fall det inntrykket jeg sitter med.

Er det slik og forstå? Skikkelig klattete forklaring..beklager den.

Om ikke..please enlighten me.
 

metallian

Medlem
Du skal betale forskuddsskatt på firmaet uavhengig av lønnen din, snakk med likningskontoret ditt :)

Husk at du kan trekke fra utgifter, også endel som er "private" når du bruker det til ENk. (F.eks hjemmekontor, deler av telfon/nettreging osv osv-mye å sette seg inn i men verdt det)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Dette med forskuddsskatt gjelder vel kun ved en viss omsetning?

Jahn: Jeg vet ikke om du skal føre regnskap selv, men jeg kan ihvertfall anbefale deg å hyre inn en regnskapsfører dersom du ikke føler du har taket på dette. Jeg har gjort regnskap selv frem til nå, men nå har omsetningen og bilagsmengden blir en del større og siden jeg også har blitt MVA-pliktig er det en del å følge med på. Bruker du regnskapsfører kan du kort fortalt sende h*n alle bilagene også fikser h*n resten inkl innsending av papirer til staten. :)
 

Jahn

New Member
metallian: Forskuddsskatt..finnes det et fjernere konsept? Hvordan i all verden skal jeg kunne forutse hvor populære eller lite populære klærne mine blir? Det kan det bli det nye Galliano eller jeg kan floppe like sterkt som Pepsi Raw..

Sier jeg 5000 i skatt første mnd men tjener ikke en krone så må jeg altså grave frem 5000. Selger jeg plutselig ut hele første bach så har jeg en baksmell ifra h* er det slik å forstå? Jøye meg..Go Norge AS..

King-Nothing: Vel helt på egenhånd skal jeg ikke føre. Litt av ideen er å åpne en nettbutikk via mystore.no og integrere nettbutikken min med e-conomic.no som har regnskapsprogram. Har aldri prøvd noe liknende men burde vel kunne tilegne meg såpass med kunnskap at jeg kan håndtere dette på egenhånd i det minste. Håper jeg i det mintse..
 
Forskuddsskatt er fordelt på fire terminer. Start med et anslag som virker realistisk samtidig som du tror at det skal være mulig for deg å betale skatt av. Når du ser hvorvidt dette anslaget er realistisk eller ikke, kan du melde endring av skattekort, så blir forskuddsskatten for resten av året justert.

Selvsagt må du betale skatten enten på forskudd eller på etterskudd. Betaler du inn for lite skatt, må du selvsagt ha de pengene stående på konto slik at du har mulighet til å betale dette når skatteoppgjøret kommer. Dette er noe du er forberedt på så lenge du vet cirka hvor mye du har tjent, og da kan det vel ikke kalles baksmell?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Tror du skal sette deg ned med noen som forstår seg på tall og det å starte business, for såvidt jeg kan se ut av det du skriver så er ganske ute og kjøre i forhold til forståelsen av tallene.

Dette er ment som et velment råd, og ikke kritikk av deg.

Eksempelvis får du ikke 2500 mva ut av salg på 10.000!

Omsetning 10.000,-
Mva 2.000,-
Sum 8.000,-

Fra disse 8.000,- skal du vel trekke fra kostnader på innkjøp, kontorutgifter, frakt etc. Så til syvende og sist sitter du igjen med et "overskudd i næring" på x.xxx,- kroner som du skal skatte av.
 

Jahn

New Member
Forskuddsskatt er fordelt på fire terminer. Start med et anslag som virker realistisk samtidig som du tror at det skal være mulig for deg å betale skatt av. Når du ser hvorvidt dette anslaget er realistisk eller ikke, kan du melde endring av skattekort, så blir forskuddsskatten for resten av året justert.

Selvsagt må du betale skatten enten på forskudd eller på etterskudd. Betaler du inn for lite skatt, må du selvsagt ha de pengene stående på konto slik at du har mulighet til å betale dette når skatteoppgjøret kommer. Dette er noe du er forberedt på så lenge du vet cirka hvor mye du har tjent, og da kan det vel ikke kalles baksmell?

Nå sier du i avsnitt to at man kan velge forskudds eller skatt per reelt resultat. Er det altså ikke pålagt med forskuddsskatt?

Og hva skjer så om man melder en viss sum men salget plutselig stopper helt opp?
 
Mva er 25 %. Men ikke glem at det er summen UTEN mva du skal legge til 25 % av. Så om du har et produkt som koster 80 kr eks.mva., og du skal legge til mva, blir dette 25 % av 80 kroner, altså 20 kr. Brutto salgssum er altså 100 kr, og 20 kr av dette er mva.
 
Vel, nei, du kan ikke VELGE om du vil betale forskuddsskatt eller ikke. Men om den fortjenesten du har anslått viser seg å i praksis være langt lavere enn realiteten, har du betalt for lite skatt, og da betaler du selvsagt resten på etterskudd.

Om du melder en viss sum, og salget stopper opp slik at du ser at du ikke klarer å oppnå den summen, går du inn på skatteetatens nettsider og fyller ut et skjema for å endre antatt fortjeneste til et lavere og mer realistisk beløp. Da får du lavere og mer realistisk skatt resten av året. Og er du eventuelt ferdig med å betale skatt for det året, får du resten tilbake til neste år.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
To ting:

For det aller første må du sette deg litt mer inn i hvordan MVA funker.

Hvis kundene dine betaler totalt 10000 inn til deg, så skal 20% av det være mva. Mva på 25% skal nemlig legges til "på toppen" av det "du vil/må ha" for en vare/tjeneste. Du får også fradrag for mva på varer og tjenester du selv har kjøpt inn til firmaet. Tenk på mva som at det bare skal rett gjennom regnskapet ditt - inn/ut skal være likt, det skal hverken være en kostnad eller en inntekt for deg.

Og ikke minst - du skal bare skatte av overskuddet. I regnestykket ditt over ser det ikke ut til at du har tatt med kostnadene dine for varer (og evt andre utgifter), dette må du naturligvis trekke fra først. Så det du skulle ha skatta av, hvis du hadde solgt for 10.000, varene kosta 4000 inn, og du hadde 1000 i andre utgifter (mobil, nett...), så hadde det blitt

10.000 salg
-2000 mva
-4000 varer
-1000 div
=3000 overskudd, som altså ville ha gitt rundtomkring 1000-1400 i skatt, avhengig av hvor mye du tjener totalt, inkludert vanlig lønn.
 
Sist redigert:

Jahn

New Member
Tror du skal sette deg ned med noen som forstår seg på tall og det å starte business, for såvidt jeg kan se ut av det du skriver så er ganske ute og kjøre i forhold til forståelsen av tallene.

Dette er ment som et velment råd, og ikke kritikk av deg.

Eksempelvis får du ikke 2500 mva ut av salg på 10.000!

Omsetning 10.000,-
Mva 2.000,-
Sum 8.000,-

Fra disse 8.000,- skal du vel trekke fra kostnader på innkjøp, kontorutgifter, frakt etc. Så til syvende og sist sitter du igjen med et "overskudd i næring" på x.xxx,- kroner som du skal skatte av.

Tar det ikke som kritikk. Er ikke vanskelig for meg å innrømme at bedriftsøkonomi er det mest bedritne faget jeg hadde under studiene.

Nå er det sikkert jeg som har klusset men jeg må si at ved hver en kilde jeg har lest har MVA for varesalg av denne sorten vært ført med en sats på 25%.

Nå husker jeg ikke på hvilken side det sto men du sier stikk motsatt her i forhold til det jeg har lest meg opp på. Jeg har blant annet lest at man ikke har noen form for trekk på kostnadene ved innkjøp av varer som skal videredistribueres. Skal man trekke ifra frakt på kjøp av produkter ifra utlandet etter at man faktisk er blitt pålagt en 10,17% tollavgift samt 25% MVA? Høres ut som om pengene bare bytter eier her? Og frakt segmenteres forøvrig i samme posten sammen varens verdi som man betaler toll og MVA på. Frakt for varen innenlands håndterer selger på egenhånd og står fritt til å distribuere satser som man selv vil ved drift av nettbutikk. Så om man tar 300 kroner for å sende en pakke er jo det profitt og det skal man vel også skatte av eller?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Tar det ikke som kritikk. Er ikke vanskelig for meg å innrømme at bedriftsøkonomi er det mest bedritne faget jeg hadde under studiene.

Det er helt ok at det var et bedritent fag på skolen. Men, skal du drive business i det faktiske liv må du i alle fall forstå basisen og mekanikken i det å drive business.

Nå er det sikkert jeg som har klusset men jeg må si at ved hver en kilde jeg har lest har MVA for varesalg av denne sorten vært ført med en sats på 25%.

MerVerdiAvgiften er helt korrekt på 25%. Det vil si at du skal legge til 25% på varens verdi.

"Atomet" har gitt en forklaring på det i en tidligere post her, så jeg tror du skal forstå det hvis du kikker på den.

Nå husker jeg ikke på hvilken side det sto men du sier stikk motsatt her i forhold til det jeg har lest meg opp på. Jeg har blant annet lest at man ikke har noen form for trekk på kostnadene ved innkjøp av varer som skal videredistribueres. Skal man trekke ifra frakt på kjøp av produkter ifra utlandet etter at man faktisk er blitt pålagt en 10,17% tollavgift samt 25% MVA? Høres ut som om pengene bare bytter eier her? Og frakt segmenteres forøvrig i samme posten sammen varens verdi som man betaler toll og MVA på. Frakt for varen innenlands håndterer selger på egenhånd og står fritt til å distribuere satser som man selv vil ved drift av nettbutikk. Så om man tar 300 kroner for å sende en pakke er jo det profitt og det skal man vel også skatte av eller?

Denne teksten ble litt av et sammensurium for meg, så jeg hang ikke med på alt du sier. Men, du surrer en del rundt basiskunnskapen for forretningsdrift, så jeg vil råde deg til å få med deg en som kan hjelpe deg igang med tallene, slik at du ikke sitter der med tap og sure miner etter å ha lagt masse arbeid ned i å selge varene dine.

Et lite apropos! Det er vel ikke toll på alle klær......?? Kun fra noen land og noen typer klær. Mener jeg til og med leste at de fjernet tollen på noe undertøy her ifjor jeg.....
 
Topp