Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Beskatning av ENK ved siden av fulltidsstilling

Jaik

New Member
Det stemmer med 25% mva. men om du selger for 10.000ink. mva så er det 8000 eks mva.

Du trekker fra varekostnad og andre utgifter på næringen og skatter bare av overskuddet.
Betaler du 400 for en vare(eks. mva) og selger den for 800(eks.mva) så er det 400 du skal skatte av(kan også trekke fra evt. andre utgifter som frakt, regnksapsfører, osv osv)
 

Dre_C

Medlem
Når jeg var på tlf med et "klokt" hode ifra skatteetaten i dag spurte jeg om hva som skjedde om jeg f eks ville tjene 60.000 via ENK på siden av jobben min. Da fikk jeg svar at jeg ville nok få en økt prosentsats på en 5%. Det vil jo si at hele lønna mi inkludert den ifra arbeidsgiveren min også øker med 5%. Om dette er en linær sak vil altså skatten min øke med 5% for hver 60.000 i omsetning og jeg vil faktisk TAPE penger ved å bidra ytterligere til statskassen. Jeg må altså omsette for mer enn 300.000 på selskapet mitt før jeg tjener 500 lusne kroner ekstra i forhold til det jeg har i dag uten å gjøre noe ekstra ved siden av jobben. Kan dette virkelig stemme? Er det norske skattesystemet så ufattelig ute og kjører? I så fall er det rene vannvidden å drive ENK.

Tjener du ca 500 000 hos din arbeidsgiver, så må du betale ca 150 000 kroner i skatt i løpet av året. Totalsummen blir det samme uansett om en benytter prosenttrekk eller tabelltrekk.

Hvis du har et overskudd i ENK på 50 000, så må du betale ca 20 000 i skatt av dette overskuddet.

Enten kan du la skatten hos arbeidsgiver være uendret og betale inn 20 000 kr i forskuddsskatt fordel på 4 terminer.

En annen måte å gjøre ting på, slik som han mannen på skatteetaten foreslår til deg, er at du øker skatten hos arbeidsgiver med 5 %. 5% av 500 000 betyr at du betaler inn 25 000 kroner ekstra i skatt. Du betaler da ingen ting i de 4 terminene i ENK.

Hvis så ligningen viser til slutt at du skal betale 170 000 kr i skatt, så får du tilbake alt du har innbetalt over denne summen.
 
Ang. varekostnader: det du har lest er kanskje at du ikke kan trekke fra utgifter til varelager før varen er solgt? Om du kjøper inn varer for 10 000 kroner, er det jo ikke slik at du blir 10 000 kroner fattigere, du har fortsatt verdier for 10 000 kroner, men nå har du dem i varer i stedet for i kontanter. Men det øyeblikket du selger en vare, kan du trekke fra varens verdi, for da forsvinner denne varen ut av dine hender og blir til kontanter igjen. Så om du selger en olabukse for 200 kr eks.mva og den buksa kostet 100 kr å kjøpe inn, er det 100 kr du skal betale skatt av.

Dersom du setter 300 kr som frakt som din kunde må betale må du skatte av dette også ja, men igjen: du kan trekke fra de faktiske utgiftene du har til frakt. Så om det koster deg 300 kr å sende en bukse og du tar 300 kr for dette, trenger du ikke å skatte av en krone.

Husk at inntil du passerer 50 000 kroner i omsetning på en tolvmånedersperiode, skal du IKKE legge til mva. De første månedene er altså det noe du ikke trenger å bekymre deg så veldig over.
 

Jahn

New Member
Det er helt ok at det var et bedritent fag på skolen. Men, skal du drive business i det faktiske liv må du i alle fall forstå basisen og mekanikken i det å drive business.


MerVerdiAvgiften er helt korrekt på 25%. Det vil si at du skal legge til 25% på varens verdi.

"Atomet" har gitt en forklaring på det i en tidligere post her, så jeg tror du skal forstå det hvis du kikker på den.

Denne teksten ble litt av et sammensurium for meg, så jeg hang ikke med på alt du sier. Men, du surrer en del rundt basiskunnskapen for forretningsdrift, så jeg vil råde deg til å få med deg en som kan hjelpe deg igang med tallene, slik at du ikke sitter der med tap og sure miner etter å ha lagt masse arbeid ned i å selge varene dine.

Et lite apropos! Det er vel ikke toll på alle klær......?? Kun fra noen land og noen typer klær. Mener jeg til og med leste at de fjernet tollen på noe undertøy her ifjor jeg.....

Jeg var visst med på MVA funksjonen. Det var bare en formulering/tolkningsmisforståelse. Noen snakket pre og noen post MVA, så den er god.

Ut ifra det jeg har lest er det et skikkelig vas med toll på klær. Det er markante differanser alt etter type plagg. Herreundertøy har f eks høyere tollsatser enn dameundertøy (Forstå det den som kan). Men det har vært snakk om å forenkle det juridiske rundt dette. Skjønt jeg har ikke sett noen referanse til at dette er vedtatt men om noen har en kildehenvisning hadde det vært flott.
 

Jahn

New Member
Tjener du ca 500 000 hos din arbeidsgiver, så må du betale ca 150 000 kroner i skatt i løpet av året. Totalsummen blir det samme uansett om en benytter prosenttrekk eller tabelltrekk.

Hvis du har et overskudd i ENK på 50 000, så må du betale ca 20 000 i skatt av dette overskuddet.

Enten kan du la skatten hos arbeidsgiver være uendret og betale inn 20 000 kr i forskuddsskatt fordel på 4 terminer.

En annen måte å gjøre ting på, slik som han mannen på skatteetaten foreslår til deg, er at du øker skatten hos arbeidsgiver med 5 %. 5% av 500 000 betyr at du betaler inn 25 000 kroner ekstra i skatt. Du betaler da ingen ting i de 4 terminene i ENK.

Hvis så ligningen viser til slutt at du skal betale 170 000 kr i skatt, så får du tilbake alt du har innbetalt over denne summen.

Akkurat. Vel om dette stemmer antar jeg det endrer ting noe.

Er det noen som har opperert med begge skattemulighetene nevnt over her og eventuelt kan si noe om hva dem har opplevd som mest gunstig?

Liker ikke særlig godt tanken med å begynne å tulle med skattesatsen ifra arbeidsgiver så jeg må vel bare bite det sure eplet og gjøre et forskuddsestimat(gjette..)
 

Jahn

New Member
Ang. varekostnader: det du har lest er kanskje at du ikke kan trekke fra utgifter til varelager før varen er solgt? Om du kjøper inn varer for 10 000 kroner, er det jo ikke slik at du blir 10 000 kroner fattigere, du har fortsatt verdier for 10 000 kroner, men nå har du dem i varer i stedet for i kontanter. Men det øyeblikket du selger en vare, kan du trekke fra varens verdi, for da forsvinner denne varen ut av dine hender og blir til kontanter igjen. Så om du selger en olabukse for 200 kr eks.mva og den buksa kostet 100 kr å kjøpe inn, er det 100 kr du skal betale skatt av.

Dersom du setter 300 kr som frakt som din kunde må betale må du skatte av dette også ja, men igjen: du kan trekke fra de faktiske utgiftene du har til frakt. Så om det koster deg 300 kr å sende en bukse og du tar 300 kr for dette, trenger du ikke å skatte av en krone.

Husk at inntil du passerer 50 000 kroner i omsetning på en tolvmånedersperiode, skal du IKKE legge til mva. De første månedene er altså det noe du ikke trenger å bekymre deg så veldig over.

Jeg er temmelig sikker på at teksten ikke sa noe om det førstnevnte her (varelager) men at varer som kjøpes inn for videre salg rett og slett ikke var berettiget til å trekke av. Så når forskjellige kilder sier forskjellige ting er det litt naturlig at man blir i tvil.

Det med 50.000 har jeg i det minste fått med meg, samt at det ikke skal betales noe retrospektiv på de foregående 50.000.
 

Tonny Kluften

Administrator
metallian: Forskuddsskatt..finnes det et fjernere konsept? ...
Sier jeg 5000 i skatt første mnd men tjener ikke en krone så må jeg altså grave frem 5000. Selger jeg plutselig ut hele første bach så har jeg en baksmell ifra h* er det slik å forstå? Jøye meg..Go Norge AS..

Dette er veldig enkelt og systemet fungerer bra.
Du skal bare fylle ut et skjema om hvor mye du tror du kommer til å tjene, skriver du at du vil tjene kr 10000 pr år så betaler du skatt deretter. Dette skjemaet kan du levere inn når som helst, du kan sette opp og ned forskuddsskatten akkurat som det passer deg. Go Norge ass...

Ang. klaging på at du må betale mer skatt.
Har du en årsinntekt nå på 500.000 i året betaler du skatt av det.
Har du et overskudd i ENK på 50.000 så får du en årsinntekt på 550.000 og må skatte av det.
Er det så veldig merkelig da?

Og de 5% du sier at skatten øker pr. 60.000 stemmer ikke. I den teorien ville en pers. som tjener 1.2mill. betale 100% skatt.
 
Sist redigert:

Jahn

New Member
Dette er veldig enkelt og systemet fungerer bra.
Du skal bare fylle ut et skjema om hvor mye du tror du kommer til å tjene, skriver du at du vil tjene kr 10000 pr år så betaler du skatt deretter. Dette skjemaet kan du levere inn når som helst, du kan sette opp og ned forskuddsskatten akkurat som det passer deg. Go Norge ass...

Ang. klaging på at du må betale mer skatt.
Har du en årsinntekt nå på 500.000 i året betaler du skatt av det.
Har du et overskudd i ENK på 50.000 så får du en årsinntekt på 550.000 og må skatte av det.
Er det så veldig merkelig da?

Og de 5% du sier at skatten øker pr. 60.000 stemmer ikke. I den teorien ville en pers. som tjener 1.2mill. betale 100% skatt.

Vel takk for den avklaringen. Det var god info. Man skal vel aldri anta noe som helst men når det er snakk om en behandlingstid på en MÅNED for vippefaktura så forundrer det meg hinsides at man kan regulere denne type ting i hytt og gevær med full funksjonalitet. (Noe jeg faktisk vil se i praksis før jeg tror det)

Hvorvidt man er fornøyd med beskatning og avgifter i dette landet blir nok en annen diskusjon. Men jeg har i og for seg sånn sett ikke klaget på noen beskatning her. Jeg fikk derimot hakeslep når en ansatt ifra skatteetaten proklamerer at 60.000 ekstra via ENK vil resultere i en total skatteøkning på 5% noe som faktisk ville redusert inntekten min totalt. Og om informasjonen slik jeg fikk den servert hadde vært korrekt ville det vært en linær prosentstigning som ville redusert den totale lønnen min frem til jeg hadde omsatt for 300.000+ før jeg går i pluss, om vi tar 55% beskatning som et tak som slår inn etter at man tjener 81.000 per mnd.
 

Jahn

New Member
... Dette skjemaet kan du levere inn når som helst, du kan sette opp og ned forskuddsskatten akkurat som det passer deg...

Så det du egentlig sier er at man kan vente til siste dag, se på resultatet sitt og endre skattetrekk til den nøyaktige satsen ut ifra hva du har fått inn?
 
Er det noen som har opperert med begge skattemulighetene nevnt over her og eventuelt kan si noe om hva dem har opplevd som mest gunstig?

Jeg har hittil betalt forskuddsskatt og ikke hatt store problemer med det - MEN: Jeg har hatt en tendens til å være i overkant optimistisk, og derfor oppgitt at jeg trodde at jeg kom til å tjene langt mer enn jeg kom til å tjene. Det har ført til at jeg av og til har fått skattekrav på over ti tusen kroner i kvartalet på et tidspunkt der kontoen har vært nesten tom. Men den eneste grunnen til at det ble et problem var at jeg anslo riv ruskende gale tall. Hadde jeg tenkt litt mer realistisk, hadde dette gått helt fint. Og hvert år har jeg betalt inn for mye og fått pengene tilbake året etter (med renter fra mai til oktober).

I år har jeg full jobb og færre oppdrag, og har derfor anslått et overskudd som er langt lavere enn det jeg har anslått tidligere - tror det var 60 000. Sannsynligvis fordi dette beløpet er så lavt har skatteetaten valgt å ikke gi meg forskuddsskatt i år. I stedet for dekker de inn disse skattepengene ved å øke prosentsatsen på skatten jeg betaler som lønnstaker. Det fører til at nettolønna jeg får utbetalt fra arbeidsgiver er cirka 3000 kroner lavere i måneden enn den var i fjor. Med mitt forbruk er ikke det noe problem, og hadde det vært det, hadde jeg vært nødt til å klare å ta ut disse pengene fra firmaet i år for å faktisk kunne ha dem tilgjengelig.

Egentlig vil jeg derfor mene at begge løsninger er nøyaktig like gode, og det er jo uansett samme beløp man betaler, så man kan ikke si at den ene er gunstigere enn den andre heller. Men å betale forskuddsskatt har den fordelen at det blir lettere å holde egen og firmaets økonomi adskilte.

Man skal vel aldri anta noe som helst men når det er snakk om en behandlingstid på en MÅNED for vippefaktura så forundrer det meg hinsides at man kan regulere denne type ting i hytt og gevær med full funksjonalitet. (Noe jeg faktisk vil se i praksis før jeg tror det)
Vippefaktura? Dette har ingenting med moms å gjøre.

Jeg tror jeg endret skattekort tre-fire ganger i fjor. Så lenge du gjør det før giroen fra kemneren er sendt ut, er det ikke noe problem.

Jeg fikk derimot hakeslep når en ansatt ifra skatteetaten proklamerer at 60.000 ekstra via ENK vil resultere i en total skatteøkning på 5% noe som faktisk ville redusert inntekten min totalt.
Øh ... Tror du må ha regnet feil her. Dersom lønnsinntekten din er på cirka 400 000 kroner slik du oppgir som eksempel, vil en skatteøkning på 5 % tilsvare 400 000 * 0.05 = 20 000 kroner. Du får altså 60 000 ekstra inn, og 20 000 ekstra ut i skatt. Det betyr at inntekten din totalt øker med førti tusen kroner, det, og at du betaler 33 % skatt av inntekten i enkeltpersonsforetaket. Selvsagt er ikke inntekten din nøyaktig 400 000, men med mindre den er på 1,2 millioner kroner i året eller mer, burde iallefall ikke den totale inntekten din *synke*. Eller har jeg misforstått noe av det du har skrevet her?

Så det du egentlig sier er at man kan vente til siste dag, se på resultatet sitt og endre skattetrekk til den nøyaktige satsen ut ifra hva du har fått inn?
Forskuddsskatt betales 15. mars, 15. mai, 15. september og 15. november. Så da gjør det ingen forskjell å endre noe som helst etter 15. november. Men bortsett fra det kan du selvsagt endre så mye du vil underveis, ja.

Eksempel:
Du er optimistisk og tror at du kan få et overskudd på 120 000 kroner i året. Du varsler Skatteetaten om dette, og for å gjøre matematikken så enkel som mulig beregner de at du skal betale 30 % skatt, altså 36 000 kroner i løpet av et helt år. De fordeler dette på fire terminer, og ber deg om å betale inn 9000 kroner 15. mars, 9000 kroner 15. mai, 9000 kroner 15. september, og 9000 kroner 15. november.

Du betaler 9000 kroner i mars, og april kommer. Butikken din har holdt på i noen måneder, og det går ikke så bra som du hadde håpet. Du tror at du sannsynligvis ikke kommer til å tjene mer enn 90 000 kroner i år. Derfor varsler du skatteetaten om dette slik at du skal slippe enda en smell på 9000 kroner i mai. OK, de beregner at du skal betale 30 % skatt av 90 000 kroner (i praksis vil du få lavere skatt jo lavere inntekten er, men nå vil jeg gjøre matematikken så enkel som mulig), altså 27 000 kroner totalt i året. Du har allerede betalt 9000 kroner i skatt, så da gjenstår 18 000 kroner å betale. Fordelt på tre gjenstående terminer blir dette 6000 kroner i kvartalet.

Men så, i juli, får du en gullkantet avtale med en storkunde som gjerne vil ha deg som fast leverandør. Du øker produksjonen og innser at du kommer til å tjene 240 000 kroner i år. Ettersom du helst ikke vil ha alt som baksmell til neste år, varsler du skatteetaten om denne endringen. OK, de beregner 30 % skatt av 240 000 kroner, altså 72 000 kroner i året. Du har allerede betalt inn 9000 + 6000 = 15 000, du har altså 57 000 kroner igjen å betale, som fordelt på de to gjenstående terminene er 26 500 kroner i september, og 26 500 kroner i november.

Og slik kan du fortsette helt til siste forskuddsskatt er innbetalt. Selvsagt kommer du ikke til å treffe 100 % riktig. Sannsynligvis betaler du inn enten for mye eller for lite. Isåfall betaler du inn dette eller får disse pengene tilbake når skatteoppgjøret kommer neste år, etter at selvangivelsen er levert. Verre er det ikke.
 
Sist redigert:

Jahn

New Member
...
I år har jeg full jobb og færre oppdrag, og har derfor anslått et overskudd som er langt lavere enn det jeg har anslått tidligere - tror det var 60 000. Sannsynligvis fordi dette beløpet er så lavt har skatteetaten valgt å ikke gi meg forskuddsskatt i år. I stedet for dekker de inn disse skattepengene ved å øke prosentsatsen på skatten jeg betaler som lønnstaker. Det fører til at nettolønna jeg får utbetalt fra arbeidsgiver er cirka 3000 kroner lavere i måneden enn den var i fjor. Med mitt forbruk er ikke det noe problem, og hadde det vært det, hadde jeg vært nødt til å klare å ta ut disse pengene fra firmaet i år for å faktisk kunne ha dem tilgjengelig.

...

Vippefaktura? Dette har ingenting med moms å gjøre.

Jeg tror jeg endret skattekort tre-fire ganger i fjor. Så lenge du gjør det før giroen fra kemneren er sendt ut, er det ikke noe problem.

Øh ... Tror du må ha regnet feil her. Dersom lønnsinntekten din er på cirka 400 000 kroner slik du oppgir som eksempel, vil en skatteøkning på 5 % tilsvare 400 000 * 0.05 = 20 000 kroner. Du får altså 60 000 ekstra inn, og 20 000 ekstra ut i skatt. Det betyr at inntekten din totalt øker med førti tusen kroner, det, og at du betaler 33 % skatt av inntekten i enkeltpersonsforetaket. Selvsagt er ikke inntekten din nøyaktig 400 000, men med mindre den er på 1,2 millioner kroner i året eller mer, burde iallefall ikke den totale inntekten din *synke*. Eller har jeg misforstått noe av det du har skrevet her?

Forskuddsskatt betales 15. mars, 15. mai, 15. september og 15. november. Så da gjør det ingen forskjell å endre noe som helst etter 15. november. Men bortsett fra det kan du selvsagt endre så mye du vil underveis, ja.

Eksempel:
....

Ble du pålagt en høyere skattesats av skatteetaten for inntekt ifra arbeidsgiver fordi ENK inntektne var så lav eller er det valgfritt?

Det jeg mente med vippefaktura var at de bruker en mnd på å behandle dette og få det i system. Så jeg stiller meg heller skeptisk til at endring av forskuddsskatt skjer momentant. Ville tro det var behandlingstid der også og derfor ikke så enkelt å justere som det har blitt projisert her.

Så om man endrer forskuddsskatten en til to uker før 15 hvert kvartal i henhold til sitt regnskap så vil man kunne treffe ganske nøyaktig allikevel?

Jeg regnet ikke ut noe som helst. Jeg la frem at jeg tjener rundt 500 K i året for ham jeg snakket med i skatteetaten og spurte hva utfallet ville være om jeg f eks tjente 60.000 ekstra via ENK å det var da jeg fikk beskjed om at jeg kunne regne med en ytterligere satsstigning på 5%.

Takker for eksemplifiseringen.
 
Ble du pålagt en høyere skattesats av skatteetaten for inntekt ifra arbeidsgiver fordi ENK inntektne var så lav eller er det valgfritt?
Ble pålagt det, ja - og det gjør meg absolutt ingenting. Skatt er det kjipt å ikke få betalt i tide, så da setter jeg pris på at de trekker det fra den inntekten jeg vet at er forutsigbar. Uansett er jo beløpet det samme.

Så om man endrer forskuddsskatten en til to uker før 15 hvert kvartal i henhold til sitt regnskap så vil man kunne treffe ganske nøyaktig allikevel?
Er ikke helt sikker på hvordan det der fungerer, men mener iallefall at dersom terminfaktura allerede er utsendt, vil beløpet for den terminen ikke bli endret (men de neste terminene vil selvsagt justeres tilsvarende ned/opp). Bruk sunn fornuft og meld endring av skattekort så fort du skjønner at tallene du har oppgitt ikke holder vann.

Jeg regnet ikke ut noe som helst. Jeg la frem at jeg tjener rundt 500 K i året for ham jeg snakket med i skatteetaten og spurte hva utfallet ville være om jeg f eks tjente 60.000 ekstra via ENK å det var da jeg fikk beskjed om at jeg kunne regne med en ytterligere satsstigning på 5%.
Ja, men 5 % av 500 K er bare 25 000 kroner, så hvor har du det fra at dette er MER penger enn det du får inn? 60 000 ekstra inn, 25 000 ekstra ut, og du har fortsatt 35 000 kroner å kose deg med.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hvis man er usikker på inntektene kan man vel si til skatteetaen at man tror man kommer til å få 4.000,- i overskudd? Da betaler man kun 1.000,- hvert kvartal og dersom man tjener mer enn dette, må man passe på å legge unna slik at man har til skatteoppgjøret kommer.

Er vel ingenting galt i det, selvom jeg har en følelse av at skatteetaten vil si at man ikke trenger å betale inn når det er snakk om så små beløp.
 
Topp