Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Beskatning av ENK ved siden av fulltidsstilling

Jahn

New Member
...
Ja, men 5 % av 500 K er bare 25 000 kroner, så hvor har du det fra at dette er MER penger enn det du får inn? 60 000 ekstra inn, 25 000 ekstra ut, og du har fortsatt 35 000 kroner å kose deg med.

Jeg kan hverken forklare hvorfor eller på noe vis justifisere dette utsagnet. Alt jeg vet er hva jeg ble fortalt. Som sagt ble temmelig sjokket selv når jeg så nærmere på de tallene.
 
Hvis man er usikker på inntektene kan man vel si til skatteetaen at man tror man kommer til å få 4.000,- i overskudd? Da betaler man kun 1.000,- hvert kvartal
Vel, nå trenger man jo ikke å betale HELE overskuddet i skatt, da :) Får du 4000,- i overskudd, vil jeg tippe at skatt av dette vil ligge nærmere 250 kroner per kvartal.

Men er beløpet så lavt, er sjansen større for at du da heller får åtti kroner ekstra trekk på lønnsslippen fra arbeidsgiver hver måned i stedet for, ja.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ble pålagt det, ja - og det gjør meg absolutt ingenting. Skatt er det kjipt å ikke få betalt i tide, så da setter jeg pris på at de trekker det fra den inntekten jeg vet at er forutsigbar. Uansett er jo beløpet det samme.

Er ikke helt sikker på hvordan det der fungerer, men mener iallefall at dersom terminfaktura allerede er utsendt, vil beløpet for den terminen ikke bli endret (men de neste terminene vil selvsagt justeres tilsvarende ned/opp). Bruk sunn fornuft og meld endring av skattekort så fort du skjønner at tallene du har oppgitt ikke holder vann.

Ja, men 5 % av 500 K er bare 25 000 kroner, så hvor har du det fra at dette er MER penger enn det du får inn? 60 000 ekstra inn, 25 000 ekstra ut, og du har fortsatt 35 000 kroner å kose deg med.

Dessuten funker jo toppskatt slik at den høyere skattesatsen kun er på den delen av totalen som er over en eller annen grense, ikke på hele beløpet.

[slengerlittmedleppa]
Generelt kan man si: Hvis Siv Jensen påstår at en utregning ang. skatt er korrekt, så kan man med stor sikkerhet gå ut fra at det fungerer mer eller mindre motsatt i realiteten ;)
[/slengerlittmedleppa]
 

Jahn

New Member
Hvis man er usikker på inntektene kan man vel si til skatteetaen at man tror man kommer til å få 4.000,- i overskudd? Da betaler man kun 1.000,- hvert kvartal og dersom man tjener mer enn dette, må man passe på å legge unna slik at man har til skatteoppgjøret kommer.

Er vel ingenting galt i det, selvom jeg har en følelse av at skatteetaten vil si at man ikke trenger å betale inn når det er snakk om så små beløp.

Vel nå ser det ut til at herr moriarty ble pålagt av et statlig organ å operere med økt totalsats grunnet for liten omsetning så spørs vel om det går an å velge forskuddsskatt med overnevnte beløp.

Men liker tanken din her allikevel. Burde vel kanskje da gå an og si at man vil få en 4000 i overskudd (totalsats økes i henhold), man setter av MVA på en konto og skatt ifra overskudd med god margin (kanskje rundt 50 øre per krone) på en konto og lar dem stå der til slutten (skattepengene, ikke MVA) av året hvor man så må legge frem omsetningstallene, blir bedt om å betale all utestående skatt og værsågod staten here you go.

Eller er dette en drømmetanke?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vel nå ser det ut til at herr moriarty ble pålagt av et statlig organ å operere med økt totalsats grunnet for liten omsetning så spørs vel om det går an å velge forskuddsskatt med overnevnte beløp.

Men liker tanken din her allikevel. Burde vel kanskje da gå an og si at man vil få en 4000 i overskudd (totalsats økes i henhold), man setter av MVA på en konto og skatt ifra overskudd med god margin (kanskje rundt 50 øre per krone) på en konto og lar dem stå der til slutten (skattepengene, ikke MVA) av året hvor man så må legge frem omsetningstallene, blir bedt om å betale all utestående skatt og værsågod staten here you go.

Eller er dette en drømmetanke?

Neida, det er ikke så galt tenkt det. Er omtrent sånn jeg gjør det; først setter jeg av 20%, til MVA på en konto, deretter ca 40% av det gjenstående til skatt på en annen.

Da har jeg godt til overs, og med årlig MVA-innbetaling rekker det tilogmed å bli litt renter på mva'en (skatt er jo hvert kvartal, så der blir det ikke like mye). Kunne vel egentlig ha satt alt dette på en konto, men tja, gjorde det sånn til å begynne med og det har blitt en vane.
 

Jahn

New Member
Neida, det er ikke så galt tenkt det. Er omtrent sånn jeg gjør det; først setter jeg av 20%, til MVA på en konto, deretter ca 40% av det gjenstående til skatt på en annen.

Da har jeg godt til overs, og med årlig MVA-innbetaling rekker det tilogmed å bli litt renter på mva'en (skatt er jo hvert kvartal, så der blir det ikke like mye). Kunne vel egentlig ha satt alt dette på en konto, men tja, gjorde det sånn til å begynne med og det har blitt en vane.

Går fort litt rundt her ja. Var vel årlig MVA innbetaling ikke skatt. Men skal skatt betales kvartalsvis uansett om man har forskuddsskatt eller økt totalsats? Om det er kvartalsvis hvordan fungerer dette i praksis? Skal man melde og betale kvartalsvis og informere om den økte inntekten og så får man et nytt skattegrunnlag og skatt for det kvartalet eller?

Dette vil vel da ikke ha noen påvirkning på lønn ifra arbeidsgiver utenom de 4000/1000 per mnd. Man skattes vel da bare med en veldig høy sats på hver krone tjent ifra start av på ENK?
 
Dersom beløpet er så lavt at du betaler skatt gjennom økt sats på lønnsinntekten din, er dette helt vanlig skattetrekk, akkurat som det du har i dag. Det er altså ikke kvartalsvis, det trekkes fra hver lønning du får utbetalt.

Dersom du betaler 30 % skatt i dag og får en økning på 5 % betyr det altså at du får litt mindre utbetalt hver måned. Med denne løsningen trenger du ikke å stresse med innbetaling av skatt i det hele tatt - arbeidsgiver gjør dette for deg.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Vel, nå trenger man jo ikke å betale HELE overskuddet i skatt, da :) Får du 4000,- i overskudd, vil jeg tippe at skatt av dette vil ligge nærmere 250 kroner per kvartal.

Men er beløpet så lavt, er sjansen større for at du da heller får åtti kroner ekstra trekk på lønnsslippen fra arbeidsgiver hver måned i stedet for, ja.

Hehe, gikk litt fort i svingene der ja. :D

Poenget var vel bare at man kan oppgi et kunstig lavt tall for å være sikker også legge unna resten til oppgjøret kommer.

Det heter seg jo også at man først skal si ifra om dette når man har overskudd, men hva om man har et lite overskudd, men ikke sier ifra? Da skjer det vel ikke noe annet enn at man må betale alt når oppgjøret kommer?

Neida, det er ikke så galt tenkt det. Er omtrent sånn jeg gjør det; først setter jeg av 20%, til MVA på en konto, deretter ca 40% av det gjenstående til skatt på en annen.

Altså, hvis jeg selger en tjeneste for 1000,- + mva så blir det 1250,- totalt for kunden. Da skal vel 250,- av disse til staten, altså 25% og ikke 20%? Mulig jeg er treig, men jeg skjønner ikke helt denne 20%-greia. :D
 
Sist redigert:
25 % av 1000 kroner er 250 kroner.
20 % av 1250 kroner er 250 kroner.

Dersom du har en pris ekskl.mva. og vil legge til mva, legg til 25 %.
Dersom du har en pris inkl.mva. og vil trekke fra mva, trekk fra 20 %.

Da momsen var 23 %, het regnestykket «Gang med 100, del på 123» - fordi prisen inkl.mva. er 123 % av prisen ekskl.mva. Man kan selvsagt fortsatt si «Gang med 100, del på 125», men ettersom det er veldig mye enklere å bare trekke fra en femtedel, gjør de fleste heller det. :)
 

Jahn

New Member
Dersom beløpet er så lavt at du betaler skatt gjennom økt sats på lønnsinntekten din, er dette helt vanlig skattetrekk, akkurat som det du har i dag. Det er altså ikke kvartalsvis, det trekkes fra hver lønning du får utbetalt.

Dersom du betaler 30 % skatt i dag og får en økning på 5 % betyr det altså at du får litt mindre utbetalt hver måned. Med denne løsningen trenger du ikke å stresse med innbetaling av skatt i det hele tatt - arbeidsgiver gjør dette for deg.

Men hva skjer så om man melder inn 1000 kr overskudd per kvartal, arbeidsgiver får beskjed om å trekke den ekstra satsen, og så tjener man 10000 per kvartal på ENK?
 
Du melder at du kommer til å tjene 4000 kroner. La oss holde oss til eksempelet med 30 % skatt rett og slett fordi det er enkelt å regne med: 30 % av 4000 kroner er 1200 kroner. Arbeidsgiver trekker deg altså en hundrelapp i måneden.

Når du leverer selvangivelsen og næringsoppgaven, oppgir du at du har tjent 40 000 kroner på foretaket i stedet for 4000. Det betyr at du egentlig skulle ha betalt 12 000 kroner i skatt, og du har betalt inn bare 1200 kroner. Det betyr at du har betalt inn 10 800 kroner for lite. Eller noe i den retningen, iallefall.

Disse pengene vil du derfor få beskjed om å betale når skatteoppgjøret kommer. Da betaler du dette beløpet, og så er saken ute av verden.

I praksis kan det hende at du ikke får skatteoppgjør før i oktober, mens skattepengene må være betalt i mai for at du skal slippe å betale renter på det. Da gjør du det slik at du regner ut selv sånn cirka hvor mye du faktisk må betale inn ekstra, og så overfører du dette beløpet (eller litt mer) på den blanke giroen Skatteetaten sender deg i mai.
 

Dag Frogner

Supermedlem
25 % av 1000 kroner er 250 kroner.
20 % av 1250 kroner er 250 kroner.

Dersom du har en pris ekskl.mva. og vil legge til mva, legg til 25 %.

Den er helt grei. :)

Dersom du har en pris inkl.mva. og vil trekke fra mva, trekk fra 20 %.

Når er det aktuelt for meg å trekke av mva på varer/tjenester jeg selger?

Igjen, beklager at jeg er treig. :D


olafmoriarty skrev:
I år har jeg full jobb og færre oppdrag, og har derfor anslått et overskudd som er langt lavere enn det jeg har anslått tidligere - tror det var 60 000. Sannsynligvis fordi dette beløpet er så lavt har skatteetaten valgt å ikke gi meg forskuddsskatt i år. I stedet for dekker de inn disse skattepengene ved å øke prosentsatsen på skatten jeg betaler som lønnstaker. Det fører til at nettolønna jeg får utbetalt fra arbeidsgiver er cirka 3000 kroner lavere i måneden enn den var i fjor.

Jeg hadde bare noen få tusen i overskudd i 2009, så fikk ikke forskuddsskatt i 2010, men jeg kan heller ikke huske at jeg har blitt skattet noe hardere på min vanlige jobb? Er dette noe som reguleres ved at man får litt strengere tabelltrekk?

Snakket med skatteetaten på tlf i dag ang dette med forskuddsskatt og jeg forstod det slik at det var godt mulig at jeg heller ikke neste år vil få forskuddsskatt dersom jeg ikke hadde så stort overskudd i år. Hun sa også at det egentlig ikke spilte noen rolle om jeg betalte bittelitt i forskudd eller tok alt ved oppgjøret pga den lave summen. Med andre ord; dersom overskuddet er "lite" så trenger man ikke gjøre noe annet enn å legge unna penger til oppgjøret, fordi skatteetaten automatisk sender deg skjema om forskuddsskatt når overskuddet blir betydelig nok.

Det var ihvertfall slik jeg tolket det og forstod på damen i andre enden av telefonen at det var en helt ok måte å gjøre det på.
 
Sist redigert:
I praksis skal du selvsagt ikke trekke fra mva på varer du selger. Det er kun aktuelt dersom du vet hva en vare koster inkludert moms, og du ønsker å beregne hvor mye av dette som er moms, eller hva varen koster ekskl.mva.

atomets situasjon er et godt eksempel på en situasjon hvor dette er praktisk. Dersom du ønsker å holde momsen adskilt på en egen konto slik at du vet at du kan betale denne når fristen kommer, og du får en innbetaling på 5000 kroner som du vet at er et momspålagt produkt, kan du flytte 20 % av dette over til momskontoen uten å sjekke i regnskapet ditt hva momsen var først.

Når det gjelder varer du selv skal kjøpe, derimot, er det greit å vite at det bare er å trekke fra 20 %. Dersom du skal kjøpe f.eks. webhotell eller kopipapir eller noe slikt, og den leverandøren du titter på priser hos har oppgitt prisene inkludert mva, trekker du bare fra 20 % for å finne ut hva dette i praksis kommer til å koste deg etter at du får momsen tilbake.
 

Jahn

New Member
atomet nevnte årlig innbetaling av MVA. Men de fleste kildene påpeker en innbetaling med en frekvens på hver andre mnd. Er denne frekvensen noe som slår inn etter det omsettes for en viss sum eller hvordan fungerer dette?

Og en liten OT til saken så jeg slipper å floode forumet med nye tråder for hvert spørsmål. Noen som har prøvd e-conomic.no og har noen formening om dette? Ser at mystore har andre alternativer som Mamut men herregud for en pris. Man må jo le seg skakk eller grine.
 
Topp