Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Betaling i "naturalia"

U

Uregistrert

Guest
Ok, så hvis jeg tolker deg rett Tonny så gjelder "utgifter" her altså f.eks. reisekostnader og parkeringsutgifter, og at resten av beløpet utbetales som lønn? Men hva hvis firmaet har en ny Mac de vil gi bort som honorar til denne frilanseren? Da kommer vel Msites innspill inn, det blir bare rot, eller kan den ikke-ansatte lønnsmottageren ta imot macen og så oppgi verdien av den til skattevesenet? Har ikke vært borti noe sånt så jeg aner ikke hvilket råd jeg kan gi.
 
K

Kontoristen

Guest
Ok, så hvis jeg tolker deg rett Tonny så gjelder "utgifter" her altså f.eks. reisekostnader og parkeringsutgifter, og at resten av beløpet utbetales som lønn? Men hva hvis firmaet har en ny Mac de vil gi bort som honorar til denne frilanseren? Da kommer vel Msites innspill inn, det blir bare rot, eller kan den ikke-ansatte lønnsmottageren ta imot macen og så oppgi verdien av den til skattevesenet? Har ikke vært borti noe sånt så jeg aner ikke hvilket råd jeg kan gi.

Som frilansjournalist så har man ikke en arbeidgiver, men en oppdragsgiver. Det utbetales derfor ikke lønn.

Når det gjelder mac`en så må denne bokføres i regnskapet.
 

hansson

Langveisfarende
Som frilansjournalist så har man ikke en arbeidgiver, men en oppdragsgiver. Det utbetales derfor ikke lønn.

Her snakket jeg om "frilanser" slik Tonny gjorde, altså etter statens definisjon av ordet -- en ikke-ansatt lønnstaker. Mange frilansjournalister hever lønn på denne måten selv om de ikke er ansatt. Det er forresten meget gunstig skattemessig hvis man kan heve en del av honoraret sitt som lønn og fakturere resten som næringshonorar.
 
K

Kontoristen

Guest
PS hva mener du med bokføres i regnskapet, Kontoristen? Lager hun da bare et bilag selv der hun anslår nyverdien av gjenstanden, eller må hun skaffe seg en kopi av kvitteringen el.l.?

Beklager litt her.
Trenger ikke å bokføres, men skal tas med i selvangivelsen.

Det jeg tenkte på er at den bedriften som gir bort gaven må bokføre dette i regnskapet på konto 7420 eller 7430
 
Topp