Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Betaling til utlandet med Paypal

Stoppet

Banned
Når varer kjøpes inn fra utlandet i f.eks. USD og man bruker Paypal, hvor finner man hvilken valutakurs de bruker? Jeg har gjort et kjøp på 50 USD og betalte en kurs som lå nesten 1 krone over hva VISA legger til grunn ved kjøp. Ble litt skeptisk til hele Paypal nå. Kan det stemme at de tar en slik enorm overkurs?
 

Stoppet

Banned
Hvilke betalingsmetoder bruker dere til store innkjøp fra utlandet?
 

T SL

Active Member
Ja, de tar overkurs. Du kan ha flere valutaer, f.eks. har jeg NOK/EUR/USD, og de vises p[ rekke og rad med en kalkulert kontobeholdning EUR basert på siste kurs.

Da slipper du å konvertere hver gang.

Når det er sagt så tar også banker dårligere kurs enn Visa (siden visa ilegger et gebyr på noen prosent), så den kursen får du aldri.
 

Stoppet

Banned
Ja, de tar overkurs. Du kan ha flere valutaer, f.eks. har jeg NOK/EUR/USD, og de vises p[ rekke og rad med en kalkulert kontobeholdning EUR basert på siste kurs.

Da slipper du å konvertere hver gang.

Litt usikker på hva du mener her. Hvis jeg for eksempel skal betale i USD, hva gjør jeg da? Er det noe av det samme som når man i utlandet må velge lokal valuta eller NOK ved betaling du tenker på?
 

T SL

Active Member
Nei, med en betaling til USD bruker PayPal evt. USD du har på kontoen som default. Her er fra en av mine konti:
RDJkY0VV.jpeg

Hadde jeg hatt EUR på denne, ville de brukt det som default dersom betalingen var i EUR. EUR-kursen på topp er en tilnærming basert på PayPal sin valutakurs nå, men det er omregnet fra USD.
 

T SL

Active Member
Ja, dersom du trenger å veksle om bør du overføre dem til en valutakonto regner jeg med. Jeg får inn nok betalinger i EUR/USD til å slippe å konvertere, og da er PayPal greit.
 

Stoppet

Banned
Så betaling via bank eller med kredittkort er da å foretrekke?
 

Stoppet

Banned
Har vært i kontakt med banken, og det blir betydelig mer fordelaktig å betale via dem enn å bruke Paypal. Det er faktisk nesten slik at man får litt vondt i magen av å se på forskjellen.
 

Huawei

New Member
Er vel ikke så veldig trygt å bruke visakort når man kjøper noe fra f.eks Kina vel? Er vel her Paypal kommer inn?
 

Stoppet

Banned
Er vel ikke så veldig trygt å bruke visakort når man kjøper noe fra f.eks Kina vel? Er vel her Paypal kommer inn?

Ja, hvis du synes det er greit å betale 10-15% mer enn nødvendig.
 

T SL

Active Member
Jepp, men dersom du har USD og oensker aa ta ut euro eller nok f.eks. vil du tape en del paa daarligere kurs. F.eks. noen maaneder har jeg oeverfoert 10 -20 000 dollar fra Paypal til bankkonto i EUR, og da "taper" du nok til at det er kjedelig ift. vekslingskursen hos vanlige banker eller kredittkortselskap.
 
Topp