Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bilag for kjøp av tjeneste fra utlandet

stian85

Medlem
Har tenkt å kjøpe en tjeneste fra en frilanser fra utlandet (illustrasjon), og lurer litt på hvordan dette best ordnes med tanke på bilag osv. Frilanseren vil ha betalingen via bankoverførsel.

1. Hvordan ordnes dette best sånn bilagsmessig? Siden det overføres fra min bankkonto til hans, må vel han gi meg en kvittering som bekrefter hva jeg har betalt for slik at jeg kan bruke dette som bilag? Er det noen spesielle krav til innhold i en slik kvittering?

2. Siden dette gjelder kjøp av tjeneste fra utlandet, skal det betales inn mva på beløpet. Når man ikke er registrert i MVAregisteret, hvordan gjøres dette? Og når man er blitt registrert, så blir jo dette uansett tilbakebetalt, så betyr det at man kan slippe å gjøre det?

Håper på svar :)
 

Lindblom

Medlem
Er usikker på den første, men vil anbefale å benytte frilansere som har mulighet til å fakturere deg.

På punkt 2, så gjelder følgende regel;

Ved kjøp av fjernleverbare tjenester skal kjøperen beregne avgift og innberette denne som utgående avgift på kjøperens ordinære omsetningsoppgaver. Avgiftsgrunnlaget ved kjøp av fjernleverbare tjenester er vederlaget, jf. mval. § 4-12. Hvis vederlaget er angitt i utenlandsk valuta, må det skje en omregning til norske kroner. Norsk merverdiavgift kan ikke oppgis i utenlandsk valuta etter avgiftsmyndighetenes tolkning av bokføringsloven og bokføringsforskriften. Kjøperen kan deretter trekke den beregnede utgående avgift som inngående avgift i samme omsetningsoppgave, dersom vilkårene for fradragsføring er oppfylt, jf. mval. § 8-1.​

Dette er såkalt omvendt mva.
Du kan jo lese litt i denne tråden også; https://www.webforumet.no/forum/kon...f-ring-av-kj-p-av-tjenester-fra-utlandet.html

Håper det var til hjelp!

Hilsen ei som driver som frilanser i utlandet :)
 
Topp