Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bilag og bilagssortering

Tuttenham

New Member
Er det smart å sortere bilag ala: innbetalinger bank, utbetalinger bank, inngående fakturaer, utgående fakturaer, diverse bilag?

Hvis man har en faktura med dato 2.3.2011 og forfallsdato 10.3.2011, men denne faktura blir betalt 7.3.2011. Skal man da bruke 10.3 eller 7.3 som betalingdato i regnskapssystemet?

Skal både faktura og betalingskvittering (transaksjon) fra bank legges i ringpermen?

Fant et gratis regnskapsprogram (GnuCash) men virker som om det ikke legger til nummer for transaksjonene og lurer da på om bilag kan være uten nummer eller er bilag nødt til å være nummerert (og i serie)?
 
K

Kontoristen

Guest
Er det smart å sortere bilag ala: innbetalinger bank, utbetalinger bank, inngående fakturaer, utgående fakturaer, diverse bilag?
Meget smart

Hvis man har en faktura med dato 2.3.2011 og forfallsdato 10.3.2011, men denne faktura blir betalt 7.3.2011. Skal man da bruke 10.3 eller 7.3 som betalingdato i regnskapssystemet?
7.3.2011

Skal både faktura og betalingskvittering (transaksjon) fra bank legges i ringpermen?
Er krav om at både faktura og bankbilaget oppbevares.

Fant et gratis regnskapsprogram (GnuCash) men virker som om det ikke legger til nummer for transaksjonene og lurer da på om bilag kan være uten nummer eller er bilag nødt til å være nummerert (og i serie)?
Er pålagt ihht bokføringsloven at det skal være bilagsnummer
 
Biilag sorteres ut fra dato, og får får nummer ut fra den rekkefølge de er datert. Dette nummeret skriver jeg på bilaget (bruker øvre høyre hjørne av billaget). Angående betaling av fakturaer, føres disse når fakturaen er betalt.
Jeg har kopi av faktura som billag når den sendes ut. Når faktura er betalt, bruker jeg bilag fra banken. Når det gjelder regnskapsprogram, har jeg ingen tips. Jeg er så gammel at jeg fremdeles sverger til regnskapsbok. Oversiktlig og greit, men selvsagt langt flere manuelle regneoperasjoner.
(imens jeg skrev, var det kommet et annet svar som jeg ser svarer på mange av de samme spørsmålene).
 
Sist redigert:

Tuttenham

New Member
Takk for gode svar.
Svetter dog litt over dette med bilag.
Hvis jeg fikk en inngående faktura og nummererte den med 13 og la den under "inngående fakturaer" i permen. Betaler så faktura og legger bankbilaget med nummer 23 under "utbetalinger bank".
Sliter da litt med å forstå hvordan dette gir god oversikt (med tanke på bilagspermen). Skal bilag 13 merkes med ala relatert til bilag 23?

De kan ikke stiftes sammen og kun bruke ett bilagsnummer?
 

hansson

Langveisfarende
Aha, ja da er det kanskje brukandes lell, hvem vet? Det mest kompliserte er vel kanskje landsspesifikke greier som de ulike føringene av moms. Tipper at man skal være rimelig stø i bokføring for å greie å få det riktig ved hjelp av et slikt program. Men det skal understrekes at jeg ikke har prøvd det (og jeg er ikke stø i bokføring uansett :D )
 

Tuttenham

New Member
GnuCash er vel neppe egnet som regnskapsprogram for norske forhold. Prøv å få ut en norsk næringsoppgave eller hovedbok fra det programmet...

Det finnes norsk kontoplan som zapotek skriver. Er bare nybegynner i GnuCash (og forøvrig regnskap) så kan ikke gi noe 100% svar på om det er godt egnet for enhver norsk bedrift, men vil tro det iallefall passer for enkeltpersonforetak.

Det har hovedbok, posteringsjournal, balanse, resultatregnskap og en hel del flere rapporter.
Videre er det mulighet for å opprette kunder, leverandører og ansatte.

Men mangler automatisk nummer for bilag. Det er et nummerfelt men etter det jeg forstår er det ment for "check number" og da ikke noe bilagsnummer. Nr feltet kan fungere som en automatisk teller (mener det kan klikkes + for økning av teller) men teller er knyttet opp mot den enkelte konto og man får dermed f.eks. postering nr 3 på kredittkortkonto og nr 3 på bankkonto.
 
Topp