Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bilagsføre ebay kjøp

Kyle

Medlem
Hei,

I forbindelse med at jeg startet et enkelpersonsforetak, så kjøpte jeg endel utstyr til bruk i firmaet fra ebay. Endel av det kom fra Østen.

Nå har jeg noen spørsmål om hvordan jeg skal registrere disse kjøpene. Svært ofte fikk jeg ikke tilsent noen egen faktura fra selger, men alt ble betalt igjennom paypal.

1.) Holder det å registrere paypal kvitteringene som bilag for kjøp?

2.) Noen av varene jeg fikk var det oppgitt feil verdi på utenpå pakken, slik at det jeg betalte i mva til UPS (de legger ut for mva) ikke stemmer med 25% av varens verdi. Vil dette gi rot i regnskapet? Hvordan fører jeg mva som kommer på etterskudd på denne måten når jeg ikke var mva registrert?


Takker for alle råd og hjelp. Er mye å sette seg inn i for en nybegynner.

Kyle
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
1. Du kan satse på at Paypal-bilagene holder. De viser dato, mottaker av betalingen og kanskje også hva du betalte for? I fremtiden må du be om å få skikkelige fakturaer i tillegg til Paypal. Det er ingen garanti for at Skatteetaten godkjenner kun paypal-kvitteringen, men det går helst bra.

2. Så lenge du ikke krever tilbakegående mva-oppgjør for mva-utgifter du hadde før du ble mva-registrert, går det greit (selv om det er i grenseland ulovlig). Men hvis du vil ha refusjon for momsen du betalte til UPS må du selv levere inn en mva-oppgave der du korrigerer summene og sørger for at differansen blir innbetalt. Spørsmålet er om du har dokumentasjon/fakturaer som muliggjør dette? Er det noen dokumenter som viser hva varens egentlige verdi var (bortsett fra Paypal-bilaget)?
 

Kyle

Medlem
Takk så mye for svar!

1. Du kan satse på at Paypal-bilagene holder. De viser dato, mottaker av betalingen og kanskje også hva du betalte for? I fremtiden må du be om å få skikkelige fakturaer i tillegg til Paypal. Det er ingen garanti for at Skatteetaten godkjenner kun paypal-kvitteringen, men det går helst bra.

Ja det viser dato, navn til selger og kjøper, hva som er kjøpt, beløp i både USD og Nok, samt min leveringsadresse, hvordan det er betalt (Visa kort nummer) og når kortet ble belastet. Jeg har naturligvis også utskrift fra kredittkortet i tillegg.

2. Så lenge du ikke krever tilbakegående mva-oppgjør for mva-utgifter du hadde før du ble mva-registrert, går det greit (selv om det er i grenseland ulovlig). Men hvis du vil ha refusjon for momsen du betalte til UPS må du selv levere inn en mva-oppgave der du korrigerer summene og sørger for at differansen blir innbetalt. Spørsmålet er om du har dokumentasjon/fakturaer som muliggjør dette? Er det noen dokumenter som viser hva varens egentlige verdi var (bortsett fra Paypal-bilaget)?

Jeg har faktura fra en forsendelse fra USA hvor varens verdi tydeligvis var blitt oppgitt feil på pakken, men i to andre tilfeller har jeg kun paypal kvitteringer som viser egentlig verdi. Jeg vil nok ikke søke om tilbakegående mva-oppgjør.

Hvordan fører jeg da mva betalingen til UPS i regnskapet? Hvis jeg hadde kjøpt denne varen (under 15.000kr) i Norge så ville jeg vel kunne utgiftsføre hele beløpet inkl.mva. Hvordan blir det når mva kommer for seg selv sånn etterskuddsvis. Hvilke kontoer føres det da?

-Kyle
 
Topp