Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bilagsføring

Kyle

Medlem
Hei,

Jeg sliter litt med å forstå hva som faktisk kreves av bilag og regnskapsføring for å dokumentere en handel, og håper noen av dere kan hjelpe meg litt.

La oss si at jeg kjøper et kamera til firmaet (ENK) på Foto Video, og så etterpå er på Obs og kjøper noen notisblokker.

1. Skal alt føres som reskonto. Dvs, må jeg opprette Obs og Foto Video som leverandører i regnskapet uavhengig av hvor mye jeg kjøper for? Det vil vel gi meg en voldsom liste med leverandører hvis alle kjøp uansett beløp må føres reskonto.

2. Henger sammen med spørsmål 1. Må alt føres vie leverandørgjeld, uansett hvordan man betaler for det? Dvs. uavhengig av om jeg kjøper det kontant, med bankkort eller med kredittkort? Eller er det leverandørgjeld bare når jeg får faktura i posten, og betaler den etterskuddsvis?

Spørsmålene dreier seg jo om en alltid må gå via en slags mellomregnings konto ved innkjøp til firmaet. Eller om det i noen tilfeller er ok å føre bare Kredit bankkonto eller eier privat konto, og Debit kostnadskonto?


Håper spørsmålene er forståelige. Setter stor pris på litt oppklarende hjelp her.

-Kyle
 
Topp