Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ble jeg lurt til å gi fra meg personinformasjon?

Steve Cash

Medlem
Jeg fikk levert en HP probook laptop med Windows 10 her om dagen. Jeg satte den opp med vanlig brukernavn, passord og fingeravtrykk med pin i tillegg, ikke pålogging med e-postadresse. Det skal legges til at jeg ikke har så mye erfaring med Windows 10.

Litt etter innlogging fik jeg en stor, blå dialog på skjermen med beskjed om å verifisere windowsbrukeren min, uten at jeg ikke husker den nøyaktige ordlyden. Jeg forsto ikke hva dette var og klikket den vekk. Kvelden etterpå kom dialogen tilbake, jeg hadde det travelt og skulle avslutte noe arbeid før jeg la meg, tenkte meg ikke så nøye om og tastet inn passordet på maskina. Jeg ville bare komme videre og antok at dette maset ikke ville stoppe før jeg svarte.

Jeg tenkte meg altså ikke om før etterpå, men da angret jeg til gjengjeld. :( Dialogen sa ingenting om hvorfor jeg skulle gjøre dette, den inneholdt heller ingen info om denne var fra Microsoft eller HP eller noen annen. Det neste jeg gjorde var å endre passord, jeg håper ingen rakk å trenge seg inn i mellomtiden. Jeg har ikke sett noe mer til denne dialogen, men hva var dette???

Selvfølgelig har jeg googlet etter svar, både på norsk og engelsk. Jeg fant det samme spørsmålet på et Windows-forum fra juli 2015. Men det var ingen svar på spørsmålet. Er det noen her som vet dette?
 

xdex

Medlem
Kan være så mange, men windows kan be deg om å verifisere windows kontoen (skjedde med min laptop for en stund siden, alltid trykket det bort, helt til det ble for mye mas.) Har aldri skjedd på andre maskiner, så dette er nok en sammenheng med hvor vidt man har knyttet opp kontoen til noe, eller ei.

local-account-password-in-Windows-10-650x341.png


Den samme boksen kommer i litt forskjellige varianter, men prinsippet er det samme (kan ha flere felt etc).
 

Steve Cash

Medlem
Takk for tilbakemelding. Det var (omtrent) slik den dialogen så ut, bortsett fra et jeg har norsk Windows. Jeg så riktignok på den bare et øyeblikk før jeg tastet det som var nødvendig for å få slutt på maset, så jeg husker ikke alle detaljene.

Jeg skjønner deg slik at du mener at dette er ikke noe som gir grunn til bekymring?

Jeg har en maskin til med Windows 10, den startet som Windows 8 og er oppgradet. Jeg har aldri sett dette på den, men der bruker jeg outlook-adressen for å logge inn. Det syns jeg ikke er så praktisk, så jeg valgte som sagt tradisjonelt brukernavn og passord på den nye.

Hva menes egentlig med windowskonto? Er det rett og slett brukeren min på maskina? I så fall skal den ikke være koblet opp mot noe annet, tror jeg.
 

xdex

Medlem
En konto i "windows" er den kontoen som knytter opp alle appene dine (som f.eks er kjøpt i windows store osv). Har du f.eks. en xbox live konto, kan dette også være en windows konto, og knytte disse opp med hverandre. Jeg fikk aldri denne boksen da jeg brukte min hotmail/outlook konto, men da jeg brukte gmail, fikk jeg denne. Nå vet ikke jeg hvordan MS ønsker å bekrefte sine brukere, men det er helt normalt å få denne meldingen altså. Tror heller ikke det gjør noe om man trykker avbryt/lukk, bare irriterende at den kommer opp igjen hele tiden.
 

Steve Cash

Medlem
OK, så det er det som er windows-konto, nå begynner jeg å skjønne. Vi har Office 365 på jobben og jeg har faktisk lovlig adgang til å installere denne på en maskin hjemme. Og det var nettopp denne maskina jeg valgte, jeg har ventet med å gjøre dette til jeg fikk ny maskin. Kanskje det er derfra det kommer? Uansett så avblåser jeg alarmen og sier takk for hjelpen.
 
Topp