Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføring av faktura fra nettbutikk

jonasb

Medlem
Hei!

Kjappt spm.

Vi fakturerer alle salg på faktura utenom nett gjennom mamut.

Men vi har også fakturaer som blir generert i nettbutikken i en annen nummerserie. Disse fakturaene blir forhåndsbetalt.

Leste et sted her på forumet, der var det snakk om Klarna og bokføring. Der ble det opplyst at regnskapsfører hadde gitt beskjed om at man kunne bokføre samlebilaget på alle fakturaene.

Klarna er jo en tjenesteleverandør, men vil dette kunne gjelde for våre fakturaer på nett også? Jeg har mulighet til å spesifisere alle fakturaer i et samlebilag, på lik linje som det du får fra Paypal. Men vil dette være godt nok? Vil disse salgene på internett kunne sees på som kontantsalg, da det selges mot forhåndsbetaling?

Ser noen problemer med at jeg vil få flere innbetalinger på konto, men totalt sett kunne jeg evt bokført dette opp mot en kunde som heter feks nettfaktura. Jeg så det var slik vår regnskapsfører gjorde det med Paypal før vi begynte å føre regnskap selv.

Håper noen har noen lure svar, ellers blir jeg vel nødt til å ta kontakt med skatteetaten.

Mvh Jonas
 

Britta

stoffdronning
Jeg har samme sak og legger mine nettbutikk-faktura (forhåndsbetalt) inn som 'manuelle kundefaktura' - nummerserie til de kunne jeg tilpasse i instillingene til programmet.
 

jonasb

Medlem
Hei og takk for din tilbakemelding.

Foreløpig gjør jeg på samme måte, bokfører hver enkelt faktura opp mot reskonto kunde og innbetalinger deretter. Men for å forenkle dette arbeidet hadde vært jo kjekkt å kunne føre all inntekt som en samlet sum med spesifikasjon om alle kjøp på et samlebilag, på lik linje som ved kontantsalg (slik jeg fører Paypal) .

Jeg lurer på da på om dette kan komme under kontantsalg, da kunden får jo reelt ikke noe kreditt som det gjør hvis jeg selger noe på "vanlig faktura". Men dette må noen mer innsikt svare på før jeg gjør en endring i rutine.
 

jonasb

Medlem
Jeg har nå kontakt regnskapsfører for en mening om dette.

Men jeg tror at dette går under definisjonen av kontantsalg, da det ikke foreligger noe kreditt og betalingen gjøres opp ved levering (Kunden betaler faktura, vi leverer)

Utdrag fra forskriftene om bokføring.

§ 5-3-1. Definisjon
Med kontantsalg menes salg der kjøpers betalingsforpliktelse overfor selger gjøres opp ved levering.
 

Smbinfo

Medlem
Det skal gå helt fint med et samlebilag som summerer alle kontantfakturaene. Det eneste er at det er krevd at du oppbevarer det som et regnskapsbilag.

Du vil som du sier få en større jobb i andre enden ved inngående betalinger for å finne ut hvilke samlesummer som hver innbetaling gjelder. Men kommer de inn i samme rekkefølge som de ble betalt er det ganske greit.

Gir du kundene mulighet til å betale med forskjellige kort, med forskjellige gebyrer osv så kan derimot innbetalingsbeløp og datoer bli nokså uoversiktlige.

Har du mange salg ville jeg prøvd å fått ut en tekst/excelfil på dette og importert det til regnskapsprogrammet til regnskapsfører. Har ikke regnskapsfører mulighet til dette bør du finne deg en ny, som har, da du vil kunne spare mye på dette på sikt.
 

jonasb

Medlem
Hei Smbinfo og takk for din tilbakemelding.

Jeg har fått høre at dette skal gå fint fra regnskapsfører også, så nå er jeg er klar for en omlegging i rutinene. Ser at innbetalinger bør løses med alle nettbutikk-innbetalinger går inn på egen konto. Jeg bokfører regnskapet selv, men har mulighet til å lage rapporter basert på betalingsmåte osv så med de nye rutinene blir det mye mindre bokføring for min del.

Takk for hjelpen.
 
Topp