Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføring av urealisert aksjegevinst pr 31.12

MAK

New Member
Vi har et investeringsselskap og diskuterer hvordan en urealisert aksjegevinst skal føres i balansen. Vi mener at børsnoterte aksjer er å klassifisere som markedsbaserte finansielle omløpsmidler og skal behandles deretter. Våre aksjer er børsnoterte og det er det eneste vi driver med i AS,et. Skal ikke omløpsmidlene vurderes til verdien på balansetidspunktet dvs inkludert urealisert verdi? Vår regnskapsfører mener at den urealiserte verdien kun skal føres i selvangivelsen og aksjenes inngangsverdi skal i balansen.Noen som vet noe om dette?

I ny regnskapslov er det innført en unntaksregel fra de generelle vurderingsreglene for markedsbaserte finansielle omløpsmidler (§ 5-8). Etter denne bestemmelsen skal finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 1-2 annet ledd (dette omfatter bl.a. aksjer, opsjoner, obligasjoner, verdipapirfondsandeler og pengemarkedsinstrumenter) vurderes til virkelig verdi dersom de

1. er klassifisert som omløpsmidler,

2. inngår i en handelsportefølje med henblikk på videresalg,

3. omsettes på børs eller i et regulert marked som nevnt i verdipapirhandelloven § 1-3, og

4. har god eierspredning og likviditet
 

Steve Cash

Medlem
Det du siterer er riktig, men små selskaper kan velge å føre opp aksjene til laveste beløp av anskaffelsesverdi og virkelig verdi, se NRS 8, god regnskapsskikk for små foretak.
 

MAK

New Member
Tusen takk for tilbakemelding! slik jeg tolker deg så kan vi altså velge å føre opp virkelig verdi hvis vi ønsker å forbedre resultatet?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, men bruk sunn fornuft. Hvis aksjene har falt etter nyttår så ville jeg være forsiktig med å skrive opp til verdien 31.12. I alle fall uten å legge inn en kommentar i note (kankje jeg ikke ville gjøre det da engang.)
 
Topp