Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruk av konto 2060 og avslutting av årsregnskapet...

Sauron

New Member
Hei,

Har en liten virksomhet som jeg startet opp i begynnelsen av fjoråret. Imidlertid ble ikke selskapet (ENK) registrert før på høsten i fjor. Da ordnet jeg også egen bankkonto for selskapet hvor det var meningen at alt av inntekter og utbetalinger skulle være.

Imidlertid hadde jeg noen kostnader som påløpte før firmakontoen ble opprettet. Videre investerte jeg også i en datamaskin som jeg måtte betale av privat konto da det ikke har vært nok penger på firmakontoen ennå. Regnskapsmessig har jeg gjort det på følgende måte (ett av eksemplene):

Måtte ha min gamle datamaskin på service og det kostet 599 NOK. Da førte jeg:

Debet 6810 / Kredit 2060 Når jeg senere fikk penger på firmakontoen førte jeg dette som:

Debet 2060 / Kredit 1920. Er dette en riktig måte å gjøre det på?


Så kommer spørsmål 2. På slutten av året så vil kontoen 2060 ikke være "nullet ut" da jeg ikke har hatt nok inntekter ennå til å ta fra firmakontoen og føre over til privatkonto (vet at skatteetaten ikke bryr seg men jeg ønsker å føre regnkapet som om det var to separate enheter). Ser av balanserapporten at konto 2060 er kommet opp som:

Egenkapital (innskutt og opptjent) - 2060 Privattutak Videre har jeg et udisponert resultat (overskudd).

Høres dette korrekt ut med tanke på konto 2060? Trodde den skulle være som en "gjeld" til eier og ikke som egenkapital? Og hvordan fører jeg overskuddet? Hvilke kontoer skal jeg bruke? Hvordan blir det forresten med bilag til slike transaksjoner? Må jeg lage disse på et vis?
 

Steve Cash

Medlem
Du bruker ikke gjeld til eier i et enkeltpersonforetak, innskudd og uttak føres til slutt mot egenkapital og ender i post 2050 i næringsoppgaven.
Jeg er ikke sikker på hva konto 2060 står for hos deg, men normalt fører jeg innkudd av kontanter mot 2055 innkudd kontanter, så den betalingen på kr 599 kunde du ha ført kredit 2055.
Uttak av penger fra firmaet kan føres debet 2061 (eller rene privatutgifter mot 2069)
Årets resultat føres mot annen egenkapital, 2050. Du ender antakelig med negativ egenkapital for det første året.

Med forbehold om at kontoene dine heter det samme skal dette gå bra.
 

Sauron

New Member
Hei og takk for svar!

Konto 2060 står hos meg som "Privatuttak". Benyttet denne da det via regnskapsprogrammet Visma eAccounting ble foreslått for enkeltmannsforetak. Synes selv det var litt rart men så ikke noe annet alternativ da. Uansett, blir ikke saken lik om jeg benytter 2060 og ikke 2055 som jeg nå ser jeg kunne ha brukt? Jeg får et lite overskudd i år så hvordan føres dette? Trodde jeg måtte innom kontoen 8800 Årsresultat?

Og en liten ting til, hvordan blir det med bilag på slike posteringer som dette? Skal det i det hele tatt finnes bilag på det da det er en føring av poster "internt" i regnskapet?
 

Steve Cash

Medlem
2060 er greit nok, men poenget er at uttak og innskudd skal skilles på næringsopppgave, derfor to konti.
Overskudd føres debet 8800 og kredit annen egenkapital, normalt konto 2050

Bilag på hva, mener du? Dispongering av årsresultat? Tja, en kan jo lage et posteringsbilag, men antakelig er utskrift av bilagsjournal god nok dokumentasjon.
 
Topp