Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Conta Faktura offisielt lansert

paal_erik

Medlem
Akkurat tatt i bruk Conta :)

Mulig jeg bare er blind, men jeg ser det ikke noen sted... Det gjelder MVA oppgave, den skulle jeg gjerne ha hentet ut som PDF. Da vi har pleid å levere denne sammen med fakturakopi til regnskapsfører.
Er det ingen mulighet for dette?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Akkurat tatt i bruk Conta :)

Mulig jeg bare er blind, men jeg ser det ikke noen sted... Det gjelder MVA oppgave, den skulle jeg gjerne ha hentet ut som PDF. Da vi har pleid å levere denne sammen med fakturakopi til regnskapsfører.
Er det ingen mulighet for dette?

Se under Rapporter.

EDIT: Sorry, leste ikke nøye nok på morgenkvisten. Regner med at det var PDF som var det interessante her.
 

hansson

Langveisfarende
I og med at det ikke er muligheter for å føre utgifter i Conta Faktura, har vi ikke laget noen PDF-versjon av den ufullstendige momsoppgaven. Det er dessuten ikke lenger mulig å sende inn momsoppgaven per post, alt må fra 1.1. 2012 gå via Altinn, så det gjør at det du etterspør er nå blitt enda mindre aktuelt. Håper du kan leve med det ;)
 

paal_erik

Medlem
Hmm...

Da er det jo en av to muligheter, enten printscreen eller gi regnskapsfører brukernavn og passord...?
Kan ikke si jeg har lyst til å gi ut det, selv om det er til regnskapsføreren vår:confused:

Hva gjør andre brukere med dette, hvordan løser dere dette?
Regnskapsføreren vår får kopi av alle faktura, og tar hånd om dette. I vårt tidligere regnskapsprogram har jeg hentet ut MVA rapport og lagt ved slik han ønsker.

Vet ikke helt hvilken løsning jeg skal velge nå?
 

hansson

Langveisfarende
Du kan legge til regnskapsføreren din som egen bruker, han får da en egen konto med tilgang. Det er nok ingen fare å gi tilgang, vedkommende er profesjonell og ser jo disse dataene uansett hvordan du overleverer dem til ham.

Ellers kan du jo hente ut en fakturarapport til ham i Excel, der alle MVA-tallene ligger, eller en nøkkeltallsrapport fra riktig periode. Den første henter du fra Fakturaer-lista (nede t.h. - velg riktig periode) og nøkkeltallene finner du i Rapporter.

Vanligvis vil regnskapssystemet din regnskapsfører bruker lage MVA-rapporten. Fakturaene må jo føres i systemet hans, sammen med alle andre bilag, så rapporten du leverer fra deg høres for meg helt overflødig ut.
 

paal_erik

Medlem
så rapporten du leverer fra deg høres for meg helt overflødig ut.

Det har du nok helt rett i... Men det har vært en vanesak at den skulle med etc...

En annen sak: Innstillinger > Standardmeldinger > Standardbeskjed på faktura (kan stå tom):
Her har jeg lagt inn:

"Vennligst oppgi fakturanummer på innbetaling!"

Denne teksten skulle jeg ønske kom frem litt mer synlig enn den er idag. Da det er flere kunder som har sin bedre halvdel til å betale osv. og da hender det at man må drive litt detektiv arbeid for å finne frem til hvilken kunde som har betalt.

Hadde vært flott om den teksten jeg la inn kunne bli mye mer tydelig på faktura:)
 

hansson

Langveisfarende
Det er et fornuftig ønske. Vi kunne sette beskjedfeltet i fet skrift. Da ville det dessuten skilt seg mer ut fra leveringsdatoen på linja over. Det eneste er at det går ut over antall tegn som går inn på den ene linja som er til rådighet. Plassproblemet er også grunnen til at vi ikke kan kjøre opp skriftstørrelsen og få det MYE mer tydelig, slik du etterspør. Vi setter det på forslagslista, så får vi se hva vi kommer fram til.
 

paal_erik

Medlem
Man kunne satt den teksten et annet sted også?

Se øverste gule feltet, er det noen krav til det som står der idag?
Evnt kunne det stått i KID feltet "Bruk faktura nummer" eller noe...?

 

hansson

Langveisfarende
Å utnytte KID-feltet kunne vært interessant. Det er risikabelt å bare ta en sjefsavgjørelse på at det skal stå "Bruk fakturanummer ved innbetaling" et sted på fakturaen, da det alltid vil være mange som ikke i det hele tatt kunne tenkt seg å ha med en slik tekst. Derfor må det evt. bli en egen innstilling.
 

hansson

Langveisfarende
Nei, vi skal ikke surre det til, giroen forblir slik den er uten nye felter. Blir det en mulighet for å skrive inn en tekst et sted blir det i et tomt felt, men dette forslaget må gjennom en knallhard siling sammen med alle de andre gode forslagene som er kommet inn.
 

paal_erik

Medlem
Å utnytte KID-feltet kunne vært interessant. Det er risikabelt å bare ta en sjefsavgjørelse på at det skal stå "Bruk fakturanummer ved innbetaling" et sted på fakturaen, da det alltid vil være mange som ikke i det hele tatt kunne tenkt seg å ha med en slik tekst. Derfor må det evt. bli en egen innstilling.

Jeg tenkte egentlig bare høyt, så ikke legg for stor vekt på å utnytte KID feltet til dette. Samtidig er jeg enig med deg at en slik tekst eller annen tekst må/bør være egen innstilling.
 
Topp