Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Den store fradragstråden - hva kan vi sette på utgiftssiden?

Web2000

Medlem
Jeg har enkeltmannsforetak (på 8. året) og har fra dag 1 brukt en autorisert regnskapsfører. Han tar seg av alle bilag (også lagring) og selvangivelse.
Jeg fakurerer selv (sendregning.no) og leverer bilag hver 8. uke til regnskapsføreren. Jeg er mva-pliktig og har følgelig fradrag for inngående mva. Jobber 100 %, utelukkende, fra hjemmekontor.

Fradrag?
Andel husleie: Fast årlig sum (Med A/S (NUF) kan du føre langt større fradrag)
Andel strøm: Prosentsats, årlig
Nett-tilgang, telefoni: 100 % fradrag
Server, domener etc: 100 % fradrag
Programvare: 100 % fradrag
Datautstyr: Avskrives over 3 år.
Småkjøp, (digitalkamera, mobiltelefon etc): 100 % fradrag
(Siden man jobber med data/nett/design har man litt andre krav til utstyret enn en vaktmester. Det forventes at "vi" skal følge med, og ha ting i orden.)
Aviser, Aftenposten og DN: 100 % fradrag
TV-lisens: 50 %
Faglitteratur, fagtidsskifter: 100 % fradrag.
Regnskapsfører: 100 % fradrag
Kontorhold: 100 % fradrag

Jeg har noen kundemøter og kan føre opp mat/drikke i møteutgifter.
Det kan være lønnsamt å ha de fleste kundemøtene hjemme. Handle mat/drikke på Rema/Peppes (300-350 kroner for to personer) og føre det som møteutgift (arbeidslunsj med kunde XXX på kontoret). Engang i blant kan du ta med en kunde eller to på en middag (500-800 pr pers). Det kan også være lønnsomt å ha denne hjemme.

Jeg har noe reiseaktivitet, og bruker statens regulativ (dagsmøter med kunder utenbys f.eks.). Kjøper fra tid til annen Flexikort (Oslo), siden det er enklere å ta trikken til et kundemøte. Noen drosjeregninger (pass på tidspunktet: IKKE kl 0452 natt til søndag).

Ta vare på alle kvitteringer. Selv om det "bare" er frimerker for 50 kroner.
200 kroner ekstra i uka gir deg 10.000 ekstra i fradrag i året.


Dette bryter jo litt med hva andre her inne har sagt og gjort og gjør... F.eks dette med internett og mobilregning der andre sier at en kan skrive av 1/3 eller 2/3 av regningen
 
Jeg kan da ikke svare for hva andre gjør og ikke gjør.
Det er da ikke værre enn å være litt kreativ og skrive et revisor-notat (i tilfelle bokettersyn) du legger ved regnskapet.
 

Tonny Kluften

Administrator
Et lite spørsmål til det med å føre opp maten man kjøper på Rema i forbindelse med kundemøter. Er det noen krav til at du må bevise at dette kundemøtet virkelig har tatt sted?

Du kan vel lagre kalenderen din.


3 nye, bare sånn for teskjeen sin skyld...

1. Så, helt konkret, så skal jeg begynne å arkivere absolutt alt av strømregninger, internett, datautstyr, kvitteringer i forbindelse med kjøp av utstyr eller ting jeg trenger for å kunne drive firmaet?

2. Og, ettersom jeg for lengst har trashet regningene fra februar og mars, så er det for seint å føre det opp nå?

3. Skal all denne dokumentasjonen leveres inn, eller skal man bare lagre det, i tilfelle man blir kontrollert?

1. Ja.

2. Nei. Men lag en liste ihvertfall, ved kontroll må du vise dokumentasjon.

3. NEI.
VIKTIG 1. Du skal aldri levere inn noe som ikke likningsmyndighetene spør om.
VIKTIG 2. Du skal aldri legge ved regnskap med selvangivelsen.
Dette fordi du ikke unødvendig skal gi dem noe å stusse over eller gi dem noe som de kan stille spørsmålstegn ved eller begynne å filosofere over.
 
Et lite spørsmål til det med å føre opp maten man kjøper på Rema i forbindelse med kundemøter. Er det noen krav til at du må bevise at dette kundemøtet virkelig har tatt sted?

njaaaaaaaaa... ;)
notér et møte i kalenderen din. en kalender er grei å kunne vise til.
Når Åslaug Haga ikke husker alle detaljer om et møte (det er jobben hennes), hvordan kan 'en som ikke er så god med papirer og sånn' huske alle detaljer. Derfor har du kalender og noen notater...
 
3 nye, bare sånn for teskjeen sin skyld...

1. Så, helt konkret, så skal jeg begynne å arkivere absolutt alt av strømregninger, internett, datautstyr, kvitteringer i forbindelse med kjøp av utstyr eller ting jeg trenger for å kunne drive firmaet?

2. Og, ettersom jeg for lengst har trashet regningene fra februar og mars, så er det for seint å føre det opp nå?

3. Skal all denne dokumentasjonen leveres inn, eller skal man bare lagre det, i tilfelle man blir kontrollert?

Du finner alle svar på: Bedin - portalen for bedrifter og etablerere
 
Dagbladet kom med flg. tips for noen dager siden:

1. Har du inntekt som ikke er ført opp? IKKE FØR DET OPP, men skriv inntekten opp på et eget bilag.

2. Har du fradrag som ikke er ført opp. FØR DET OPP, og skriv et vedlegg hvor du forklarer hva det er.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Sindre: om jeg ikke husker helt feil så går vell kjøregodtgjørelsen opp nå?

Offtopic: irriterer meg grenseløst over at folk skal få kjøregodtgjørelse for å kjøre bil i dette "miljøvennlige" landet. Mens jeg som sykler/går til jobb ikke får en dritt.
Gå-godtgjørelse hadde vært en fin ting ;)
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Mens jeg som sykler/går til jobb ikke får en dritt.
Gå-godtgjørelse hadde vært en fin ting ;)

Du får fradrag på selvangivelsen uavhengig om du kjører bil, sykler eller kryper.... Men er en regel som sier at om avstanden er under et eller annet får du ingenting...
 

torkil

New Member
Pensjonssparing

Man kan også drive pensjonssparing selvsagt. Der er det penger å spare, og det er vel muligens litt fornuftig også ;) Det er 4% av personinntekt i følge dinside.no: http://www.dinside.no/php/art.php?id=503654

Og det er begrenset til 4% av personinntekten over 1 G (65.505 kroner per 2007).

Selv har jeg en åtte-til-fire-jobb og litt adsenseinntekter på si, og som næringsdrivende ligger jeg under 65k enn så lenge.

Skjønner jeg dette riktig, så betyr vel det at næringsvirksomheten min må tjene inn over 65k før jeg trenger begynne tenke på noe slikt, eller?`
 

peterandrej

pensjonert moderator
Bare et tips: men husk at når du driver firma så kan du skrive av utgifter til slike ting som markedsundersøkelser. Jeg kjøpte for eksempel her forleden en mobil som jeg ikke likte da jeg kom hjem. Da lodder jeg den bort til en av de som svarer på min framtidige undersøkelse. Og så kan jeg skrive av mobilkjøpet på firmaet og senke overskuddet - og med det; skatten.
 

Fredrik

Medlem
For oss som ikke driver ENK benytter jeg meg av følgende metode for å unnslippe den ¤#&/ skatten:

Jeg har et utenlandsk selskap og som har et NUF i Norge. Jeg importerer mine varer selv fra utlandet. Dvs jeg kjøper en vare for 100 kr i feks Kina. Dette betales av mitt utenlandske selskap. Deretter faktureres mitt NUF i Norge 120 kr slik at overskuddet uteblir og dermed unngår jeg skatt i Norge.

Så er det meg og min samboer som er styrerepresentanter for det utenlandske selskapet. Når vi skal på ferie så utgiftføres det som et styremøte i utlandet.
 

Fredrik

Medlem
Alle int. selskaper gjør det på denne måten. Et annet alternativ er at selskapet jeg kjøper varer av betaler en bonus til det utenlandske firmaet basert på totalt kjøp. Det er det derimot lite poeng i. På denne måten kan jeg selv bestemme priser ut fra behov. Dette fungerer utmerket så lenge det er snakk om import. Ellers fakturerer jeg en del fra mitt utenlandske selskap i Norge. På lik linje med feks Google som fakturerer fra Irland.

Ulovlig - nei.
Smart - ja.
 
Topp