Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Den store fradragstråden - hva kan vi sette på utgiftssiden?

Niclas

New Member
Det viktigste er at det er din bedrift og dine penger. Regjeringen, Norge, politikerne, byråkratene osv. har aldri løftet en finger eller bidratt på noen måte i ditt arbeide. Det er du som har jobbet for suksessen, og den er derfor din. Nyt 100% av din egen velstand.
 

Christian

Medlem
Skjønner at mange er skeptiske osv til oss som ikke ønsker å betale skatt. Mitt råd er å ta kontakt med en regnskapsfører eller lignende å spørre om hvordan man slipper dette ondet på en lovlig å grei måte.

Veldig enkelt, hadde man helt lovlig sluppet firmaskatt hadde ingen firma i Norge betalt skatt.
 

Fredrik

Medlem
Ja Cristian du har på en måte riktig i det du sier om firmaskatten. Ettersom jeg driver et NUF i Norge får jeg feks ikke lån i banken og kreditt generellt er vanskelig. Men ettersom mine leverandører vet at jeg er 100% seriøs så er ikke dette noe problem. Ellers er det bare å spare opp god likviditet så slipper man feks å lease bil uten kjøper en cash. Normalt betaler vi på forskudd hos nye leverandører inntil de ser at vi er seriøse. Det fungerer utmerket ettersom vi har råd til å ligge ute med pengene.

Min mening er at dersom du ikke tjener en del penger eller har behov for kreditt / lån samt vil fremstå som "seriøs", velg AS.

Feks jobber jeg en god del i utlandet (Sverige og baltikum) og da er det liten vits i å fakturere fra Norge og betale skatt på det. Regner med at mange her inne tjener penger på nettsider i utlandet (.com osv). Hvorfor bokføre inntektene av det i Norge? Det er jo verdens dyreste land!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ja Cristian du har på en måte riktig i det du sier om firmaskatten.

Ikke bare på en måte... Er ganske sikker på at du egentlig skulle ha skatta på det selv om du gjør det sånn, du har bare litt bedre sjanser til å slippe unna med det. For all del, det er selvsagt opp til deg om du vil ta sjansen eller ikke, men lovlig? Tviler sterkt.
 

Onebid

New Member
Hei.

Endelig noe jeg har noe "kjennskap" til her inne på forumet.

Angående hjemmekontor; Hvis du eier et EPF (tidligere ENK), kan man bare trekke av 1 500 kr pr år. Man leier ikke ut et lokale til et enkeltpersonforetak. Forskjellen mener jeg ligger i at man som EPF blir skattet sammen med firmaet, som en "enhet".
Mens som AS eller LTD blir man skattet hver for seg.

Regelen om egen inngang eksiterer ikke, det er bare en "fordel" å ha det siden det vil være med å sannsynliggjøre at kontoret faktisk er et kontor og ikke et gjesterom med en PC.
 

btor

New Member
Jeg hadde planlagt (og kalkulert) en utenlandstur til kunder i fjor men fikk desverre ikke anledning til å ta turen før i år. Er det ikke NOE smutthull for å utgiftsføre en rund sum for den reisen mot et fond eller avsetning slik at jeg får redusert inntektene i fjor litt mer?

En annen ting, hva er kilometerprisen for bruk av egen bil i næring for 2007...?

Takk for kommentarer ;-)

btor
 

Zetg

New Member
- Jeg skriver en del om filmer. Kan jeg sette innkjøpet av DVD'er som en utgift? Det er jo vanskelig å anmelde en film uten å ha sett den..
- Jeg skriver en del om spill. Kan jeg skrive av siste Need for Speed på firmaet? Når jeg anmeldte det?

Lurte på litt mer om dette. Etter du har sett/spillt dem og skrevet anmeldelse, er du fri til å sette dem sammen med privat kjøpte filmer og spill? Eller er de "firmaets eiendom"?

Beklager hvis det er litt teite spørsmål, akkurat begynt å lære meg om dette greiene :)
 

RusselSim

Medlem
Kjører på med et par spørmål jeg og:

-Hvis jeg flytter kontoret mitt til kottet, kan jeg få dekka strømprisen da? Fattern eier leiligheten, men jeg betaler strømmen. Har ingen egen inngang til kottet, men har faktiskt 2 toaletter tilgjengelig. Et toalett som kun jeg bruker og ett på gangen som både jeg og naboen bruker.

-Kan man trekke fra bøker kjøpt i utlandet også? Så lenge det er relevant for businessen.

Btw, driver enkeltmanssforetak.
 
Topp