Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Disponeringer/sluttposteringer i enkeltpersonforetak

Aron20

New Member
Dersom man har et overskudd på 115000,- i regnskapet i 2010, hvordan skal man disponere dette ved årsavslutning? (Hvilke sluttposteringer må med i selve regnskapet?)
Eller er det årsresultatet som kommer frem på post 9940 i Næringsoppgaven side 4 som skal disponeres i regnskapet?

Må jeg opprette en konto som heter 2000 egenkapital, og bokføre overskuddet slik: D8990 overskudd / K 2000 egenkapital?
Pluss bokføre alle privatuttak/privatkonti slik: D2000 egenkapital / K2060, 2010, 2012 osv

Må jeg også ta noen bokføringer ihht skatter/utsatt skatt eller lignende..? Hvor finner jeg evt. dette? Har ikke betalt noe forskuddsskatt i 2010, så blir vel en liten baksmell på skatten. Hvordan skal evt. den skyldige skatten bokføres, slik at jeg har noe å bokføre imot når jeg skal betale denne?

Jeg selger en tjeneste, og har kun en kunde.

Håper på svar :)
 

Mortenxx

Medlem
Jeg tror ikke folk helt forstår spørsmålene/forklaringene dine.
"D2000", "K2060" osv. virker som det henviser til kontonumre i et regnskapsprogram eller en "oppskrift" for hvor man skal postere ting (f.eks. en liste som brukes av regnskapsførere). Det er kanskje enklere om du gir navn til disse kontiene?

Normale firmaregnskap (månedlig regnskap) har konti for:
* inntekter og utgifter, f.eks. "varekjøp", "varesalg", diverse store og faste utgifter som f.eks. "lagerleie" og "elektrisitet". En lastebileier kan f.eks. ha egne konti for hver av bilene, eller alle bilene samlet hvis han har mange ("drivstoffutgifter", "bilforsikring").
* De aller fleste regnskaper har konto/konti hvor de samler ulike typer småutgifter, typisk "andre driftsutgifter". For en lastebileier vil kanskje bilene ha en slik samlekonto for diverse småutgifter til bilene.
* De aller fleste regnskaper har konti for daglige utgifter, "bank (kontonummer)" og "kasse"
* ENK kan ofte ha konto for eierens private uttak eller innskudd, altså om du låner penger til/fra firmaet fra din egen private lommebok. Denne brukes også til private uttak av varer.
* Firmaer som er registrert for mva. har vanligvis konti for "mva" og "avgiftsbetaling", som skal utregnes og rapporteres 6 ganger i året til bestemte datoer.

Pointet mitt er at regnskapet tilpasses det enkelte firma, med de kontiene man har behov for i akkurat dette firmaet. "D2000" betyr trolig "poster beløpet til debet i konto nr. 2000", men det er en lite forståelig forklaring hvis man ikke har samme liste over kontonummer som du bruker. "K2060" betyr trolig "poster til kredit i konto nummer 2060". Det er stort sett opp til lastebileieren selv hvordan han vil organisere sitt eget regnskap - om han skal samle drivstoffutgifter til bilene på felles konto eller om hver av bilene skal få sine egne konti i regnskapet.

Kontosystemet er bygd opp omtrent som en bankutskrift. Gamle bankutskrifter hadde beløpene sortert i 2 tydelige kolonner - DEBET og KREDIT ("ut fra konto", "inn på konto"). Regnskap er organisert på akkurat samme måte. I det daglige regnskapet posteres beløp 2 ganger (noen ganger flere). Kjøper du inn varer føres beløpet Debet "Varekjøp" ("inn på varebeholdningen") og Kredit "Kasse" eller "Bank" ("ut fra kasse eller bankkonto"). Regnskapet er altså hele tiden i balanse mellom debet og kredit. De gamle bankutskriftene var riktignok postert slik de så ut fra bankens synsvinkel - dvs. at kredit på utskriften viste penger du satt inn på konto (som banken skyldte deg).

Årsregnskap:
Årsregnskap har spesielle konti som skal avstemmes på slutten av regnskapsåret. Jeg husker dette dårlig nå siden det er 20 år siden jeg har ført noe regnskap, så dette er bare eksempler:
* Varekjøp og Varesalg avsluttes mot konto for Varesalgsoppgjør.
* Varesalgsoppgjør og noen andre konti avsluttes mot konto for Driftsresultat.
* Kapitalinntekter og -utgifter har spesielle regler.
* Enkelte typer eiendeler skal/kan nedskrives hvert år etter bestemte satser
* Beholdninger skal overføres til Balanseregnskap, vise hvilke beholdninger du har på slutten av regnskapsåret (varebeholdning, kasse, bank, andre eiendeler i selskapet).

"Daglig regnskap" føres vanligvis hver 2. måned, ihvertfall hvis firmaet er registrert for mva.
"Årsregnskap" føres på slutten av regnskapsåret, og er rett og slett et sammendrag av det daglige regnskapet - med noen spesielle posteringer.
"Balanseregnskap" er en del av årsregnskapet. Det er rett og slett en liste over beholdninger (bank, kasse, varebeholdning), driftsmidler (bokført verktøy/maskiner, inventar, osv.), gjeld (kortsiktig og langsiktig gjeld) og egenkapital.

------
Gi litt mer forklaring om hva du egentlig driver med, så skal jeg prøve å "dra igang" tråden slik at du lettere får svar fra noen med peiling? Hvis ikke noen andre drar igang tråden.

Eksempel:
* "Jeg driver med reparasjon av datamaskiner, og har stort sett mange små kunder".
* "Jeg har konsulentoppdrag innen programutvikling, vesentlig for 1 stor oppdragsgiver".

Gi også en overfladisk beskrivelse av hvilke utgiftstyper du har, og prøv helst å få med de fleste/viktigste. Regnskap har massevis av regler for hvordan ting skal posteres.

Gi også beskjed om du er/ikke er registrert for merverdiavgift, og om du driver med varesalg eller om du bare selger tjenester.

Fortell gjerne hvilket hjelpemiddel du har brukt, altså der du fant beskrivelsene "D2000" og "K2060" - så jeg kan prøve å spore opp den samme lista.
 

Aron20

New Member
Har kun en kunde, da min jobb på en måte går ut på å skaffe "kunder" til min kunde, da jeg oppsøker bedrifter for å få de til å kjøpe reklameplass i et bedriftsblad. Jeg får da betalt for pr. kunde jeg skaffer.

Når det gjelder spørsmålet ang. skatten, har jeg fått svar på dette. Det eneste jeg nå er usikker på, er hvordan jeg skal disponere overskuddet jeg har i regnskapet for 2010..
Om det da blir riktig å bokføre dette mot følgende konti: debet 8990 (årsoverskudd), kredit 2000 (egenkapital), slik at alle kontoene fra kontonr. 3000 til 9999 nulles ut ved årsskiftet.

Eller er det mer vanlig å bruke konto 2050 (egenkapital), istedet for konto 2000?
 

Mortenxx

Medlem
Spør kunden din om han kan spørre regnskapsføreren sin. Det er bare noe småtteri du lurer på, og kan besvares på 1 minutt av noen som kan dette.

Jeg har en lærebok om regnskapsførsel fra 1980, men finner den ikke igjen akkurat nå.

Generelt kan jeg si at driftsresultat er INNTEKTER minus UTGIFTER (drifts- på begge 2, ikke medregnet renteinntekter eller -utgifter).
Driftsresultat - Wikipedia

Driftsresultat skal avsluttes mot egenkapitalen.
+ Private uttak/innskudd skal avsluttes mot egenkapitalen.
+ resultatet av finansinntekter pg -kostnader skal avsluttes mot egenkapitalen

Ny egenkapital etter avstemning skal føres til et balanseskjema. http://no.wikipedia.org/wiki/Balanse_(økonomi)
Balanseskjema er oversikt over aktiva og passiva.
Aktiva er kontanter ("kasse"), bankinnskudd, ev. varelager, bokført inventar/verktøy osv.
Aktiva er også utestående fordringer, men bare fra sikre betalere som f.eks. mva. tilgode
Passiva er gjeld og egenkapital

Aktiva og passiva skal være i balanse hvis du har gjort det riktig, altså samme beløp på debetsiden (aktiva) som på kreditsiden (passiva).

I regnskap bruker vi vanligvis "kontantmetoden", dvs. at vi fører ikke inn noe før vi har fått pengene som kunder skylder oss, eller før vi selv betaler regninger.

Temaet "Regnskap": Kategori:Regnskap - Wikipedia

En annen mulighet er å spørre på diskusjon.no, men formulere spørsmålet slik at det er enkelt for folk å svare uten å måtte slå opp i bøker eller sjekke programvare. Folk som driver firma og fører regnskap selv husker vanligvis ikke nummer på kontoer, men de husker vanligvis hvordan man posterer ting hvis de har gjort det nylig.
 

Dre_C

Medlem
Er det et ENK du har? I så fall blir vel overskuddet din skattepliktige inntekt? Du kan eventuelt overfor noe av overskuddet til din kone hvis du er gift.
 
Topp