Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Dobbelskatt på lønn fra USA?

FrankE

New Member
Hei

Jeg har fått jobb i USA. Jeg har studert her siden 2010 og er har bodd på samme adresse i fire år. Jeg er nå på OPT (12 mnd), men kommer til å få permanent oppholdstillatelse i løpet av våren. I den anledning har jeg et par spørsmål.

Hvis jeg tjener, la oss si 200 000 norske kroner i 2016, og betaler 20 % skatt på dette til statene, må jeg da også betale noe til Norge?

Jeg kontaktet Skatteetaten og fikk tilsendt noen linker, men jeg har vanskeligheter med å finne ut om jeg er skattemessig bosatt i USA eller Norge, ettersom det kan tolkes begge veier i min situasjon.

HVIS jeg er skattepliktig til Norge, kan noen tippe omtrent hvor mye det er snakk om i regnestykket over?

All hjelp mottas med stor takk!
 

Ole Avranden

utvandret
Du er skattemessig bosatt i Norge, frem til du har søkt og fått innvilget skattemessig flytting. Så hvis du ikke har søkt, er du bosatt i Norge.

Regnestykket er i utganspunktet enkelt, og som om du bor i Norge
Lønn
- skatt til Norge
= Det du sitter igjen med

Det du har betalt i skatt til USA får du som fradrag i norsk skatt.
 

FrankE

New Member
Takk for svar, Ole. Jeg brukte en kalkulator på DinSide for å få et forenklet regnestykke på dette.

Capture.png


Hvis jeg forstår dette riktig, så er jeg IKKE skyldig skatt til Norge ettersom jeg innbetaler mer skatt til USA (40.000) enn hva staten i Norge krever (32.333)?

I så fall kommer ser det ut til at jeg kommer positivt ut av dette siden at jeg kan søke om medlemskap i Folketrygden og få dekket helsetjenester igjen.

Tenker jeg feil?
 
Topp