Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Driver nettbutikk - Hva kan føres som utgift?

jagarock

Information Research & Analytics
Hei, jeg startet en gadgetbutikk for noen måneder siden vedsidenav min faste jobb, går ganske greit, ca 20.000 brutto inntekt hver måned. Men nå skal man jo levere årsoppgave med inntekter og utgifter.

Jeg lurer på hva jeg kan føre opp som utgifter, og tenker at jeg kan kanskje føre opp veldig mye forskjellig som utgift for å slippe endel skatt siden jeg driver gadgetnetthandel.

Kan jeg føre opp alt dette under utgifter for min nettbutikk?
- Mobiltelefon
- Mobilabb
- Internettabb
- PCer
- Vareprøver (kan isåfall føre opp veeeldig mye her siden jeg kjøper veldig mye dilldall)

Er jo egentlig bare ute etter å minimalisere mitt overskudd så jeg slipper betale noe særlig skatt.
 

Tonny Kluften

Administrator
Kort sagt kan du føre opp alt som på en eller annen måte er med og hjelper deg til å tjene penger på nettbutikken.
Ang. abonnementer kan du f.eks. føre opp den delen som er relatert til nettbutikken din.
Møte med leverandører på cafe = trekk fra regninga.
Hente varer = trekke fra bilutgifter.
Bruk fornuften, hva er reelle utgifter?
 

metallian

Medlem
Lurer litt på denne:

"Telefon, bredbånd, o.l.

Det er skattemessig fradrag for kostnader til elektroniske kommunikasjonstjenester (EK-tjenester), dvs. fasttelefon, mobiltelefon, abonnement på bredbånd og tilkobling til internett. Det må imidlertid foretas tilbakeføring av den private fordelen som fastsettes til opptil NOK 4 000 for én EK-tjeneste og opptil NOK 6 000 for to eller flere EK-tjenester. Unntaket for tilbakeføring vil bare være aktuelt dersom det åpenbart ikke foreligger adgang til privat bruk utenfor arbeidsplassen."

Betyr dette at jeg kan legge sammen telefon+bredbånd, trekke fra 6000 og utgiftsføre resten?
 

hansson

Langveisfarende
Selve mobilen kan du trekke fra i sin helhet hvis du er avhengig av å ha en mobil for å kunne jobbe. Når det gjelder hvor mye du får trekke fra på selve abonnementet avhenger dette av hvor mange elektroniske kommunikasjonstjenester (EK-tjenester) du har. 1 EK-tjeneste = 4000 kroner som skal trekkes fra før du får skrive av resten på skatten, mens 2 EK-tjenester = 6000 slik som artikkelen fra Regnskapshjelp.no viser.

Skatteetaten - Arbeidsgiverfinansiert elektronisk kommunikasjon
 

metallian

Medlem
Nå ble jeg plutselig litt usikker igjen etter å ha sett på linken til Hansson :D

"Finansdepartementet har videre fastsatt et skattefritt bunnbeløp på 1 000 kroner. Bunnbeløpet heves ikke selv om arbeidstaker disponerer flere EK-tjenester."



Dersom jeg har 8000 i utgifter for tlf+bredbånd, er det da 1000 , 2000 eller 3000 jeg kan utgiftsføre?
 

hansson

Langveisfarende
Bunnbeløpet er bare de første 1000 kronene av fakturaene dine som uansett er skjermet for beskatning. Hvis du har 8000 i utgifter for 2 EK-tjenester skal du først "fjerne" de 6000 over 1000 kroner og opp til 7000 kroner, og da gjenstår det 1000 på toppen som du kan utgiftsføre. Totalt utgiftsfører du da de første 1000 og de siste 1000 = 2000.
 
Topp