Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Dropshipping + toll?

D

Doc

Guest
Hei.

Jeg vil iløpet av en måndtes tid lansere nettbutikken min som selger kamera og kamerautstyr. Nå har deg seg slik at jeg benytter meg av dropshipping tjenesten til leverandøren min, men er klar over at jeg må betale 25% mva ved tollen (når produktet kommer inn fra et annet land).

Nå har det seg også slik at produktet sendes direkte fra leverandøren min (ikke i Norge) til kundes nærmeste postkontor v/ adressen, men hvordan skal jeg klare å unngå at kunden mottar tollavgiften (25% mva) og at jeg på en eller annen måte skal få denne eller betale dette på forhånd.

Jeg ønsker ikke at kunden skal få noen som helst form for avgift, tollavgift, mva m.m.? Hvordan skal jeg gå frem og evt. hvilke løsninger kan jeg bruke her da? Noe mer jeg må ta hensyn til ved import av varer fra et annet land?
(Må også ta i betrakting at jeg egentlig skal betale 25% av salgssummen og ikke innkjøpsprisen, hvordan gjør jeg dette?)

Har også fått med meg at det ikke er noen tollavgifter på kamera og kamerautstyr, er dette korrekt?
 

seher

Medlem
I den tråden blir det ikke nevnt et ord om hvem som faktisk fortoller varen som selges så vidt jeg kan se.
Eller blir det nevnt PONG.
 

seher

Medlem
Jeg ser ikke at det blir nevnt hvem som fysisk gjør jobben med fortolling av varen/sendingen og melder dette til myndighetene. For det er ikke bare og si ifra om at jeg har solgt varer for 2000 ink MVA og så betale inn 400 kr så er alt i orden.Alle som er med å diskutere vet nok at det er 25% MVA å betale på det meste inn til Norge se unntak på toll.no

Som nevnt i andre tråder må man si at det er sokker som er i denne pakken mot gensere forrige gang hvem gjør det per sending uavhengig om du har tollkreditt eller hvordan ting gjøres må alt i pakken ha et tolltariff nr og et godsnr som pakken får når det blir laget en fortolling ved innførsel til landet. Sånn at myndigheten kan sjekke om OLA NORDMANN som står som importør har solgt/kjøpt mer sokker enn gensere som igjen skaper statistikk som er nytigg for alle som bor i Norge sånn at man kan fastsette avgift på alle varer som blir importert.

Klassifisering av varer, temahefte - Tollvesenet
 

HPF

Medlem
Nå har det seg også slik at produktet sendes direkte fra leverandøren min (ikke i Norge) til kundes nærmeste postkontor v/ adressen, men hvordan skal jeg klare å unngå at kunden mottar tollavgiften (25% mva) og at jeg på en eller annen måte skal få denne eller betale dette på forhånd.

Så pakkene kommer altså inn i Norge via Posten så det er Posten som fortoller pakkene?

Har du tollkreditt så sett Ship-to adressen til din kunde og Bill-to adressen til firmaet ditt. Da går pakken direkte til kunden og pakken blir fortollet inn på ditt firma.

Avsender må legge en handelsfaktura i en fraktseddelpose på utsiden av pakken, Posten tar den ut, fortoller og sender fortollingsdokumentasjonen til deg.

Har du tollkreditt koster ikke fortollingen noe som helst. Samme gjelder TNT og jeg tror (er altså ikke 100% sikker) UPS også, de tar ingenting for å fortolle hvis du har tollkreditt.
 

seher

Medlem
Så til dere som fortsatt ikke har forstått hvordan den ser ut ved dropshipping se eks

Innkjøp vare 700
Frakt av vare 300
Fortolling av sending 200 Herav MVA 40 (Siden dette skjer i Norge) eller etter hvordan avtale firmaet
MVA som skal betales inn ved import er kr250 (som blir trukket fra eventuell tollkredit konto)
fortollingen kan gjøres uavhengig av hvem som frakter pakken

totalt før kunde har mottatt pakke er 1450

Salg av vare til kunde er 1600+ MVA 2000 ink MVA Da skal det innberettes 400 i MVA til myndigheter.Hvor firmaet får fratrekk for MVA som allerede er innbetalt noe som er 290 kr i dette tilfellet.Så totalt å betale inn for denne sendingen er 400 men med fratrekk (290) for det som er betalt blir det 110 kr som gjenstår som betales ved MVA termin 6 stk per år.

Den reelle kostnaden til firmaet er
varekjøp kr 700
frakt kr 300
fortolling kr 160+ MVA

Utsalg kr 1600+ MVA noe som gir en fortjeneste på 440 kr

OBS OBS Dette gjelde kun varer det bare er MVA på ikke varer som klær/ost/bensin/ elle annet hvor det er TOLL!
 
Sist redigert:

HPF

Medlem
Feil. Du får ingen gebyr for momsutlegg, men fortollingen koster.
Det var noe midt imellom. Sjekket opp litt nærmere siden det var en salig blanding av at jeg noen ganger betaler for fortolling og andre ganger ikke.

Posten/Bring sier at det som kommer inn som CarryOnCash må det betales fortollingsgebyr kr. 221,- for og det som kommer inn som CarryOnBusiness betales det ingenting for.

Send med DHL/Deutsche Post betyr det at WELTPAKET Premium kommer inn som CarryOnBusiness (ingen fortollingsgebyr) og International Parcel kommer inn som CarryOnCash (kr. 221,- i fortollingsgebyr).

For GLS gjelder at avsender ikke velger Incoterm 20.

Det er generellt mye rimligere at avsenderen gjør arbeidet enn at Posten/Bring gjør det.
 
Topp