Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Elektronisk moms

Tonny Kluften

Administrator
Fra statsbudsjettet:

Elektronisk moms

Regjeringen vil innføre merverdiavgift når privatpersoner som er bosatt i Norge kjøper elektroniske tjenester fra utlandet.

Det vil si at du blir belastet moms på 25 prosent når du laster ned filmer, bøker og lignende. I dag gjelder denne regelen for ehandel fra norske tilbydere, og regjeringen ønsker nå at samme regel skal gjelde for utenlandske tilbydere.

Ansvaret for å beregne og betale momsen vil ligge hos leverandøren når kjøperen er en privatperson.


Stakkars leverandører. Skal de kreve inn penger og så sende dem til Norge?
 

Nutz

Med lem
Vil ikke kunne fungere på evigheter. :)
Mulig det kan fungere fra EU kjapt, men hele verden? -No WAY!

Vi får nok en laaang periode der dette bare er 25% høyere fortjeneste for leverandører.
 

picxx

Well-Known Member
Er ikke den første saken Norge setter standarder de forventer skal følges over hele verden.
Herregud, for et pottitland!
 

kongen

kongemedlem
Se for deg hvis alle land gjør det samme, du blir pålagt som leverandør ev elektroniske varer å sende moms til alle verdens regjeringer.

Hva hvis du selger en engelsk ebok gjennom Clickbank og du får en kunde fra India, Mongolia, New Zealand, Kongo og Langtvekkistan. Hvor lang tid skal du bruke på å finne ut hvor du skal sende momsen? Dette går jo ikke, og dette kommer ikke til å skje.

Norge kan ikke pålegge borgere og bedrifter i andre land noe som helst, dette er bare et desperat forsøk på å hindre at inntektene til staten Norge ikke svekkes fra overgangen fra fysiske varer til digitale varer. Norge tjener ikke lengre moms på cd'er, Norge har tapt nesten all moms-inntekt på musikk pga Apple/Spotify. Norge tjener mindre og mindre moms på aviser/magasiner/bøker da disse vil gå digitalt til iPad/Kindle. Software kjøpes ikke lengre over disk, men lastes ned fra produsentens hjemmeside. Filmer leies ikke lengre fra den lokale videosjappa, du bare klikker på fjernkontrollen så kommer hvilken som helst film magisk til tven din. Alt som kan gjøres digital vil gå over til å bli digitalt. Fysiske varer blir det mindre og mindre av. Og Norge taper store mengder moms-inntekter.

Norges "velferdstat" hvor ukvalitet skal lønnes like bra som kvalitet er fucked. Norge har ikke lengre penger til å verdsette latskap på høyde med innsats. Norge har ikke lengre penger til å "sysselsette" folk i statlige arbeidsplasser på bekostning av privat skapelse. Dette er bare et desperat forsøk på å opprettholde moms-inntekter, alternativet er å kutte statlige arbeidsplasser.
 

flap

Medlem
Norge kan ikke pålegge borgere og bedrifter i andre land noe som helst, dette er bare et desperat forsøk på å hindre at inntektene til staten Norge ikke svekkes fra overgangen fra fysiske varer til digitale varer.

Først av alt: Jeg mener dette er et håpløst forslag.

Men når det er sagt; selvsagt har ikke dette noe som helst med å øke eller opprettholde inntektene fra slikt salg. Dette har å gjøre med at man ønsker å hindre at norske leverandører blir utkonkurrert på markedet. Ikke minst aktualiserer dette hvilke løsninger man skal gå for i fremtiden, det sier seg selv at dette vil bli større og større med økt globalisering.

EU har som sagt innført denne ordningen allerede. Jeg vet ikke hvordan EU gjør det i praksis, men antar dette i stor grad dreier seg om de store pg viktige leverandører av digitalt innhold (Apple osv).
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg velger å være positiv i dag, og applauderer forslaget.
Men jeg innrømmer at jeg har momsrefusjon. #haha
 

picxx

Well-Known Member
Skal dette ha noe for seg må det jo legges på et helt annet plan enn forbrukerplan.
Er jo bare dumt å engang tenke i de baner.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
En ting er hvordan det skal gjennomføres, og jeg må si jeg syns det høres klønete ut, men samme hva er dette nok et stjerneeksempel på hvordan man kanskje ikke bare skal brøle ut om "idiot/pottitland", "avgiftskåthet", "statens desperasjon etter å opprettholde inntekter fra avgifter" osv, før man faktisk har sjekka hva som er realitetene. Som flap nevner kan det rett og slett se ut til å være en EU-tilpasning, og et forsøk på å opprettholde norske bedrifters konkurransedyktighet.
 

Keanu

Geek
Det blir jo et mareritt å administrere for mindre utenlandske foretak, så jeg ser ikke helt for meg hvordan de skal få til dette.

Det må for eksempel være en momsgrense, slik vi har ellers for elektroniske tjenester innenlands i Norge. Og vil det være en minimumspris for beregning av moms, slik det er for kjøp av tollfrie varer fra utlandet (som forøvrig er en tragedie at fortsatt ikke blir satt opp)?

Har ikke sett noen svare på de spørsmålene som er nevnt over, så det hadde vært interessant å hørt om noen har sett noe.
 

picxx

Well-Known Member
Som flap nevner kan det rett og slett se ut til å være en EU-tilpasning, og et forsøk på å opprettholde norske bedrifters konkurransedyktighet.

For å opprettholde norske (små)bedrifters konkurransedyktighet er vi faktisk tilbake til det som diskuteres i en annen tråd.
Ang. EU tillpasning er det visst gått folk hus forbi at vi ikke er medlem i EU.

En annen ting er jo at det skal bli morsomt når gutta skal ut i verden og kreve rapportering fra alle verdens lands ligningsregistre. Tror de har en jobb fremfor seg .. som jeg ikke misunner dem.
 
Sist redigert:

Nutz

Med lem
I og med dette er elektroniske nedlastbare produkter kan korrekt sporing av kunde bli et megaproblem for selger. I nettverden behøver man ikke å komme fra Norge selv om man kommer fra Norge. :)
Er det 25% billigere å være fra et annet land, så kan fristelsen bli stor for at man ikke kommer fra Norge i betalings/nedlastningsøyeblikket.
Betaler man manuelt kan de kreative oppgi at dette er en fysisk vare etc der betalingsformidler har implementert dette.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
EU-tilpasninger kan man mene hva man vil om, men i og med at vi er med i EØS så er vi forplikta til en del slikt, og når EU allerede har implementert dette, det skulle ikke forundre meg om dette rett og slett er en EU-tilpasning (at det er utrolige mengder med tulleregler EU trer ned over medlemsstater og oss nesten-medlemmer er en helt annen diskusjon, men jeg er helt enig i at dette er en tåpelig regel).

Igjen - idioti å skjelle ut ting der man helt tydelig ikke kjenner til realitetene.

For all del - jeg skjønner virkelig ikke hvordan det skal la seg gjennomføre, og syns ikke ideen høres spesielt god ut, spesielt ikke som det har blitt presentert til nå (vel å merke - vil jo anta at det er en del detaljer og en eller annen form for plan som vi foreløpig ikke har hørt noe om), men det er helt latterlig å komme med påstander om begrunnelser som helt tydelig ikke henger på greip.
 
Sist redigert:

kongen

kongemedlem
selvsagt har ikke dette noe som helst med å øke eller opprettholde inntektene fra slikt salg. Dette har å gjøre med at man ønsker å hindre at norske leverandører blir utkonkurrert på markedet.

Dette er statsbudsjettet for 2011 og staten har 3 måneder på seg for å realisere avtaler med alle verdens land... selvfølgelig går ikke dette. Hvis årsaken til dette er, som du sier, at norske bedrifter ikke skal bli utkonkurrert av utenlandske bedrifter, så vil det iallefall ikke gå igjennom. Kan forestille meg samtalen med Hellas:

Norge: Jeg vil at ditt lands bedrifter skal ta imot moms og sende til oss når norske folk kjøper elektroniske produkter fra dine bedrifter slik at mitt lands bedrifter ikke blir utkonkurrert fra ditt lands bedrifter.

Hellas: Ja, det gjør vi gjerne. Jeg vil gladelig hjelpe til med at mitt lands bedrifter ikke konkurrerer ut ditt lands bedrifter. Jeg vil selvfølgelig innføre dette umiddelbart slik at mitt lands bedrifter senker konkurransefordelene. Vi i Hellas hjelper gjerne Norge med dette fordi vår økonomi er bare så bra ass.

Norge: Fint, jeg visste du ville forstå. Jeg vil også samtidig be deg om å ikke bygge så mange hoteller ved de fine strendene fordi jeg ønsker at det norske folk skal feriere i Norge og bruke feriepengene sine i Norge. Forresten; har du sett hvor mange fine fjell vi har i Norge? Kan ikke du dele ut disse brosjyrene til dine landsmenn? Jeg er sikker på at de vil elske den friske fjell-luften.

Hellas: Ja, det kan jeg godt gjøre. Jeg er selvfølgelig din bitch når som helst.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
...og nettopp derfor vil jeg tro at det er ganske mye ting vi ikke vet enda.

Det imponerer meg stadig at folk her har så stor selvtillit at de tror de er smartere enn hele finansdept. Kan ikke dere stille til valg da? har dere så gode løsninger på alt så vil dere garantert konkurrere ut alt av nåværende partier. Eller kanskje dere bare ikke helt aner hva dere snakker om, i bunn og grunn akkurat som SoKP (Syte-og-Klage-Partiet, a.k.a. FrP), som kommer til å få seg tidenes kalddusj dersom de noensinne havner i regjering (i såfall tror jeg jeg drar en John Fredriksen selv) når de oppdager at verden er litt mer komplisert enn 2+2=5-regnestykkene de baserer seg på.
 
Sist redigert:
Topp