Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Endring av varelager og tilgodelapper/ubrukte gavekort ved årsoppgjør

DHealy

New Member
Jeg prøver å skjønne dette med endring av varelager når det gjelder åroppgjør og driftresultat. Her er det tydeligvis ikke slik jeg trodde - nemlig at differansen på verdien pr. 31.12 året før og dette året utgjør tilsvarende + elller - på resultatet. Jeg trodde det var slik at dersom verdien av varelageret var f.eks. 50.000 kr høyere enn året før, ville dette utgjøre et tillegg på 50.000 kr på sluttresultatet fordi vi har denne ekstra verdien som ikke lå inne i regnskapet fra før. Men slik det ser ut nå har det blitt trukket fra i stedet, jeg vet ikke hvorfor og skjønner ikke hvordan dette egentlig fungerer??

I tillegg lurer jeg på hvorfor ubrukte gavekort og tilgodelapper pr. 31.12 blir trukket fra den totale omsetningen? Så vidt jeg vet blir disse ikke tatt med i kasseoppgjøret før de blir brukt, men det er mulig jeg tar feil her. Bare stusset over at denne verdien i fjor ble lagt til omsetningen mens den i år blir trukket fra?

Blir glad hvis noen har svar på dette! Er ikke noen regnskapsfører men vil gjerne forstå dette, plutselig blir jo sluttresultatet helt annerledes enn det jeg hadde regnet meg frem til..
 

HanneSol

Member
En økning i varelageret skal føres med debet varelagerkontoen (f.eks. 1430) og kredit varekjøp (f.eks. 4300). Grunnen er at innkjøpte varer ikke skal føres som en kostnad før de er solgt, men som en eiendel i balansen.

Gavekort og tilgodelapper er på samme måte en slags gjeld du har til kundene. Vareuttaket (og dermed selve omsetningen) skjer ikke før de bruker gavekortet.

Vet ikke om det forklarer noe?
 
Topp