Kjapp og trygg hosting for Wordpress

ENK- forenkle fradrag for tlf/internett?

metallian

Medlem
Med ENK får man jo fradrag for en del av tlf/internettutgifter dersom man har privat abonnement som man også bruker i jobben- husker ikke summen men det er vel det overskytende 7000(?) ca man får trukket fra.

Jeg har i år som ifjor vært lat og ikke ført disse fakturaene hver måned, og det er to forksjellige selskaper. Samtidig er tlf-regningen min slik at det er en liten sum hver måned som faller utenfor MVA-plikten slik at jeg må lage 4 føringer for hver faktura skal disse føres korrekt...sammen med internettfakturaene betyr det nøyaktig 60(!!!) føringer for et fradrag som for meg vil bety en skattebesparelse på ca 1200kr....

Usikker på om det er verdt tiden det vil ta for å være ærlig :)

Har noen erfaringer med å føre disse summene som en føring (dvs en for tlf og en for internett) og så bare passe på å printe ut alle fakturaene og oppbevare de i tilfelle kontroll? Hvordan fører man da evt? Jeg er mva-pliktig btw om det betyr noe for svaret.
 

Steve Cash

Medlem
Hvis dette skal gjøres riktig for en som er bokføringspliktig, så er det vel vanskelig å svare noe annet enn at hver faktura skal føres for seg, splittet på beløp som er merverdiavgiftspliktig og untatt merverdiavgift. Det er klart at det vil bli skatte- og avgiftsmessig riktig også hvis du summerer beløpene først og så bokfører som ett beløp, men det er nok brudd på bokføringsloven. Om du vil bli nektet fradrag ved en eventuell kontroll er ikke godt å si, det er litt opp til hvor bokstavtro ligningsrevisoren er, men jeg vil ikke anbefale noe annet enn å gjøre det etter boka.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det jeg har gjort er rett og slett å kopiere inn alle summene, hvilken måned det er osv fra fakturaoversikten hos chess og ... tja, de forskjellige internettleverandørene jeg har hatt de siste årene, limt dem rett inn i et eget ark i regnearket jeg bruker til regnskapet, og så tatt ut summen derfra og lagt inn som et felles punkt i regnskapet med notat "tlf/internett - se eget ark for detaljer". Om det er 110% korrekt regnskapsmessig aner jeg ikke, men jeg tviler sterkt på at futen vil krangle veldig på det.
 
Topp