Kjapp og trygg hosting for Wordpress

ENK - Privat utlegg og tilbakebetaling

Blaxtah

New Member
Hei!

Har noen spørsmål om regnskap ved privat utlegg.

Si at jeg har en enkeltmannsforetak, hvor jeg går inn med et privat innskudd på 100 000.
Så selger jeg for 30 000 ila 1 år og kjøper inn varer/tjenester for 20 000

Da har jeg 10 000 i fortjeneste. Skal jeg da skatte av overskuddet? Kan jeg betale 10 000 tilbake til meg selv uten noe mer om og menn?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, du skal skatte av overskuddet i sin helhet. Penger kan du sette inn på kontoen til et enkeltpersonforetak og ta dem ut igjen uten noen skattevirkning. Det er deg begge deler, ikke noe skille mellom foretak og person.
 

Blaxtah

New Member
Ja klar over at jeg ikke skal skille mellom meg og foretak. Men hvis jeg har har f.eks 100 000 som er tjent gjennom vanlig arbeid så har jeg allerede skattet av disse. Hvis jeg da "låner" de pengene til enkeltmannsforetaket, så begynner vel foretaket regnskapet med 100 000 i minus? Når jeg da selger for 30 000, så tenker jo jeg at foretaket fortsatt er 70 000 i minus, og at det da ikke er noe overskudd og skatte av ? Eller tar jeg helt feil her?

Jeg vil jo låne penger til foretaket, også få de tilbake igjen over tid når foretaket går bedre. Når de 100 000 kronene er tilbakebetalt så vil jeg jo begynne og få et overskudd, og det skal jeg jo selvsagt skatte av ?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, du tar helt feil. Regnskapsteknisk så blander du sammen balanse og resultatkonti. At foretaket ditt låner penger fører verken til overskudd eller underskudd. Her er det ikke lån engang, ettersom pengene kommer fra deg selv, det er innskutt egenkapital, uten at det forandrer noe som helst. Har du kjøpt varer for 20 000 og solgt alle sammen for 30 000 så har du gått 10 000 i overskudd uansett.
 
Topp