Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkeltpersonforetak eller ansatt i AS? Eller begge deler?

Smbinfo

Medlem
Er etpar ting jeg vil presisere:

1. Arbeidsledighetstrygd. Her stiller du med de samme rettighetene, ihvertfall etter 2-3 måneder.

2. Mulighet for permittering. Denne er en svært liten mulighet om du er både ansatt/eier/styre. Skal en del til for å kunne permittere.

3. Sykepenger. Her kan du betale en ekstra slump som ENK og få de samme rettighetene. Du får IKKE sykepenger fra dag 1 AS, dette er det ASet som betaler deg. Det er først etter 14 dager at staten betaler morroa. Du, eller din samboer, eier ASet og du betaler med andre ord selv.

4. Skulle du ønske å få muligheten til endel tiltak fra NAV er det mye enklere om du har vært ansatt.

5. Jeg ville ikke startet AS som eneste ansatt og eier, uten noen ambisjoner om vekst. Det er dog ikke krav til revisor lengre, men lønns og trekkoppgaver, aksjonæroppgaver, årsregnskap, fullstendighetserklæring mm er et herk å holde på med, og koster penger. Tjener du imidlertid endel og samtidig vil reinvestere i eksempelvis aksjer, føre kjøregodtgjørelse og endel annet man kan gjøre i AS som man ikke kan i et ENK så er det naturligvis bare å gyve løs. Men, jeg mener man bør ha en rimelig god omsetning før man bytter til AS.

5. Vil du ta lønn ut fra ASet kan en løsning være et ANS/DA som ASet er eier i. Du kan da fakturere alt til ANS/DAet som et eget selskap, men ta ut lønnen fra ASet. Dette da ASet og ANS/DAet helt eller delvis vil bli skattet sammen(litt ettersom hvordan du setter det opp). Kan dog være vanskelig å få tak i rimelig/god nok bistand til å sette dette opp da ANS/DA ikke er mye brukt.
 

hansson

Langveisfarende
1. Feil, innehavere av ENK opparbeider ingen rettigheter til dagpenger.

3. Ja AS-et betaler, men det kan kostnadsføres i selskapet. Det går dermed ikke like direkte fra din egen lomme slik det gjør for en ENK-innehaver.

5. Enig med dette.
 
Topp