Kjapp og trygg hosting for Wordpress

EnklereRegler.no - send inn ditt innspill

picxx

Well-Known Member
Dette må du nesten dokumentere synes jeg, dette er litt sånn "jeg syns regjeringen er himla dustete altså, kan ikke alt bare være enkelt og alle være snille med hverandre" retorikk...

Regjeringa?? :confused:
Hvem som er medias spradebasser og allmuens hoggestabbe gir jeg i bunn og grunn en stille bæng i :cool:
 

picxx

Well-Known Member
Jeg syns det er bra at det er penger i statskassa.

hehe, jeg synes også det er bra med snø om vinteren, sol om sommeren og sånn, men ja, greit å ta brodden av slike tussete diskusjoner før de får utvikle seg :)
 

hansson

Langveisfarende
To ansatte som later som de er rørleggere haha. Nei, de vil at folk som har opplevd problemer skal gjøre jobben og det er bra fordi det nettopp er slike folk som har praktiske løsninger. Nytter ikke at to byråkrater skal prøve å sette seg inn i alle problemstillinger. Jeg tror det kommer noe bra ut av dette tiltaket og ser ikke noe galt med denne nettsida.

Selv to byråkrater må da vel skjønne at 10 trinn er mulig å forenkle ned til noen ytterst få trinn, for å forenkle rapporteringen. Og når NHO i tillegg har fortalt NAV at de må gjøre noe, så er det på tide å ... just do it. http://infotjenester.no/show.aspx?cid=18716

Dette bygger oppunder mitt argument om at de f**n ikke trenger flere innspill fra menigmann for å skjønne at svært mange av prosessene i offentlig rapportering ikke er brukervennlige! Jeg har aldri gått gjennom den 10-trinnsprosessen som nevnes her, men har alltid følelsen at det er altfor mange etapper når jeg skal klikke meg gjennom et skjema fra f.eks. Brønnøysund/MinID/Altinn/og tilbake igjen. Hva med å telle antall klikk og prøve å kutte med 50%? Det er et enkelt regnestykke selv for byråkrater.
 

picxx

Well-Known Member
Eller kanskje ikke så enkelt likevel. Hvis det er 9 klikk, da blir 50% 4,5 klikk, og da kommer alt til å gå i stå hos Direktoratet for Klikkforvaltning.

Du glemte å legge på 27% mva også. :D
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er jo akkurat det som er greia, byråkrater flest syns sannsynligvis ikke reglene er spesielt kompliserte, fordi det der tross alt er deres fagfelt, akkurat som det for de fleste av oss her er griseenkelt å sette opp en webside, så er kronglete formuleringer og skjemavelde griseenkelt å forstå for en byråkrat, mens byråkraten ville ha slitt vanvittig hvis han skulle sette opp en webside eller snekre et hus.

Jeg har f.ex. en ekstremt grønn klient for tiden, en dame på rundt 60 år, og hun har da trodd hele tiden at hvis hun har en vertikal meny på venstre side av sidene, så VIL den forandres når man klikker på noe i den horisontale menyen øverst, for sånn er det jo på den gamle nettsiden hennes, så da trodd hun at det var sånn det var - overalt. At det var en slags "sånn er det det er med nettsider", og at det nærmest ikke gikk an å gjøre det annerledes.

På samme måte ser jeg det når broren min som er tømrer hjelper meg med noe snekring. Jeg er nok over snittet handyman selv, men **** så kjapt og bra han gjør alt. Ting som hadde tatt meg en time gjør han på ti minutter, fordi han VET hvordan alt skal gjøres, han har gjort det hundreogtitusenganger før, og dermed ikke trenger å tenke over ting som jeg måtte ha grubla på og dobbeltsjekka.

På samme måte er det med byråkrater - skjemahælvete er rett og slett faget deres, og selv de mest kompliserte delene av dagens skjemavelde er griseenkelt for dem, så de forstår sannsynligivis rett og slett ikke hva som er problemet.

Spør du meg, så ansett gjerne hundre personer i et helt eget minidepartement, som KUN skal ha til oppgave å ta imot tips og snakke/samarbeide med næringslivet for å forenkle alt av skjemaer og prosesser for næringslivet. Hundre personer tenker sikkert noen av dere nå, det er jo sykt mye. Nei, egentlig ikke, i det store og det hele er det egentlig ikke så mye penger som går med der, og samme hva spiller det lite rolle, siden pengene som blir "brukt" der i alle fall går rett tilbake i samfunnet ved at disse personene bruker lønna si på mat, husleie, bil, ting og tang, kanskje en av dem pønsker på å starte sitt eget konsulentfirma og trenger noe hjelp fra en av oss til det, osv osv. Så, om disse hundre personene bare klarte å forenkle ett skjema hver i løpet av et år, så ville det være verdt det - selv på ganske kort sikt.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
jada, jeg klager egentlig ikke (så voldsomt) jeg :) blant annet fordi jeg VET at norge faktisk ikke er så ille på dette her - vi har faktisk et byråkrati som FUNGERER i motsetning til mange andre land, der man i mye større grad blir kasteball, avkrevd bestikkelser osv.

Jeg syns det er et bra tiltak og en bra måte å gjøre det på, i motsetning til de som alltid klager samme hva det er staten gjør :) Det er bra at de ber om hjelp, i stedet for å bare sette et par byråkrater til å prøve å gjette hva andre syns er tungvint, hadde de gjort det hadde vi sannsynligvis fått et "forenklet" system med dobbelt så mange spørsmål og 20 ganger så vanskelig å forstå... ;)
 

Bjørnar

Gründer
Trenden er mer og mer elektronisk sporbarhet. Skatteetaten - Tap av fradrag ved kontant betaling er et godt eksempel.
Jeg liker det ikke. Tilsynelatende er det eneste vi får ut av det økt kontroll, ikke mindre kontrollører.
Vet ikke hvordan det er med deg, men etter det jeg leser er det for beløp OVER 10.000,-. Jeg løper ikke rundt med tusenlapper i alle fall når jeg handler til sjappa mi.
 
Topp