Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er dette smart eller ulovlig?

peterandrej

pensjonert moderator
Så lenge han i løpet av året omsetter for over 50k så har det jo ikke noe si. Faktisk så blir det mer cash til staten, da man begynner å betale mva fra første krone.

Det er jo det som er poenget; han vil ikke omsette for over 50k, det er derfor han spør. Han vil, helt uten å selge noe særlig selv, kunne "få tilbake" MVA ved kjøp av datautstyr, osv.

Se på dette enkle regnestykket for eksempel.

UTEN MVA:
46 001 kr i omsetning.
Utstyr kjøpt for 16000 eks MVA.

Da blir det enkelt: 4000 til staten i MVA.

MED MVA:
50 001 kr i omsetning (faktura som sendte omsetning over 50k var på 4000 kr eks MVA)
Utstyr kjøpt for 16000 eks MVA.

Balansen mellom MVA tatt inn og MVA betalt ut blir her 1000 kr inn og 4000 ut. Da er han skyldig staten 3000 i MVA, mot 4000 hvis han ikke hadde vært MVA registrert. Det betyr at hvis man "hvitvasker" fakturaer for å komme over grensen på 50k og derfor rettmessig også kan skrive av MVA man har betalt selv, så blir det jo feil ikke sant?
 

Nordino

Medlem
Når du nevner MVA-svindel, snakker du da om forslaget om å fakturere en random fyr 50.000 kr, eller om det jeg spurte om (preorder)?
 
Sist redigert av en moderator:

Nordino

Medlem
OK, da regner jeg at det går greit å gjøre det slik jeg planla.

Du ser ut til å ha god peiling på det meste angående dette. Vet du hvordan jeg kan gjøre det mtp utsending av faktura til personer som ønsker medlemskap i supporterklubben?

Jeg har tenkt å lage en form på hjemmesiden vår hvor folk kan legge igjen navn, mailadresse og postadresse, slik at jeg får sendt ut en e-faktura til disse. Men tipper at det alltid vil være noen som skriver seg opp og ikke betaler kontigenten. Det er jo OK for meg siden jeg ikke sender ut medlemspakken før de har betalt kontigenten, men hvordan kan jeg dokumentere "falsk" omsetning ovenfor staten?

Beklager om det var litt dårlig formulert.
 
Sist redigert av en moderator:

Tonny Kluften

Administrator
Strengt tatt så er det vel slik at det er når omsetningen har oversteget 50.000 at du skal registreres, ikke når du har sendt ut fakturaer for 50.000. Men man regner jo med at det som sendes ut betales. Betales det ikke inn 50.000 til deg ikke så skal du ikke registreres.

Hvordan du kan gjøre det mtp utsending av fakturaer? Det sier du selv, efaktura. fakturalarsen.no er et bra program til enkle faktureringsoppgaver.

Og jeg har ikke mere peiling enn andre :D Det er det som er bra med forum, at man får flere meninger.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det som overrasker meg med denne tråden er ikke trådstarters spørsmål eller hans intensjoner, men faktisk måten enkelte her inne besvarer spørsmålet på. Vi har blant annet en som faktisk driver regnskapsbyrå som direkte oppfordrer til å fakturere falskt.

Gjør det enklest på denne måten.
Fakturer en kunde (f.eks mora di), send inn registreringa for mva, krediter faktura når du er blitt mva registrert.

Det må jeg si skremmer meg litt.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvorfor skremmer det?

Fordi i mitt hode MÅ regnskapsførere være å stole på og holde seg innenfor loven. Det er jo DERFOR man i det hele tatt bruker dem. Hvis man uansett skal løse regnskaps- og registeroppgaver etter innfallsmetoden kunne man jo bare gjort alt selv.

Jeg bruker regnskapsbyrå fordi jeg ikke VET hva loven sier om regnskap og slikt. Jeg tar det for gitt at mitt regnskap blir ført etter loven.

Det er derfor det skremmer at enkelte aktører i bransjen leverer slike svar. Skremmer det ikke deg, Pong?
 
K

Kontoristen

Guest
De aller fleste regnskapsførere følger loven 100% når de tar oppdrag for andre. Det betyr ikke at de ikke vet om smutthulene og kan fortelle andre om dem.

Var dette jeg ville fram til. Har ikke oppfordret - kommer heller ikke til å gjøre det, men ville bare forklare at det blir gjort. Har faktisk opplevd å høre det samme fra saksbehandler i Skatteetaten også.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg har hørt ansatte på tollkontoret gi feil opplysninger, jeg har blit snytt for kroner flere ganger, og I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion (ryktepoeng til den som vet filmen uten å google).

Kanskje derfor at jeg gjør det meste selv? Eller kanskje er jeg bare for mye perfeskjonist. Pun intended ;)
 
Topp