Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Et par spørsmål om nyoppstartet bedrift

Nordino

Medlem
Hei alle sammen!

Først vil jeg benytte muligheten til å takke for et glimrende forum. Fant det for et par dager siden og har brukt mange timer på å lese for å forsøke å gjøre meg klok på hvordan man bør drive en bedrift :)

Jeg registrerte det fotballrelaterte nettstedet mitt www.NewUtd.no i Brønnøysundregisteret (som ENK og i foretaksregisteret) for en drøy uke siden. Planen er å opprette en ny norsk supporterklubb for Newcastle-fans i Norge. Vi vil tilby en medlemspakke som skal bestå av medlemsblader, supportereffekter, mailingliste, pubrabatter og så videre, mot en kontigent (pris ikke fastsatt enda). I den anledning har jeg et par spørsmål som verken Bedin.no eller Skatteetaten har greid å gi meg noe skikkelig svar på enda.

1. Jeg studerer i Argentina og skal drive foretaket over nett herfra, selv om jeg registrerte bedriften på min postadresse i Norge. Jeg har forstått det slik at man kan skrive av (100% eller delvis) utgifter som mobiltelefon, internett, aviser og så videre. Kan jeg kostnadsføre dette når jeg oppholder meg i utlandet? Jeg bør jo naturligvis ha krav på det, siden disse tingene er viktige å ha for bedriften, men jeg spør likevel siden det er snakk om utgifter i et land på andre siden av jordkloden.

2. Supportereffektene som skal inngå i medlemspakkene skal etter planen importeres fra Argentina og tas med i kofferten når jeg skal hjem til Norge. Må jeg betale toll på dette når jeg importerer på denne måten? Har lest at man kan importere for verdier opptil 10.000 NOK uten å måtte tolle for det. Effektene vil ha en samlet verdi på noe under dette.