Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Et par spørsmål om nyoppstartet bedrift

Nordino

Medlem
Hei alle sammen!

Først vil jeg benytte muligheten til å takke for et glimrende forum. Fant det for et par dager siden og har brukt mange timer på å lese for å forsøke å gjøre meg klok på hvordan man bør drive en bedrift :)

Jeg registrerte det fotballrelaterte nettstedet mitt www.NewUtd.no i Brønnøysundregisteret (som ENK og i foretaksregisteret) for en drøy uke siden. Planen er å opprette en ny norsk supporterklubb for Newcastle-fans i Norge. Vi vil tilby en medlemspakke som skal bestå av medlemsblader, supportereffekter, mailingliste, pubrabatter og så videre, mot en kontigent (pris ikke fastsatt enda). I den anledning har jeg et par spørsmål som verken Bedin.no eller Skatteetaten har greid å gi meg noe skikkelig svar på enda.

1. Jeg studerer i Argentina og skal drive foretaket over nett herfra, selv om jeg registrerte bedriften på min postadresse i Norge. Jeg har forstått det slik at man kan skrive av (100% eller delvis) utgifter som mobiltelefon, internett, aviser og så videre. Kan jeg kostnadsføre dette når jeg oppholder meg i utlandet? Jeg bør jo naturligvis ha krav på det, siden disse tingene er viktige å ha for bedriften, men jeg spør likevel siden det er snakk om utgifter i et land på andre siden av jordkloden.

2. Supportereffektene som skal inngå i medlemspakkene skal etter planen importeres fra Argentina og tas med i kofferten når jeg skal hjem til Norge. Må jeg betale toll på dette når jeg importerer på denne måten? Har lest at man kan importere for verdier opptil 10.000 NOK uten å måtte tolle for det. Effektene vil ha en samlet verdi på noe under dette.

3. Hvordan blir det med dokumentering av kjøp av effektene i utlandet? Leste om bokføringskravene, og de ser ganske strenge ut. Holder det ikke med en vanlig kvittering hvor selger, vare, pris, sted og kjøpsdato står oppgitt? Blir det noe problem av at alt står på spansk? Kan jeg inkludere et vedlegg der jeg forklarer hva utgiften går ut på for å slippe problemer? Lurer også på det samme når det gjelder kjøp fra sider som play.com, ebay og så videre.

4. Jeg aner ikke hvor stor omsetning vi vil passere MVA-grensen på 50.000 NOK i løpet av det første året. Når må jeg eventuelt melde oss inn i MVA-mantallet? Hvis jeg registrerer bedriften når vi har passert 50k, vil jo hele prosessen ta litt tid og vi vil ha salg i mellomtiden. Så bør man gjøre det litt før? Erfaringer?

5. Har jeg forstått det riktig så får man MVA igjen først ETTER at man har meldt seg inn i MVA-mantallet? Dvs at hvis jeg vurderer å handle en PC til bedriften, så lønner det seg å kjøpe den etter at omsetningen har nådd 50k?

6. Jeg har ingen peiling på regnskap utover det lille jeg har lest på nett i det siste. Bør jeg skaffe meg regnskapsfører, eller kan det hele gjøres selv med litt jobb? Regner med å få ca 200-300 medlemmer av supporterklubben (alle bilagene vil være identiske, bortsett fra navn og adresse på kjøper naturligvis), og utgiftsbilagene vil nok ikke være flere enn ca 50. Hva tror dere?

Takker for svar!
 

Tonny Kluften

Administrator
1. Når firmaet ditt drives i Norge kan du trekke fra alle utgifter du har hvor som helst.
2. Du må betale toll eller MVA.
3. Kvittering holder, du bør lage et vedlegg som sier hva valutakursen var på innkjøpstidspunkt.
6. Dette blir et enkelt regnskap. Det klarer du nok, det kommer an på om du gidder å gjøre det selv eller ikke.

Sikkert noen her som kan fylle ut svarene mine.
 

sta

Medlem
4. Jeg aner ikke hvor stor omsetning vi vil passere MVA-grensen på 50.000 NOK i løpet av det første året. Når må jeg eventuelt melde oss inn i MVA-mantallet? Hvis jeg registrerer bedriften når vi har passert 50k, vil jo hele prosessen ta litt tid og vi vil ha salg i mellomtiden. Så bør man gjøre det litt før? Erfaringer?

Du sender registreringsmeldingen til merverdiavgiftsmanntallet når omsetningen har passert 50.000kr. Dvs. når du sender ut den fakturaen som gjør at du kommer over 50.000,- sender du også registreringsmelding. Du kan da bare fortsette å fakturere med mva. selvom din registrering ikke er behandlet ennå.

5. Har jeg forstått det riktig så får man MVA igjen først ETTER at man har meldt seg inn i MVA-mantallet? Dvs at hvis jeg vurderer å handle en PC til bedriften, så lønner det seg å kjøpe den etter at omsetningen har nådd 50k?

Det er korrekt at du først får mva. tilbake etter du er registrert, men husk at det ikke er noen automatikk i dette, du må sende inn en søknad om tilbakegående avgiftsoppgjør. Jeg tror det er ganske kurant å få til og de fleste slike søknader blir vel godkjent.

Husk også at det bare er norsk moms du kan få tilbake. Kjøper du en datamaskin i Argentina kan du naturligvis ikke få den argentinske momsen tilbake via den norske staten.
 
K

Kontoristen

Guest
Du sender registreringsmeldingen til merverdiavgiftsmanntallet når omsetningen har passert 50.000kr. Dvs. når du sender ut den fakturaen som gjør at du kommer over 50.000,- sender du også registreringsmelding. Du kan da bare fortsette å fakturere med mva. selvom din registrering ikke er behandlet ennå.

Må være registrert før man kan bengynne å kreve inn mva.
 

Nordino

Medlem
1. Når firmaet ditt drives i Norge kan du trekke fra alle utgifter du har hvor som helst.

Blir ikke myndighetene ganske paff om jeg kostnadsfører boutgifter og telefonregninger på den andre siden av jordkloden, når bedriftens hjemadresse er i Norge? Bør jeg legge ved kopi av leiekontrakt, pass eller lignende for å bevise at jeg faktisk driver bedriften fra Argentina?

2. Du må betale toll eller MVA.

Så denne regelen med opptil 10.000 kr import gjelder ikke i dette tilfellet? Når jeg ankommer Gardermoen med kofferten full av supportereffekter og andre ting, som gaver til familien, medisiner etc som jeg også har tatt med meg, hva skal jeg gjøre da?

Gå i fortollingssonen og be om å betale MVA kun på supportereffektene som jeg skal videreselge? Hva skjer om jeg går på "nothing to declare" og ikke blir stoppet?

6. Dette blir et enkelt regnskap. Det klarer du nok, det kommer an på om du gidder å gjøre det selv eller ikke.

Har lest noe om at man kan ha regnskap i Excel hvis man ikke har mer enn 300 bilag. Jeg tror vi kommer til å passere denne grensen, men de fleste av bilagene vil være identiske (betaling av medlemskontigent). Hvilke muligheter har jeg her?

Beklager om det blir en del dumme spørsmål.

Takk til alle som har gitt meg svar så langt.
 

Nordino

Medlem
Det er korrekt at du først får mva. tilbake etter du er registrert, men husk at det ikke er noen automatikk i dette, du må sende inn en søknad om tilbakegående avgiftsoppgjør. Jeg tror det er ganske kurant å få til og de fleste slike søknader blir vel godkjent.

La oss si at vi har hatt en omsetning på 50.001 kr, og melder oss inn i MVA-mantallet. Jeg har kjøpt en PC til bedriften til 10.000 kr inkludert MVA.

Kan jeg da kreve tilbake 2.500 kr i MVA for PCen? Må jeg i det tilfellet også etterbetale MVA for de 50.000 vi har hatt omsetning for? I så fall ville det jo vært en svært dårlig deal.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Må være registrert før man kan bengynne å kreve inn mva.

Nope. Du skal legge til MVA på den fakturaen som presser din 12 mnd's omsetning over kr 50.000. Så skal du sende inn dokumentasjon på at du faktisk har nådd over MVA-grensen, og da går jo saken sin vante gang.

Iallfall det jeg fikk vite hos skatteetaten/brreg.

Grunnen til at man må gjøre det på denne måten og ikke vente på registrering er jo logisk: Hvis du fakturerer en kunde som presser omsetningen over 50K, og ikke legger moms på den - så må du jo sende kunden en NY faktura etter 3-4 måneder med kun MVA. Og dette må du gjøre med alle kundene til det offentlige har fått somlet seg til å godkjenne deg for MVA.

Men ikke for det, Norge er jo ulogisk så...
 

peterandrej

pensjonert moderator
La oss si at vi har hatt en omsetning på 50.001 kr, og melder oss inn i MVA-mantallet. Jeg har kjøpt en PC til bedriften til 10.000 kr inkludert MVA.

Kan jeg da kreve tilbake 2.500 kr i MVA for PCen? Må jeg i det tilfellet også etterbetale MVA for de 50.000 vi har hatt omsetning for? I så fall ville det jo vært en svært dårlig deal.

Det funker ikke sånn. MVA skal rapporteres i terminer. Din 1.termin begynner ETTER at du har nådd 50K i omsetning. Så de første 50K skal det ikke betales mva for.

Angående driftsmidler som du har anskaffet mens du bygget opp din omsetning så er jeg litt usikker, men jeg tror du kan søke om mva-fradrag for disse. Dette er det forsåvidt bare å ringe skatteetaten om, eller bedin (bedin.no).
 

Ståle

Medlem
Peter, du har ikke lov til å kreve inn mva så lenge du ikke er registrert i avgiftsmanntallet. Det kan jo være at noen, av en eller annen grunn ikke blir godkjente...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Har lest noe om at man kan ha regnskap i Excel hvis man ikke har mer enn 300 bilag. Jeg tror vi kommer til å passere denne grensen, men de fleste av bilagene vil være identiske (betaling av medlemskontigent). Hvilke muligheter har jeg her?

Ifølge min statsautoriserte revisor, finnes det ingen krav til at regnskap MÅ føres i et spesfikt program. Du kan, teoretisk sett, føre regnskapet på dasspapir hvis du vil. Dvs. bare du holder deg innenfor lovens krav for regnskapsføring forøvrig (ganske avanserte greier, anbefaler å bruke utenforstående hjelp (les: regnskapsbyråer) hvis du mot formodning ikke har en bachelor i regnskap og revisjon da:)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Peter, du har ikke lov til å kreve inn mva så lenge du ikke er registrert i avgiftsmanntallet. Det kan jo være at noen, av en eller annen grunn ikke blir godkjente...

Hum. Eller: oooops! Jeg gjorde da det. Men, husker jeg rett nå, så sa vel skatteetaten noe om at de helst så at jeg hadde registrert meg først.. mulig jeg husker feil.

Nei, jeg står på mitt. Du skal legge MVA til den fakturaen som fører din omsetning over 50k i løpet av en 12 mnd's periode.

Men hva mener du med at noen ikke blir godkjente?? Finnes det en mulighet for å ha omsetning over 50k og så IKKE bli godkjent?? Synd det ikke gjelder meg da. Hadde jo betydd at jeg kunne lagt 25% på mine priser uten at kunden hadde merket noe..
 
Du skal legge til MVA på den fakturaen som presser din 12 mnd's omsetning over kr 50.000. Så skal du sende inn dokumentasjon på at du faktisk har nådd over MVA-grensen, og da går jo saken sin vante gang.
Iallfall det jeg fikk vite hos skatteetaten/brreg.

Dette fikk også jeg vite og var også dette jeg gjorde. Dessuten det jeg synes virker mest fornuftig.

du har ikke lov til å kreve inn mva så lenge du ikke er registrert i avgiftsmanntallet

Men... det er ikke første gangen jeg hører denne heller. Så man blir jo faktisk litt usikker, det spiller vel uansett liten trille nå antagelig.

Men det å ta MVA uten å være registrert er jo også ulovlig ettersom jeg har skjønt? Og man kan unnlate å betale MVA hvis man blir fakturert av et firma som ikke står oppført i MVA-registeret - for deretter å betale momsen i etterkant når firmaet er registrert.
 

Ståle

Medlem
Men hva mener du med at noen ikke blir godkjente?? Finnes det en mulighet for å ha omsetning over 50k og så IKKE bli godkjent?? Synd det ikke gjelder meg da. Hadde jo betydd at jeg kunne lagt 25% på mine priser uten at kunden hadde merket noe..

Nei, har man en avgiftspliktig omsetning på over 50k iløpet av 12 måneder så blir man nok godkjent.
 

sta

Medlem
Må være registrert før man kan bengynne å kreve inn mva.

Det er mulig reglene sier dette, men min erfaring (og noe Petter tydeligvis har erfart også) er at det ikke alltid gjøres slik i praksis.

De fire gangene jeg har vært bort i dette har jeg fakturert med mva. på den fakturaen som gjør at omsetningen overstiger 50.000kr, gitt beskjedd til regnskapsfører og han har sendt registreringsmeldingen. Både regnskapsfører og revisor har bekreftet at dette er måten de gjør det på og at det er uproblematisk.
 
Topp