Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Et par spørsmål om nyoppstartet bedrift

zapotek

Medlem
Jeg fikk beskjed om at første faktura som gjør at omsetningen overstiger 50k i løpet av et år skal faktureres med moms selv om jeg da ikke var offisielt mva registrert enda. Saksbehandleren på Skatteetaten sa at kunder kunne stusse på dette da det ikke sto MVA bak org.nr mitt på fakturaen og i prinsippet nekte å betale. Andre løsningen er å etterfakturere momsen når registreringen er i orden. Har du ikke et nært forhold til kunden tror jeg dette vil virke mer underlig.

Anbefaler deg å mase på Skatteetaten når du sender inn søknaden om MVA registrering, for saksbehandlingstiden er fryktelig lang. Slik at du slipper dette problemet på mange fakturaer. Husker de laget en hastesak til meg og fikk det unnagjort på et par uker. Har hørt om folk som har måttet vente i månedsvis på dette, og det er jo håpløst.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg har fylt ut moms-skjema for enk med omsetning under 12000 nok / år.
De mottok fint pengene de - når man først har krevd inn (= spesifisert moms-beløpet på fakturaene) må man jo flytte de hvor de skal.
 

Tonny Kluften

Administrator
De fire gangene jeg har vært bort i dette har jeg fakturert med mva. på den fakturaen som gjør at omsetningen overstiger 50.000kr, gitt beskjedd til regnskapsfører og han har sendt registreringsmeldingen. Både regnskapsfører og revisor har bekreftet at dette er måten de gjør det på og at det er uproblematisk.

Ja, dette er uproblematisk og går selvfølgelig bra.
MEN.
Hvis man skal følge boka skal man fakturere uten MVA på den fakturaen som går over 50.000 i løpet av 12 mnd. Så skal man melde seg inn i MVA registeret. Så skal man etterfakturere kunden. Da følger man reglene til punkt og prikke. Men det behøver man ikke gjøre fordi det sta sier fungerer i praksis, kundebehandlere i skatteetaten sier også at det er greit.

Husk på å søke om å få termin kun en gang i året, det får man automatisk hvis man har under 1 mill. i omsettning.
 

Nordino

Medlem
Noen som kan bekrefte disse tingene? Det er ganske viktig for meg å få klarhet i det snarest mulig siden jeg driver med å lage et budsjett for virksomheten.

1. Når firmaet ditt drives i Norge kan du trekke fra alle utgifter du har hvor som helst.

Blir ikke myndighetene ganske paff om jeg kostnadsfører boutgifter og telefonregninger på den andre siden av jordkloden, når bedriftens hjemadresse er i Norge? Bør jeg legge ved kopi av leiekontrakt, pass eller lignende for å bevise at jeg faktisk driver bedriften fra Argentina?

2. Du må betale toll eller MVA.

Så denne regelen med opptil 10.000 kr import gjelder ikke i dette tilfellet? Når jeg ankommer Gardermoen med kofferten full av supportereffekter og andre ting, som gaver til familien, medisiner etc som jeg også har tatt med meg, hva skal jeg gjøre da?

Gå i fortollingssonen og be om å betale MVA kun på supportereffektene som jeg skal videreselge? Hva skjer om jeg går på "nothing to declare" og ikke blir stoppet?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Så denne regelen med opptil 10.000 kr import gjelder ikke i dette tilfellet? Når jeg ankommer Gardermoen med kofferten full av supportereffekter og andre ting, som gaver til familien, medisiner etc som jeg også har tatt med meg, hva skal jeg gjøre da?

Gå i fortollingssonen og be om å betale MVA kun på supportereffektene som jeg skal videreselge? Hva skjer om jeg går på "nothing to declare" og ikke blir stoppet?

Just presis. Du skal gå på rødt og betale toll og moms for varene du fører inn i riket. Spørsmålet om "hva som skjer hvis jeg går på "nothing to declare" og ikke blir stoppet" har bare et svar:

Det skjer vel ingenting. Tollerne tar jo ikke ALLE smuglere. Men du skal jo drive bedrift, og da vil jo din virksomhet få problemer med å verifisere hvor produktene har kommet fra hvis du liksom ikke har fortollet dem eller kan fremvise kvittering på noe som helst, ikke sant.

Dette med smugling og varer funker jo selvsagt på varer som er ulovlige i utgangspunktet. Er vel ingen som spør om kvittering på hvor du har fått heroinen fra. Du har ikke 2 ukers angrerett på kjøp av heroin liksom. Men i ditt tilfelle bør du jo ha så stor transperens som mulig.
 

Nordino

Medlem
Tviler på at det er noen god idé, ja. Vil jo helst drive på den rette siden av loven.

Men er det ikke korrekt at man kan importere varer for opptil 10.000 kr med seg hjem i kofferten? Hvorfor må man da eventuelt fortolle for varene man skal videreselge via bedriften sin?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Tviler på at det er noen god idé, ja. Vil jo helst drive på den rette siden av loven.

Men er det ikke korrekt at man kan importere varer for opptil 10.000 kr med seg hjem i kofferten? Hvorfor må man da eventuelt fortolle for varene man skal videreselge via bedriften sin?

10.000,-? Hvor har du det tallet fra? Hvis man privatimporterer f.eks CDer eller DVDer eller biljardkøer, så er tollgrensen 200 kr, og etter det er det et forenklet tollgebyr på noen prosent av kjøpesummen.

Jeg vet ikke jeg altså, men i mitt hode så sier "import" at du må betale toll på alt fra første krone. Ring skattemyndighetene eller tollmyndighetene om dette, så får du jo et bedre svar enn WF kan gi deg.
 

Nordino

Medlem
6000 kr står det på Tollvesenet sine sider. Merk at jeg skrev "med seg hjem i kofferten". Tollgrensa på 200 kr er når man bestiller og får ting sendt fra utlandet.

Det står imidlertid at grensa bare gjelder for privat bruk.

Du kan gå på grønn sone når du bare har med toll- og avgiftsfrie varer innenfor tillatt kvote og verdigrense, og:

* varene er til deg eller til gave i privat sammenheng og ikke bestemt for salg eller ervervsmessig bruk,

Skal høre på tipset ditt og slå på tråden til tollmyndighetene for å forhøre meg om dette.

Noen som vet hvem jeg kan henvende meg til for å få svar på spørsmålet om kostnadsføring av argentinske utgifter? Ringte Skatteetaten, men de bare meg sende et brev i stedet da de ikke kunne gi meg svar over telefon (WTF?).
 
Topp