Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Etablere aksjeselskap i annet land?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Slik jeg forstår det har du ikke noen foretak i ryggen i det hele tatt enda RusselSim. Om du er intressert i og betale mindre skatt fra inntekten du har som lagermedarbeider hos Bring, da hjelper det lite og opprette et NUF.

Kjapt og gale; du er en privatperson og har en helt vanlig jobb RusselSim. Du må betale skatt som alle andre, og du trenger ikke engang tenke på noe regnskap fordi du ikke har noen foretak. Lev lykkelig og betal den skatten du skal betale. :)

Om du er så utrolig mye imot og betale skatt til det landet du bor i, da kan du jo like greit flytte avgårde mot et land som ikke har slike greier. (om det i det hele tatt finnes.)

Det virker som at din kompis egentlig har misforstått litt hva et foretak er for noe. Nå har ikke akkurat jeg all verdens erfaring med AS og NUFfer, men jeg har da lært litt av disse kloke WF'erne over tid. :)
 

hansson

Langveisfarende
Kenneth: Hvis du har meldt flytting fra Norge betaler du heller ikke skatt her. Det gjør du heller ikke hvis du oppholder deg mer eller mindre permanent i et annet land.

Du skal normalt melde fra til begge land hvor du driver næringsaktivitet, for å slippe dobbeltbeskatning. Du skatter til landet du oppholder deg i.

Norge kommer inn i bildet igjen hvis du selger varer og tjenester spesifikt rettet mot nordmenn, via .no-domener. Da må du ha en norsk avdeling av selskapet ditt, og all omsetning blir momspliktig (jfr. den finske Fotolabo Club som ble "dømt" av Skatteetaten for noen år siden). Siden du må ha firma i Norge for å drive virksomhet på denne måten, selv om varer sendes fra utlandet, blir det vel vanskelig å ikke betale skatt også, av denne delen av omsetningen.

Skatt betalt til Norge i slike tilfeller blir normalt ført til fradrag i skatten i landet du befinner deg i. Men det blir litt ekstra papirarbeid for å opplyse myndighetene her/der om hva som foregår.
 

RusselSim

Medlem
Mulig han kompisen min er en liten luring ja, men ikke tenke meg at han er noen kriminell. Kanskje den lave skatten har noe med at han bor sirka 5 måneder i Thailand.
 
Topp