Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Få tilbake MVA som er betalt i utlandet?

Steve Cash

Medlem
Så vidt jeg et kan du ikke det, det er i alle fall ikke lov å trekke utenlandsk VAT i norsk merverdiavgiftsoppgjør. Du skulle antakelig ikke ha betalt britisk VAT ved import, ettersom varen ble sendt ut fra Skottland skulle den ha vært eksportert avgiftsfritt derfra.

Jeg tok et forbehold i første setning fordi det finnes en ordning som brukes bl.a. av langtransportbiler der de kan søke om å få igjen VAT betalt for diesel og vedlilkehold i utlandet. Det er egne firmaer som hjelper til med søknad til diverse lands myndigheter. Men dette tror jeg gjelder varer som er kjøpt når en kjørt i utlandet og (vesentlig) brukt varene utenlands. Dessuten er dette en omstendelig prosess, så det skal være litt til beløp før det lønner seg.
 

Naj Erot

New Member
Lurer på det samme selv og etter det lille jeg har lest så har man en mulighet til å få det igjenn ifra det landet du har betalt vat til. Skal bestille varer ifra Nederland og tenkte jeg skulle prøve å få tilbake vat. Har finni denna siden:

http://www.belastingdienst.nl/wps/w...claiming_refund_of_vat/claiming_refund_of_vat

Du får også firmaer som gjør det for deg som disse:

http://www.momspartner.com/tjenester/

Er vist en del mer tungvint for oss utenfor eu, men jeg tenkte nå å gjøre et forsøk.
 

Steve Cash

Medlem
Men hvis du skal bestille varer fra Nederland så skal de jo eksporteres til Norge uten at du må betale en eventuell nederlandsk variant av merverdiavgift. Jeg kjenner ikke til hva slags omsetningsavgift som eksisterer der, men den generelle reglen er jo at varer eksporteres uten avgift mot at du betaler norsk mva ved import (når vi ser bort fra den kjente grensen på 350 kroner). Så jeg kan ikke se at dette er et problem.
 

Naj Erot

New Member
Det stemmer Steve Cash jeg som misforstod litt. Da satser jeg på at det ikke blir lagt på noen mva fra bestillerlandet.
 

Steve Cash

Medlem
Godt poeng, Kluften. En venter jo at et firma som har merverdiavgift som spesialområde vet hva det heter, det gir jo grunn til å sjekke litt. Og purehelp.no viser at dette er et norsk aksjeselskap med nesten 7 millioner i omsetning, det har revisor og leverer regnskap. Noe mer vet jeg ikke, men antakelig er dette seriøst.

Det heter forresten moms i Danmark, men det står at firmaet er startet i Narvik, det er ikke noe som tyder på at det har et dansk morselskap. Kanskje de bare prøver å være folkelige og vil bruke et ord som de fleste forstår.
 

Stoppet

Banned
Det ble tidligere kalt merverdiomsetningsavgift (moms), og det er enda et helt vanlig uttrykk både blant folk flest, firmaer og regnskapsfolk.
 

Steve Cash

Medlem
I dagligtale er moms et vanlig ord, det vet vi alle. Skriftlig bør en bruke det korrekte merverdiavgift, eventuelt forkortelsen mva, hvis en vil framstå som en fagperson.
 

Stoppet

Banned
I dagligtale er moms et vanlig ord, det vet vi alle. Skriftlig bør en bruke det korrekte merverdiavgift, eventuelt forkortelsen mva, hvis en vil framstå som en fagperson.

Er disse useriøse? ;)
 

T SL

Active Member
Du skulle ikke ha betalt britisk VAT i utgangspunktet. Jeg fakturer kunder i Norge uten mva. av samme grunn, og bedriftskunder i Europa med 0-VAT siden jeg (og de) har VAT nummer registrert i VIES. Det er mulig å det tilbake, men jeg vet ikke hvordan dette er for næringsdrivende i Norge.

Varer og tjenester er forskjellig, men jeg renger med at det er det samme i dette tilfellet.
 
Topp