Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Får ikke balansen til å gå opp....

tuppesjura

New Member
Sitter og skal avslutte regnskapet, får ikke tallene til å stemme, men klarer ikke å finne ut hva det er.....

Resultatregnskapet er gjort opp med et underskudd på 24000 kr. Når jeg kommer til balansen har jeg under eiendeler tatt med varelager, andre fordringer (mva til gode) og bankinnskudd. Under egenkapital har jeg under post 2080 ført underskuddet og under gjeld har jeg leverandørgjeld og 2740 oppgjørskonto merverdiavgift. Sistnevnte er jeg litt usikker på om skal være med i balansen. Den har jo samme tall som andre fordringer under eiendeler....
Sånn som jeg har ført det nå, så har jeg en differanse på vel 5000 kr. Mistenker at dette kan ha sammenheng med at dette er et ENK og at jeg ikke har hatt egen konto for firmaet gjennom hele året. Og jeg blir da litt usikker på hvordan jeg skal føre dette? Har brukt en god del private penger inn i selskapet, men ikke ført dette noen steder i verken regnskap eller balanse. Blir dette feil?

Er også interessert i å framskrive underskuddet fra 2016, slik at dette trekkes fra på et overskudd i 2017. Hvordan gjør jeg dette?
 

Steve Cash

Medlem
Ettersom du har mva til gode og beløpet står under fordringer skal det ikke være under gjeld i tillegg, der har du en feilkilde.

Det skal kunne gå opp selv om du ikke har egen bankkonti for firmaet, men da må egenkapitalvirkningen av privatkontoen tas med. Dvs. regninger du har betalt av privat føres kredit innkudd kontanter, der du ellers ville ha brukt bank, konto 2055 vanligvis, dette vil øke egenkapitalen. Noe mer er det ikke mulig å si ut fra de opplysningene som står ovenfor.

Underskuddet i et enkeltpersonforetak framføres ikke, det kommer til fradrag på selvangivelsen og reduserer alminnelig inntekt.
 

tuppesjura

New Member
Ja, det fant jeg ut til slutt, men har fortsatt en differanse.

mener du at fakturaer tilhørende bedriften betalt fra min private konto skal føres kredit innskudd kontanter? Hva med mottatte betalinger? Skal det da debet samme konto?

Hva med side 4 på nærinsoppgaven som gjelder privat konto? Hva er det som skal med her?

Synes rettledningen til skatteetaten er elendig.....

Det verste er at jeg har økonomiutdannelse.... føler meg komplett idiot som sliter med dette, men har aldri fylt ut dette før.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, motkontoen blir kredit innskudd kontanter når du betaler en fakura.
Hvis du tar ut pengene for en innbetaling fra en kunde blir det debet privat.
På sett og vis så blir føringen på samme måte som debet og kredit bank, bare at hos deg blir det uttak og innskudd. Skaff deg en egen bankkonto, det er bedre på alle måter.
Næringsoppgavens side 4 har en post for innskudd og en for uttak, det skal dit.
Skatteetaten innførte jo i fjor næringsrapport skatt, det er mulig det vil være enklere. Jeg vet ikke om den har åpnet for året, men du finner den i denne lenken:
http://www.skatteetaten.no/no/Bedri...vere-selvangivelsen-med-naringsrapport-skatt/
 
Topp