Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Føring av underskudd i ENK i selvangivelsen?

eplecider

Medlem
Noen som vet hvordan man skal føre underskudd i ENK i selvangivelsen? Slik jeg har forstått det slipper jeg å levere næringsoppgave siden jeg har mindre enn 50.000,- i omsetning, men hvilken post skal jeg føre underskuddet på i min personlige selvangivelse?

Det nærmeste jeg finner er 3.3.11, Fremført underskudd fra tidligere år, men den virker litt feil siden det ikke er snakk om "tidligere år", men dette år (altså 2009), eller?
 

eplecider

Medlem
Hm.. Mulig jeg hadde misforstått litt, fant en liten forklaring her:

"[...] Årets underskudd kommer til fradrag i senere års overskudd. Underskudd i et enkeltmannsforetak kan ikke føres til fradrag på din private selvangivelse. Dette kan kun føres til fradrag i senere års overskudd."

Så underskuddet fra 2009 gir meg ingen fradrag på årets selvangivelse m.a.o.?
 

eplecider

Medlem
Hm.. Er det ikke lov å poste lenker til andre forum her? Fant svar et annet sted, som jeg linker til i en ny post, men den vises ikke her av en eller annen grunn...

Uansett, svaret var at underskudded skulle trekkes fra overskuddet neste år og ikke trekkes fra i selvangivelsen for det året du hadde underskudd.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg ser lenken jeg, den heter "her".

Men det svaret gir ikke særlig logisk mening. Jeg ville dobbeltsjekket det hvis jeg var deg. Ring ligningskontoret.

"Underskudd i et enkeltmannsforetak kan ikke føres til fradrag på din private selvangivelse."
Det er ikke noe som heter privat selvangivelse hvis du leverer selvangivelse for ENK. ENK er nemlig deg.
 
Topp