Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Føring av utstyr som er overført til ENK

xpd

Medlem
Har bestemt meg for å ta regnskapet selv i Tripletex nå og tror jeg har god kontroll på det meste, men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal føre når jeg overfører endel datautstyr og kontormøbler til eget firma.

Har fått med meg at det skal skrives og signeres et notat og helst legges ved originale kvitteringer, men hvilke kontoer føres disse tingene på?
 
Ikke 100 % sikker på om jeg skjønner hva du mener, men du har varer du har kjøpt privat tidligere og som du nå overfører til firmaet?

Når du skyter inn kapital i firmaet (uavhengig av om det er varer eller penger eller noe annet) øker du egenkapitalen til selskapet. Derfor skal du kreditere en egenkapitalskonto, f.eks. 2050.

Hvilken konto du skal debetere avhenger av hva slags varer det egentlig er snakk om. Er det varer du skal selge videre, altså varelager, kan du debetere 1460 Varelager. Er det maskiner o.l. med verdi over 15 000 fører du det som driftsmidler, altså en 1200-konto. Er det ting til den daglige driften i firmaet debeterer du den samme kontoen som du ville ha debetert dersom du betalte denne fra firmakonto: Er det f.eks. et frimerke debeterer du 6940.

PS - En snarvei jeg gjerne bruker for små beløp er at i stedet for å kreditere egenkapitalen krediterer jeg kontantkassen, altså 1900, og så plukker jeg pengene ut derfra. Jeg ser prinsippielt ingen forskjell i å ta to hundre kroner fra kontantkassen for å kjøpe frimerker og på å kjøpe frimerker for to hundre kroner, legge ut fra egen lomme, og deretter ta disse pengene ut av kontantkassen. Tallene er jo de samme.
 
Sist redigert:

xpd

Medlem
Stemmer at det er ting som er kjøpt inn tidligere jeg skal overføre til vanlig bruktpris.

Hvis jeg har forstått det riktig så fører jeg

Debet - Kredit
6551 Datautstyr (hardware) - 2056 Inskudd andre eiendeler
6540 Inventar - 2056 Inskudd andre eiendeler
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Såvidt jeg vet: Hvis det er under 10k per eiendel trenger du ikke aktivere eiendeler og kan de skrives ned med en gang.
Heldigvis er det flere her på WF som kan dette mye bedre enn meg.

Som f.eks. svare på dette spørsmålet:
Hvorfor skulle man ville overføre varer til ENK? Siden det er brukt får du vel ikke MVA igjen - så da er det for å slippe å betale intektsskatt over det som du som privatperson selger det for, sant (siden det blir en kostnad for ENK'en)?
 
Såvidt jeg vet: Hvis det er under 10k per eiendel trenger du ikke aktivere eiendeler og kan de skrives ned med en gang.

Fra Bedin:

Foretak som er definert som små iht. regnskapsloven, kan imidlertid legge skattelovens vurderingsregler i forhold til aktivering til grunn også regnskapsmessig. Dette fremgår av regnskapsstandarden for små foretak (NRS 8). Aktiveringsplikten inntrer da når eiendelen er varig og betydelig. I skattemessig forstand regnes en eiendel som varig når den antas å ha en brukstid på minst 3 år. At den er betydelig innebærer at kostprisen er på kr 15 000 eller mer ekskl. mva (for avgiftspliktige). Anskaffer man flere eiendeler som naturlig hører sammen, må disse vurderes under ett sett i forhold til grensen på kr 15 000.

Små foretak er i Regnskapsloven definert slik:

Som små foretak regnes regnskapspliktige som ikke faller inn under § 1-5 og som på balansedagen ikke overskrider grensene for to av følgende tre vilkår: 1. salgsinntekt: 60 millioner kroner,
2. balansesum: 30 millioner kroner,
3. gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret: 50 årsverk.

Så: For store selskaper er det ingen slik beløpsgrense, men for de fleste av oss her inne er grensen på 15 000 (eventuelt 15 000 totalt for flere anskaffelser som helt åpenbart hører sammen).
 
Topp