Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Første regnskapsår, føring av skattefordel?

Nettspinner

New Member
Hei,

2016 er etableringsåret for mitt lille as og jeg skal føre ferdig regnskapet for 2016. I 2016 har jeg bare hatt en beskjeden renteinntekt samt kostnader til stiftelse som ble dekket av selskapet.

For at regnskapet skal bli helt korrekt vil jeg balanseføre et skattemessig underskudd - jeg vet at dette ikke er påkrevd for små foretak.

Regnskasmessig går selskapet svakt i pluss, men etter fratrekk for stiftelseskostnader går selskapet i minus.

Foreløpig har jeg ført:
Stiftelseskostnader
K1920 Bankinnskudd, D 2036 Stiftelsesutgifter
D7715 Stiftelseskostnader, K 2036 Stiftelsesutgifter

Avslutning av regnskapsåret (regnskapsmessig går jeg kr 9 i pluss, men skattemessig går jeg ca. 5600 i minus):
D2080 Udekket tap, K8990 Udekket tap
D1070 Utsatt skattefordel, K8320 Endring i utsatt skatt/skattefordel

vet noen om dette er korrekt? Jeg får foreløpig ikke balansen til å gå opp, avviket er like stort som mitt udekkede tap.

Takk for all hjelp :)
 

Steve Cash

Medlem
En følge God regnskapsskikk for små foretak trenger en ikke å føre utsatt skattefordel i små foretak. En skal tvert i mot være tilbakeholden med å gjøre det.

D7715 Stiftelseskostnader, K 2036 Stiftelsesutgifter er forresten feil. Stiftelseskostnadene skal ikke være en del av finansregnskapet, men bare trekkes fra som en permanent forskjell på næringsoppgavens side 4. Jeg tror det er post 0879.
 

Nettspinner

New Member
Takk for bra svar!

Jeg fant 7715 i skatteetaten sin næringsoppgave som du refererer til, men sløyfer dette fra regnskapet mitt hvis det er god skikk å ikke medta utsatt skattefordel.

Forstår at dette egentlig er en fillesak, men er det god skikk å oppgi den skattemessige forskjellen som en note i resultatregnskapet? Hva er ellers en god måte å ha sporbarhet på utsatt skattefordel?
 

Steve Cash

Medlem
Nei, denne permanente forskjellen, som antakelig bare er gebyret til Brønnøysund og kanskje honoraret til en konsulent trenger du ikke å lage note på. Utsatt skatt og utsatt skattefordel vil framgå av skattenota. Skattenota er heller ikke pliktig i små foretak, men jeg pleier å lage en for oversiktens skyld.

Nåt du har ført stiftelseskostnadene mot debet egenkapital og side 4 på næringsoppgaven samt finansmessig underskudd mot udekket tap så skal det stemme.
 

Nettspinner

New Member
Takk igjen. Da blir det skattenota istedenfor!

Selskapet får et svakt overskudd regnskapsmessig og da blir det vel rett å føre slik?

Avsetning stiftelsesutgifter: D2990 Annen kortsiktig gjeld K1920 Bankinnskudd
Føring mot egenkapitalen: D2036 Stiftelsesutgifter K2990 Annen kortsiktig gjeld
Føring av regnskapsmessig overskudd: 8960 Overføring til annen egenkapital 2050 Annen egenkapital

Skattenota viser da forskjell mellom regnskapsmessig og skattemessig resultat.

Riktig?

Takk for at du bruker tid til å hjelpe andre. Jeg håper at andre på forumet kan lære av mine spørsmål og dine svar også.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, dette skal stemme. Skattenota viser bl.a. ordinært resultat, midlertidige og permanente forskjeller samt skattegrunnlag.
 
Topp