Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fakturanummerering

Nordino

Medlem
Som mange av dere sikkert har skjønt er jeg ganske fersk på dette med business-driving. Har alltid fått gode svar på spørsmålene mine her inne, så jeg prøver igjen :)

Saken er den at jeg har et ENK (en supporterklubb) som ble opprettet i fjor. Jeg har sendt ut fakturaer med fakturanr. fra 1 og oppover. Det er nå på tide for medlemmene å fornye kontigenten, men siden salget ikke akkurat har tatt av vurderer jeg å sende fakturaer hjem i posten til de som var medlemmer i fjor. I den anledning lurer jeg på et par ting.

- Hva gjør jeg med alle disse som ikke betaler ifht. regnskapet? Fakturaene jeg vil sende ut vil jo bare være frivillige om man vil betale eller ikke. Det er altså ikke snakk om en vare som allerede har blitt solgt, men betaling for en vare man eventuelt ønsker å få i fremtiden.

Er det bare til å ta vare på dem og markere dem som "ubetalt"?

- Jeg har en bunke med ferdignummererte fakturaer som jeg kjøpte på Binders. Kan jeg sende ut disse, eller er dette ulovlig siden det bryter med mønsteret mitt når det gjelder fakturanummer?

Håper på gode svar også denne gangen!
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
- Jeg har en bunke med ferdignummererte fakturaer som jeg kjøpte på Binders. Kan jeg sende ut disse, eller er dette ulovlig siden det bryter med mønsteret mitt når det gjelder fakturanummer?

Kan aldri tenke meg at du har kjøpt ferdignummererte fakturaer hos Binders. Du mener ikke bare at de har et ferdigtrykt blankettnummer?

Fører du regnskap selv? Regnskapskontoret mitt gir meg jevnlig en oversikt over hvilke fakturaer som er ubetalt, etter lang tid og litt inkasso +++ blir disse rett og slett ført opp som tap.
 

Nordino

Medlem
Det er nok bare jeg som tuller litt, ja. Tidligere har jeg sendt ut fakturaer uten å en gang ha med disse blankettnummerne. Så da går jeg ut i fra at det er greit om jeg bare skriver på fakturanummer etter systemet jeg har nå (fra 1 og oppover)?

Forresten... Da jeg ble registrert i MVA-registeret måtte jeg sende inn kopi av alle fakturaer. Må jeg også scanne/kopiere alle disse regningene jeg lager for hånd?
 

Nordino

Medlem
Takker for linkene, Tonny. Tok en titt på de innleggene og har jeg forstått det riktig så må man ha fakturanummer på egenlagde fakturaer, mens bare blankettnummer holder på ferdigtrykte regninger. Stemmer dette?
 

Kassimaja

Geocacher
Husk at innbetalingsblanket og faktura ikke behøver å være det samme. Du kan sende ut innbetalingsblanketter til alle og lage opp faktura på de som betaler inn og sende ut i etterkant.
 

hansson

Langveisfarende
Mye enklere å kutte ut papirfakturaene (som MÅ ha blankettnummer + fakturanr.) og heller sende fakturaer som pdf ved hjelp av ett eller annet fakturaprogram eller fakturatjeneste på nett. Eller regnskapsprogram hvis du har det.

Hvis du bruker PDF er det eneste du skal konsentrere deg om at fakturanummer-rekka er ubrutt fra 1 og oppover. Selv om mange ikke betaler fakturaen må du beholde samtlige fakturaer i regnskapet ditt, og på slutten av året fører du disse som enten tap (7830 - tap på kundefordringer) eller du merker dem som makulert i regnskapet. Siden det høyst sannsynlig er ulovlig å pumpe opp et kunstig tap ved å sende ut en masse fakturaer du ikke regner med å få betalt, skal nok abonnementsfakturaer merkes "makulert" i stedet (kjøp svart sprittusj he he). Står noe om makulering av fakturaer nedi her:

Bedin - regnskapsguiden kaptittel 6
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
For tapte fordringer kan man vel ikke bare makulere fakturaen, eller?
I teksten fra bedin-lenken snakker de om feil utfylt, ikke tapt.
Etter hva jeg forstår så er en faktura et slags salgsdokument / kontrakt, så når beløpet ikke betales (i sin helhet) må tapet bokføres og en kredittfaktura utstedes vel???
 

hansson

Langveisfarende
Vel, i dette tilfellet blir det jo som sagt en fordring han sender ut på lykke og fromme uten noe kontraktbundet krav om at mottaker skal betale. Da er det utsteder av faktura som tar en sjanse ved å fylle ut potensielt ikke-reelle fakturaer. Han må følgelig makulere disse.

Det er selvsagt noe helt annet hvis kravet gjelder et reelt kontraktsforhold, en solgt vare, tjeneste el.l. Men å avskrive 1000 medlemskap i klubben som tap blir å pumpe opp underskuddet kunstig, og dermed bedrive skattesnyteri. Med mindre alle de 1000 hadde forpliktet seg til å være medlemmer i 10 år f.eks. Men da må Nordino også forfølge hver enkelt av dem med inkasso før han kan få lov til å avskrive det som tap.
 
Topp